اراک/

صادرات 40 درصدی انگور استان مرکزی به استان‌های همجوار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز سطح باغات انگور استان را 14 هزار و 26 هکتار عنوان کرد و گفت: به طور میانگین در استان 5/14 تن انگور از هر هکتار زیر کشت این محصول برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، زارعی با اشاره به رتبه نهم استان در پرورش انگور، گفت: به طور کلی 60 درصد انگور تولیدی در خود استان به مصرف می‌رسد و مابقی نیز به استان‌های هم‌جوار نظیر اصفهان، لرستان و تهران صادر می‌شود.

وی افزود: در میان شهرستان‌های استان، خنداب از شرایط آب و هوایی مساعدتری برای پرورش انگور برخوردار است و حدود 6 هزار هکتار از باغات این شهرستان زیر کشت انگور است.

زارعی با اشاره به تنوع زیاد ارقام انگور کشت شده در استان، گفت : مهم‌ترین این ارقام شامل انگور بی‌دانه سفید، بیدانه قرمز، عسگری، یاقوتی و خلیلی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز پیش‌بینی کرد امسال 132 هزار تن انگور از تاکستان‌های استان برداشت می‌شود که البته این رقم 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.

وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت انگور آبی در استان، افزود : در سال‌های اخیر شاهد افزایش 246 هکتار سطح زیر کشتانگور آبی بوده‌ایم که البته به ثمر رسیدنباغات این محصول حداقل به 3 سال زمان نیاز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بین 7 تا 8 هزار تنانگور در استان تبدیل به کشمش می‌شود، گفت: متأسفانه به رغم حجم زیاد کشمش تولیدی تنها یک واحد فعال فرآوری انگور در خنداب وجود دارد که پاسخگوی نیاز باغداران استان نیست.

زارعی با اشاره به آمادگی سازمان جهاد کشاورزی نسبت به ارائه تسهیلات به متقاضیان به منظور احداث واحدهای فرآوری انگور، افزود: متقاضیان با 20 درصد سهم آورده می‌توانند از تسهیلات 80 درصدی این سازمان برخوردار شوند ولی متأسفانه هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در استان آمادگی خود را برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری این محصول اعلام نکرده است./ش/ن
/
برچسب ها: صادرات ، انگور ، باغبانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.