احمد بن موسی بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به «سید السادات» و «شاه چراغ» است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد بن موسی بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به "سید السادات" و "شاه چراغ" است. وی از شخصیت‏های عالی مقام و جلیل القدر و پرهیزکار بود.

 آگاهی درباره زندگی وی بسیار اندک و برخی از مقاطع زندگی او مبهم و در منابع جز به بعضی از قسمت‏های زندگی او پرداخته نشده است.

در خصوص رابطه احمد با پدرش این اندازه آورده‏اند که امام کاظم(ع) او را دوست داشت و ملکی از خود را بدو بخشید و او را به بخشندگی و دلیری ستود.

مورخان گزارش داده‏ اند که پس از شهادت امام کاظم(ع)، مردم مدینه به لحاظ شخصیتی که احمد داشت، به در خانه او رفته و با وی بیعت کردند و او پیشاپیش جمعیت به مسجد پیغمبر رفت و خطبه‏ای خواند و به مردم گفت: "ا ی کسانی که با من بیعت نموده‏اید!

بدانید که من خودم با برادرم علی (علی بن موسی الرضا(ع)) بیعت کرده ام و او واجب الاطاعة است. بر من و شما است که از او اطاعت کنیم". سپس از منبر پایین آمده و به اتفاق همه مردم به در خانه برادرش رفته و با حضرت بیعت کردند.

درباره آمدن احمد بن موسی(ع) به ایران و انگیزه او گزارش‏های گوناگون وجود دارد و این قسمت از زندگی وی فاقد شفافیت است. برخی عقیده دارند. احمد در بغداد ساکن بود و آن گاه که خبر شهادت و در گذشت ناگهانی امام رضا(ع) را شنید، شدیداً ناراحت شد و گریه نمود. آن گاه با همراهانی بسیار (حدود سه هزار نفر) به خون خواهی و انتقام از مأمون خروج کرد و روی به ایران نهاد. بر پایه این گزارش او در قم و ری با سپاهیان مأمون جنگید و سرانجام به خراسان آمد و در جایی نزدیک اسفراین طی جنگ با لشکریان مأمون کشته شد.

بعضی دیگر باور دارند که احمد پیش از درگذشت امام رضا(ع) و مقارن با ولایت عهدی او همراه جماعتی قصد ایران کرده تا به برادرش ملحق شود. بر اساس این گزارش حرکت او به طرف فارس بود. این گزارش نیز به صورت‏های گوناگون بیان شده است. برخی آورده‏اند که عامل مأمون در نزدیکی شیراز با او جنگید. هنگامی که یاران احمد شنیدند امام رضا(ع) وفات یافته است، متفرق شدند و به سوی شیراز رفتند.

مورّخان در خصوص شهادت و یا وفات و محل دفن احمد نیز اختلاف دارند.
این اختلاف مبتنی بر آن است که وی به اسفراین رفته و در آن جا به شهادت رسیده و یا در شیراز وفات یافته و یا به شهادت رسیده است.

 برخی عقیده دارند وی در اسفراین به شهادت رسید و در همان جا دفن شد و زیارتگاه او همان جا است. بر این اساس قبر احمد در اسفراین و یا مکان‏های دیگر بوده و آرامگاه شیراز مربوط به احمد بن موسی نیست.

برخی دیگر باورد دارند که احمد در شیراز در جنگ با عامل مأمون شهید شد و یا این که در شیراز مخفی شد و بعد وفات نمود و در همان جا دفن گردید.

امین بعد از گزارش آنانی که محل دفن احمد را اسفراین و یا مکان دیگر می داند، می نویسد: "... و هذا غریب مخالف للمشهور من ان مشهده شیراز...".

حقیقت امر آن است که به طور قاطع نمی‏توان گفت قبر وی در کجا است، ولی شواهد و قرائن دیدگاه آنانی را که قایل هستند شیراز محل دفن احمد می باشد، تأیید میکند و مشهور همین است.
محسن امین بعد از بیان عقیده آنانی که محل دفن احمد بن موسی را در اسفراین و یا مکان دیگر می دانند، می نویسد: این عقیده بعید و مخالف با عقیده مشهور است که محل شهادت و قبر او شیراز می باشد.

تاریخ وفات احمد دقیقاً معلوم نیست، ولی برخی تاریخ وفات را حدود 203 که همزمان با شهادت امام هشتم(ع) است ذکر نموده‏اند.

در مورد دلیل نامگذاری احمدبن موسی،به شاهچراغ گفته شده است که:
تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی کسی از مدفن حضرت احمد ابن موسی (ع) اطلاعی نداشت و آنچه روی قبر را پوشانده بود تل گلی بیش به نظر نمی رسید که در اطراف آن،خانه های متعدد ساخته و مسکن اهالی بود.

 از جمله پیرزنی در پایین آن تل، خانه ای گلی داشت و در هر شب جمعه، ثلث آخر شب می دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می درخشد و تا طلوع صبح روشن است، چند شب جمعه مراقب می بود،روشنایی چراغ به همین کیفیت ادامه داشت با خود اندیشید شاید در این مکان،مقبره یکی از امامزادگان یا اولیاء الله باشد،بهتر آن است که امیر عضدالدوله را بر این امر آگاه نمایم،هنگام روز پیرزن به همین قصد به سرای امیر عضدالدوله دیلمی رفت و کیفیت آنچه را دیده بود به عرض رسانید.امیر و حاضرین از بیانش در تعجب شدند.

