در مراسم افتتاحیه‌ دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال؛

دبیر شورای عالی فضای مجازی: حضور و فعالیت بخش خصوصی در دولت یازدهم جدی گرفته شد

دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با شعار "زندگی هوشمند و توسعه‌ی اقتصاد فرهنگ" در محل دائمی نمایشگاهی بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، درمراسم افتتاحیه‌ دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، محمدرضا طلایی، رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات ایران، محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، پیام نهاوندیان، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، دوربیگی، مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلال پور نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در سالن یک کنفرانس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
 
محمدرضا طلایی، رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: کاربرد ICT فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار و مسائل اقتصادی موجب کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت خدمات می‌شود.
 
وی افزود: می‌توان از این فناوری به عنوان مزیت استراتژیک نام برد. فناوری اطلاعات یکی از معیارهای رتبه بندی کشورها محسوب می‌شود، به طوری که کشوری که در این زمینه ضعیف عمل می‌کند، در رده‌‌‌های پایین در عرصه‌ی بین المللی قرار می‌گیرد.
 
طلایی همچنین اظهار داشت: بهترین مکانیزم اشاعه‌ی اقتصاد و تحکیم مبنای فرهنگ در اقتصاد، توسعه‌ی رسانه‌های دیجیتال است. این امر باعث افزایش تولید در کشور خواهد شد.
 
پیام نهاوندیان، سرپرست نهاد ریاست جمهوری با پیامی برای این نمایشگاه ابراز امیدواری و موفقیت کرد.
 
وی گفت: در دنیای پیچیده‌‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف این نمایشگاه فراهم کردن فرصت مغتنم برای نخبگان در حوزه‌ی ICT است. حضور تلاش گران در این حوزه، به ویژه شبکه‌ی ملی برای خدمات الکترونیکی مردم از فعالیت‌های نوید بخش و آینده دار است.
 
وی با اشاره به مقالات و برگزاری همایش‌ها در این حوزه گفت: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه‌ها در توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در سطح بین المللی کمک کند. 

مهندس جلال پور، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تشکر از حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه حاصل یک تعامل سه جانبه است که اتفاقی مبارک و خوش برای اقتصاد و فرهنگ  است. همکاری اتاق بازرگانی وزارت فرهنگ و ارشد و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی در برگزاری این نمایشگاه موجب موفقیت در ارائه محصولات خواهد بود.

وی افزود: دومین نمایشگاه بین المللی با حضور پر رنگ و فعال بخش خصوصی همراه بوده است که این حاصل همکاری دولت یازدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی همچنین اظهار داشت: حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتاق بازرگانی و امضای تفاهم نامه مشترک و فعال شدن تشکل‌های مربوطه باعث فراهم شدن بستر مناسب برای برگزاری این نمایشگاه بوده است.

جلال پور با انتقاد از وضعیت برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: در دهه‌های گذشته متولی فرهنگ کشور، دولت بوده است که نتیجه‌ی آن این است که در این زمینه‌ها هیچ اتفاق مفیدی نیافتاده است.

حضور بخش خصوصی در زمینه‌هایی که ممکن است مفید واقع شود، بسیار مناسب است که این تنها در دولت یازدهم جدی گرفته شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما حداکثر بهره برداری در زمینه‌ی فناوری اطلاعات به حداقل رسیده است و ما جایگاه بین المللی بسیار پایین و ضعیفی داریم. در یک سال اخیر ، ایجاد فضای وایبری، سرعت عمل و کاهش هزینه‌ مفید بوده  که باعث شده بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سرعت بسیار بالا و هزینه‌ی بسیار کم به ارتباطات رایج در کشور  یاری کند.

وی در پایان گفت: این اتفاق مبارک و ایجاد همکاری بین این سه نهاد فرهنگی و اقتصادی باعث پیشرفت‌های بسیاری در سال‌های آینده در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خواهد بود.

مهندس محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی با ابراز امیدواری از کیفیت بهتر این نمایشگاه درسال‌های آینده گفت: اگر در حوزه‌ی اقتصادی تحلیل و بررسی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این نمایشگاه برای اقتصاد و فرهنگ ما مفید خواهد بود.

وی همچنین افزود: امیدواریم این نمایشگاه‌ها موجب رونق اقتصادی شود و فعالان در این عرصه بتوانند استعداد، هنر و دانش خود را ارائه دهند.

انتظاری در ادامه بیان کرد: متاسفانه با آمار به دست آمده، متوجه می‌شویم که در فضای مجازی محتوای فارسی نسبت به سایر محتوا‌ها حدود 8 دهم درصد است که نسبت به زبان انگلیسی که 57 درصد محتوا‌ها را دربر گرفته است، بسیار پایین و موجب تاسف است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین تاکید کرد: فرهنگ، اخلاق و حفظ هویت ما در گرو تلاش در این زمینه و عرصه‌‌ی گسترش فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است. ما باید یک پیوست فرهنگی داشته باشیم که در آن دین، اخلاق و فرهنگ حفظ شود و با آگاهی، از مخاطرات تاثیر گذار در پیشرفت علم و تکنولوژی بر زندگی‌مان جلوگیری کنیم.

انتظاری در ادامه افزود: طبق فرموده‌ی حضرت امام خمینی که فرمودند" کار و مسئولیتی که مردم می‌توانند انجام دهند، به عهده‌ی آن‌ها بگذارید"، تصمیم گرفته شده است که بخش خصوصی را  به حوزه‌هایی که می‌توانند فعالیت مفیدی داشته باشد، بسپاریم.

وی گفت: در آینده‌ی بسیار نزدیک و در اولین جلسات سیاست‌های حمایتی صادراتی را در زمینه‌ی نرم افزار و توسعه‌ی تولید در زمینه‌ی صادرات نرم افزار ایران نیز اتخاذ خواهیم کرد.

وی با اعلام این خبر و قول که ان‌شاالله در سال آینده صادرات نرم افزار به 2 میلیارد دلار افزوده شود، گفت: باید وضعیت رونق نمایشگاه و صادرات نرم افزار‌های تولید ایران بهبود یابد و در سال‌های آینده با کیفیت بالا و رونق اقتصادی بیشتر برای فعالان اقتصادی به سخنان خود پایان داد.

پس از سخنان انتظاری، از حضار و مسئولان دعوت شد تا از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار