مراسم آیین اختتامیه دومین جشنواره‌های دیجیتال رضوی برگزار شد

امروز آیین اختتامیه دومین دومین جشنواره‌های دیجیتال رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، امروز مراسم آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های دیجتال رضوی با حضور محمد حسن انتظاری؛ دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجتال و حسن نجفی سولاری؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و لاله افتخاری؛ عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ابتدای این مراسم گفت: این جشنواره در راستای ادای تکلیف مرکز و انجام تعهدات قانونی برگزار شد چراکه امروز بحث اصلی توجه به محتوا و نظارت بر تولید آن است.
 
سید مرتضی موسویان با اشاره به حجم بالای محتوا در فضای مجازی افزود: آمارها بیانگر آن است که  در 1 دقیقه ؛72 ساعت ویدئو در یوتیوب قرار می گیرد، دو میلیون سرچ حرفه ای در گوگل انجام می شود ، 2.4 میلیون ایمیل ارسال می شود، در سامانه وبلاگ وردپرس 3.4 پست جدید گذاشته می شود و 17 هزار نقل و انتقال مالی انجام می شود.
 
وی با توجه به اهمیت فضای مجازی یادآور شد: حساسیت و توجه به محتوای فضای مجازی آنقدر حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری فرمودند اگر شخصا فرصت می داشتم خود این مسئولیت را برعهده می گرفتم.
 
موسویان با بیان اینکه اگر همه توان را برای تولید محتوا به خرج دهیم باز هم شکاف عمده ای وجود دارد، افزود: در تحقیقی که برای مقایسه‌ فاصله کشور ما با کشورهای دیگر انجام شد به دو نتیجه رسیدیم؛ یک توسل و توکل و دوم روی آوردن به مکانیزه کردن زیرساخت‌ها. تحقیق دیگر در آمریکا نشان می‌دهد که 71 درصد از کسانی که وارد فضای مجازی می‌شوند با زبان بومی مطالب را جست‌وجو می‌کنند.
 
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه با اشاره به موفقیت جشنواره دوم رسانه‌های دیجیتال رضوی نسبت به دوره نخست گفت: در این بخش 1500 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نسبت به دوره پیش بسیار چشمگیر بود. همچنین در این دوره کارگروهی به نام پیامک ادبی رضوی تشکیل و یک میلیون پیامک را در این خصوص دریافت کرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید تمامی آحاد مردم در حوزه تولید محتوا به ما بپیوندند تا مفهوم فرهنگ یار و مردمی معنا پیدا کند چراکه ما معتقدیم این فرهنگ تاثیرگذاری بیشتری دارد.
 
در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی، محمد حسن انتظاری، ضمن ابراز امیدواری از برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی، گفت: اینگونه جشنواره ها، مسابقات و ... می تواند در نهضت تولید محتوا نقش بسزایی را ایفا کنند.
 
دبیرشورای عالی فضای مجازی افزود: البته حضور ما در فضای مجازی از بابت محتوا بسیار کم بوده و عمده سرمایه‌گذاری کشور در حوزه زیرساخت است.
 
وی ادامه داد: در این میان با چالش فرهنگی روبرو هستیم و تحقیقات متعددی که انجام شده نشان می‌دهد این چالش‌ها در حال تأثیر است و باید هرچه زودتر ساماندهی محتوا انجام دهیم. به عنوان مثال زبان فارسی در اینترنت 0/8 درصد محتوا را شامل می‌شود در صورتی که این رقم برای زبان انگلیسی حدود 57 درصد است.
 
دبیرشورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: امیدواریم شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت های آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اقدام است، هر چه سریع تر راه اندازی شود. در این شبکه تولید محتوا بسیار مهم است. در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی در خرداد سال جاری اقدامات مهمی که مدنظر مقام معظم رهبری بود به تصویب رسید و یکی از مهمترین آنها تولید محتوای داخلی است.
 
انتظاری خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در فضای مجازی و تولید محتوا از هویت ملی و فرهنگ غنی خودمان محافظت کرده و در ترویج و تبیین آن به دنیا تلاش کنیم.
 
وی در پایان گفت: در این گونه فضاها نیازمند تلاش مجموعه نظام، دولت و بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم اقدامات مثمرثمر و خوبی را در فضای مجازی در آینده داشته باشیم.
 
 
 
** برگزیدگان
 
در انتهای مراسم آیین اختتام دومین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی، برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره شامل پایگاه های اینترنتی، نرم افزارهای رسانه ای ، نرم افزارهای تلفن همراه، بازی های رایانه ای و هنرهای دیجیتال، معرفی شدند و از آنها تقدیر بعمل آمد.
 
بخش پایگاه اینترنتی؛ پایگاه اینترنتی در حریم طوس؛ سید محمد جواد حسینی
 
بخش نرم افزارهای رسانه ای؛ وبلاگ امام رضا(ع)؛ امیر حسین مهدی پور
 
بخش نرم افزارهای تلفن همراه؛ نرم افزار تلفن همراه مشهد رویداد؛ صادق جبلی
 
بخش پویانمایی؛ علامه طبرسی؛ روح الله سعادتمند

بخش وبلاگ؛ وبلاگ امام رضا(ع)؛ امیرحسین مهدی پور


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.