درباریان که این موضوع را باور نکرده بودند، هر کدام به سلیقه خود چیزی بیان کردند.اما امیر که مردی روشن ضمیر بود و باطنی پاک و خالی از غرض داشت فرمود:اولین شب جمعه شخصا به خانه پیرزن می روم تا از موضوع آگاه شوم.چون شب جمعه فرا رسید شاه به خانه پیرزن آمده و دور از خدم و حشم آنجا خوابید و پیرزن را فرمود هر وقت چراغ روشن گردید مرا بیدار کن .چون ثلث آخر شب شد پیرزن بر حسب معمول روشنایی پرنوری قوی تر از دیگر شب های جمعه مشاهده کرد و از شدت شعفی که به وی دست داده بود بر بالین امیر عضدالدوله آمده و بی اختیار سه مرتبه فریاد زد: « شاه! چراغ».

امیر بیدار شد و ناگهانی از خواب پریده و چشمش را متوجه سمتی نمود که پیرزن چراغ را به او نشان می داد و چون علنا و آشکارا چشمش نور چراغ را دید در شگفتی عجیب بماند و چون رو به سمت چراغ بر بالای تل برآمد اثری از چراغ ندید و چون به پایین آمد باز نور چراغ با روشنایی زیاد خود نمایی می کرد،خلاصه اینکه امیر شخصی را جهت کاوش در آن منطقه مامور می کند و..... مقبره فرزند ارشد موسی بن جعفر(ع) حضرت شاهچراغ پیدا می گردد و به دستور امیر بر بالای آن جایگاهی ساخته می شود که تا امروز زیارتگاه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت می باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۸:۰۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
نور همواره مظهر حقیقت بوده.. و در عقاید مختلف جلوه گر حق تعالاست..... اینکه آن مکان مدفن اولیا.. خداست شکی نیست.. و روایات متعدد در مدفن احمدبن موسی(ع)دراصل موضوع که جهان جلوه گر نور حق تعالاست تاثیری ندارد. در واقع اصل این است که حق رادریابیم ودر هزار دالان تاریخ و
عقاید گم نشویم وبیراهه نرویم.. کتب الاهی... عقل.. سنت.. پَیامبران واولیا در کنار هم تصویری روَشن از حقیقت به شما می‌دهند..
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۷:۵۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
بنظر من به اعتقادات یکدیگر بهترهست احترام بگذاریم یک انسان فهمیده سعی میکند به تمام عقاید مردمان اگر به ضرر دیگر انسانها نباشد احترام بگذارد یکی باحرم شاهچراغ انرژی میگیره یکی تو مسجد وحسینیه .یکی تو کافی شاپ وپارک .یکی تو پارتی وشب نشینی .یکی تفریح وطبیعت گردی آفرود .یکی دیگه هم لذتش پول در آوردن وجمع کردن اموال .پس بیاییم به عقاید همدیگه احترام بگذاریم لطفا.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا حافط و سعدی شعری در مورد شاهچراغ نقل نکردن؟ لطفا اگر کسی میدونه جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
Roya
۱۳:۵۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
عالی هست ممنون ❣❣❣
Iran (Islamic Republic of)
درود
۲۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
درود و سلام خدا بر علی بن موسی (ع) و احمد بن موسی (ع)و محمد بن موسی(ع) و حسین بن موسی (ع).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
تاریخ این فهرست مال سال 1393 چرا ما اینو حالا میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
یا احمد ابن موسی شاهچراغ
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
من شیراز زندگی میکنم
ایشان به صبوری معروف هستند و توو حرمشون آرامش خوبی به آدم دست میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
از روی انگشتری که به دست داشتن و روش نوشته شده بوده العزه لله احمد بن موسی میفهمند که ایشون احمد بن موسی علیه السلام برادر امام رضا علیه السلام هستند و شبهه ای در این مورد نیست و کراماتشون اینو نشون میده سلام بر شاهچراغ علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
سلام شاهچراغ علیه السلام یا احمدبن موسی علیه السلام را امیر از روی انگشتری که به دستشون بود شناختند که فکر کنم نامشون بر اون بود احمدبن موسی
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۶:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
سلام از عصر خورشیدپرستی عبادتگاه خورشیدپرستان(شاهچراغ) در این قسمت وجود داشته که وجه تسمیه محل گردیده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
سلام
یه کم بد نوشتید
انشاءالله منظورتون از خورشید پرستان زایران شاهچراغ (ع ) که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
از کدوم فرقه ای دروغگو من یه شیرازیم سرملتو کلاه نزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
باسلام تشکر از روشنگری شما
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه سادات میرب
۱۷:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من بهترین داستان بود
Iran (Islamic Republic of)
مهربان
۱۶:۵۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
السلام علیک یا امامزاده شاهچراغ (ع)
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۲۲:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
یاشاهچراغ
۱۲۳۴
آخرین اخبار