اردبیل/

برتری سلول درمانی ایران در منطقه خاورمیانه

مسئول گروه قلب و عروق مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: در رابطه با سلول درمانی بیماری‌های قلبی ایران حرف اول را در خاورمیانه می‌زند.

هدی معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: تا مدت‌ها تصور می‌شد که قلب فاقد خصوصیات خودترمیمی است و حتی در مورد عصب هم چنین تفکری وجود داشت و در کتاب‌های پزشکی ما نوشته شده بود که اگر عضله قلب و اعصاب آسیب ببینند، دیگر ترمیمی برای آنها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در سال 2006 مقاله‌ای منتشر شد که در آن قلب یک عضو خود ترمیم کننده معرفی شد هر چند که قابلیت بازسازی آن در حد عضو پوست نیست، اما این قابلیت برای قلب نیز به صورت محدود وجود دارد.

مسئول گروه قلب و عروق مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان بیان کرد: در حال حاضر در کلینیک سلول درمانی روی بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند و بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی خدمات درمانی ارائه می‌دهیم.

معدنی افزود: زمانی که بافت قلب بیماران در اثر سکته قلبی می‌میرد و یک مرگ غیر‌قابل برگشت است، ما می‌توانیم با استفاده از سلول‌های بنیادی این بافت را تا حدودی زنده کنیم که در این حالت کیفیت زندگی بیماران تغییر کرده، حال عمومی آنها بهبود یافته و معیارهای اکو آنها بهتر می‌شود و به دنبال آن آزمایش خون اختصاصی آنها بهبود می‌یابد.

وی گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی به ما کمک می‌کند حتی اگر بیمار کاندید پیوند قلب هم باشد بتوانیم حداقل پیوند آن را عقب بیندازیم.

مسئول گروه قلب و عروق مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در ادامه افزود: در رابطه با سلول درمانی بیماری‌های قلبی تقریباً در خاورمیانه حرف اول را می‌زنیم و بیماران خارجی زیادی را برای درمان پذیرش می‌کنیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، سلول ، درمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.