فرخ یکدانه کارگردان انیمیشن «مهارت‌های زندگی» هدف از تولید این مجموعه را آموزش آداب معاشرت به کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ فرخ یکدانه کارگردان انیمیشن «مهارت های زندگی» هدف از تولید این مجموعه را آموزش آداب معاشرت به کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

وی شکل گیری ایده ساخت برنامه مهارت های زندگی را سال 1390 دانست و افزود: ایده اولیه مربوط می شد به آداب معاشرت. موضوعی که از سال ها پیش برای پرداختن به آن انگیزه داشتم. چراکه برایم عجیب بود که هنوز بسیاری از ما نمی دانیم یک کلمه ی محبت آمیز یا یک رفتار محترمانه چه تاثیر مثبتی می تواند بر افراد بگذارد و چه گره هایی را بگشاید. لذا در سال 90 با توجه به تجربه های موفقی که در زمینه آموزش مسایل فرهنگی و تربیتی با استفاده از انیمیشن داشتیم تصمیم بر آن شد که برای شروع یک کار جدید موضوع آداب معاشرت را دستمایه قرار دهیم. در ابتدا چند فیلمنامه بر این اساس نوشته شد و حتی یک انیمیشن کوتاه هم با موضوع سلام کردن ساختیم، اما در حین این بسترسازی ها به مرور موضوعِ کار به مقوله ی "مهارت های زندگی" به عنوان راهکاری جامع، به روز و  موثر در بهبود تعاملات اجتماعی تغییر محور داد و آداب معاشرت در دل آن قرار گرفت.

وی در تبیین آسیب شناسی رفتارهای ناپسند در جامعه می گوید: بنظرم عوامل زیادی را می توان بعنوان علل رفتارهای غیرمودبانه برشمرد اما مهمترین دلیل بی شک آموزش ناکافی و نادرست آداب معاشرت بعنوان مجموعه ای از قرار دادهای رفتاری است که استانداردی را برای رفتار متقابل در جامعه ایجاد نکرده و باعث سوء تفاهم ها، دلخوری ها و درگیری های ریز و درشت در هر لحظه از زندگی اجتماعی ما شده است. 

یکدانه برخوردهای نازیبا و خودخواهانه در رانندگی،  عدم احترام به بزرگترها و یا رعایت نکردن حقوق دیگران را تنها چند نمونه از نتایج فقدان یک برنامه منسجم آموزشی می داند و معتقد است که می توان با ارائه آموزش های شهروندی به جامعه، آرامش و اتحاد عاطفی را در جوامع مختلف توسعه داد. 

وی ویژگی مجموعه «مهارت های زندگی» را در سه محور خلاصه می کند: نخست توجه دادن به مجموعه ای وسیع از نکات ظاهرا پیش پا افتاده و تجربه های ناموفق در حوزه روابط اجتماعی است. دوم؛ ارائه راه حل های عملی و موثر برای تصحیح رفتارهای نامناسب از طریق آموزش مهارت هایی مثل خوب گوش دادن، درست حرف زدن، همدلی، کنترل خشم، تصمیم گیری درست، احترام به خود و دیگران، نقد پذیری، بهره گیری از روش های خلاقانه برای بهبود زندگی و... است و سوم؛ استفاده از جذابیت های بصری، خلق شخصیت های دوست داشتنی، بهره گیری از عنصر طنز در پرداخت داستان ها، ریتم پویا و البته رعایت ترکیب بندی و دکوپاژ سینمایی در ساختار کار است. که به جرات می توان گفت این آخری اساسی ترین وجه تمایز مجموعه مهارت های زندگی با انیمیشن هایی است که صرفا یک تصویر سازی چشم نواز و متحرک هستند.

یکدانه در توصیف جامعه مخاطب مجموعه «مهارت های زندگی» افزود: کودکان 7 ساله تا نوجوانان 14 ساله اصلی ترین مخاطبان این مجموعه هستند. البته بازخوردهای زیادی نیز از بزرگسالان داشته ایم که نشان می دهد بخش قابل توجهی از مخاطبین ما را پدرها و مادرها تشکیل می دهند. 

وی در توضیح الگوهای تربیتی به کار گرفته شده در ساخت مجموعه «مهارت های زندگی» اضافه کررد: این مسئله جای بحث ندارد که تعلیم و تربیت در دوران کودکی بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر افراد داشته، شخصیت آنها را شکل می دهد و بُروز رفتارها و واکنش های درست یا غلط در بزرگسالی را باعث می شود. طبیعتا ما نیز از این الگوها در بخش آموزش کودکان و نوجوانان بهره فراوان برده ایم اما مهارت های زندگی ورای بسیاری از الگوهای تربیتی که به واقع نقشی کمرنگ و نسبی در تغییر رفتارهای ناهنجار نهادینه شده در افراد دارند، شیوه هایی را پیشنهاد می کند که از طریق آنها می توان وضعیت رفتار متقابل را حتی در بزرگسالی عملا بهبود بخشید و طرح این شیوه هاست که مجموعه مهارت ها را برای طیف وسیعی از مخاطبین قابل استفاده کرده است. 

وی در این رابطه به نقش گروه های مشاوره در کنار تیم تولید اشاره می‌کند و می‌افزاید: دو گروه متبحر شامل مشاورین و محققین تربیتی و مشاورین مذهبی برای انطباق موضوعات مهارتی با آموزه های دینی، هم در بخش پیش تولید و هم در طول مدت تولید این پروژه با ما همکاری داشته اند.

کارگردان مجموعه «مهارت های زندگی» با رد برخی اظهار نظر ها در خصوص اثرات منفی تولید موازی بر کیفیت این مجموعه خاطر نشان کرد: مهارت های زندگی بزرگترین مجموعه انیمیشنی است که تاکنون در ایران ساخته شده و با توجه به حجم بالای کار، قاعدتا باید دو موضوع اساسی در برنامه ریزی تولید مَد نظر قرار می گرفت، یکی سازمان دهی چند گروه موازی (که در اوج روند تولید به پنج گروه رسیدند) و دیگری تعریف سطح کیفیت، نقطه ای که در آن جنبه های هنری و خلاقانه با سرعت تولید به تعادل برسند. البته باید بگویم تولید بشکل انبوه برای گروه ما تجربیات بسیار ارزنده ای نیز به همراه داشته است و به جرات و قدرت هدایت ما افزوده است.

وی با اشاره به کارکرد طنز در فرآیند انتقال پیام به مخاطبان مجموعه «مهارت های زندگی» اظهار داشت: اصولا بهره گیری از تکنیک انیمیشن برای طرح موضوعات آموزشی بدلیل جذابیت های این شیوه ی بیانی می تواند اقبال و تاثیری تضمین شده بر مخاطب داشته باشد. در این میان طنز بعنوان یکی از عناصر ایجاد جذابیت همواره بهترین همراهِ انیمیشن بوده و با ایجاد شور و علاقه و لذت در بیننده او را به پذیرش پیام نهفته در داستان راغب می‌کند.

یکدانه با تجلیل از تعامل سازنده مرکز پویانمایی صبا با تیم تولید افزود: شوراهای تخصصی که در مرکز صبا فعال هستند مثل شورای فیلمنامه، گرافیک، یا بازبینی همواره نسبت به انحراف احتمالی از معیارها حساس بوده اند و ما همواره از توصیه های دلسوزانه و نکته سنجی های آنها استفاده کرده ایم.

وی با اشاره به موانع تولید انیمیشن های طولانی در ایران گفت: قطعا بی نظمی های مالی بزرگترین مانع بر سر راه گسترش چنین حرکت های تاثیر گذاری است. تولیدات پر ارزشی از این دست که بی شک می تواند تاثیر جدی در آموزش و تربیت کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان این مرز و بوم گذاشته و کاهش چشمگیر مشکلات اجتماعی را تضمین کند قطعا منتظر حمایت های جدی تری است... در غیر اینصورت بدیهی است که خستگی چند سال تلاش شبانه روزی گروه سازندگان رمق فعالیت های مشابه آتی را از آنها خواهد گرفت و جامعه مخاطبین در دراز مدت از انبوه تجربیات با ارزش آنها بهره کافی را نخواهد برد.

وی بازتاب پخش مجموعه «مهارت های زندگی» را در میان جامعه هدف، منتقدان و کارشناسان امور تربیتی مطلوب دانست و افزود: اگرچه کار حدود دو ماه است که از شبکه پویا پخش می شود و بنظر هنوز اندکی برای نتیجه گیری زود است ولی در همین مدت کوتاه شنیده ها حاکی از استقبال وسیع کودکان و نوجوانان از این مجموعه می باشد. از روابط عمومی سازمان هم بازخوردهای بسیار مثبت و دلگرم کننده ای داشته ایم. 

یکدانه ضمن تائید خبر حضور قسمت هایی از مجموعه «مهارت های زندگی» در جشنواره های تخصصی انیمیشن اضافه کرد: به تازگی قسمت هایی از مجموعه را در چند جشنواره شرکت داده ایم و منتظر نتیجه هستیم. البته هنوز بسیاری از جشنواره های ما بخشی برای حضور مجموعه های انیمیشن پیش بینی نکرده اند و اینگونه تولیدات را پهلو به پهلوی انیمیشن های کوتاه ارزیابی می کنند که جای تاسف دارد. با این وجود امیدواریم این اثر با معیارهای مرتبط با مجموعه های تلویزیونی مورد قضاوت قرار گیرد.

وی در خصوص تداوم فرآیند تولید مجموعه «مهارت های زندگی» اظهار داشت: موضوعات مرتبط با بحث مهارت های زندگی بسیار متعدد و قابل بسط هستند و فعلا نه تنها نقطه پایانی را برای آن پیش بینی نکرده ایم بلکه در تدارک ساخت دنباله ای 150 قسمتی برآن هستیم و امیدواریم این مجموعه با توجه به کار علمی انجام شده روی آن و جذابیت های داستانی و بصری بتواند در کنار پر کردن اوقات فراغت مخاطبین، در برطرف کردن بخشی از مشکلات موجود در جامعه و ترسیم آینده ای بهتر موثر باشد.

این انیمیشن به تهیه کنندگی مرکز پویا نمایی صبا در حال تولید می باشد. 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار