فقدان استراتژی روشن در برخورد آمریکا با تروریسم

آمریکا در قبال تروریسم، استراتژی روشنی ندارد؛ این دولت باید با هماهنگی کامل دولت عراق و دولتهای منطقه که طی چند سال گذشته از وجود تروریسم رنج می برند ، به استراتژی صریح و روشن بیندیشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ همچنان، موضع آمریکا و مشخصا موضع رئیس جمهور باراک اوباما، در خصوص جنگ علیه گروه تروریستی داعش، مبهم و شک برانگیز است و استراتژی مشخصی به همراه ندارد.

ناگزیر باید گفت، از زمان هجوم داعش به عراق، آمریکا موضع روشنی در قبال اتفاقات جاری نداشته و حتی توافقات صورت گرفته میان واشنگتن و بغداد، در خصوص معاملات تسلیحاتی را انجام نداده است؛ این دولت، اعتقاد دارد که اتفاقاتی که در عراق و از جمله اشغال موصل از جانب داعش، روی داده است، یک اختلاف میان سنی و شیعه است که این مسئله، قصور واضح آمریکا دز فهم اتفاقات را منعکس می سازد و از آن چنین برداشت می شود که آمریکا کاملا از جریانات به دور است و این چیزی است که موجب شده آمریکا در حمایت از عراق، دیر گام بردارد. 

پس از گذشت دوماه ونیم، امروز آمریکا در صدد تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش برآمده است؛ آیا امریکا، واقعا برای این تصمیم، نیاز به این همه زمان داشته است؟ یا اینکه او اکنون سعی دارد اشتباهات بسیار خود و متحدانش در منطقه را اصلاح کند؟ بویژه آنکه داعش، دستاورد آنچه اصطلاحا "عملیات تسلیح مخالفان در سوریه" و آنچه آمریکا و برخی دولت های منطقه در ترویج آن انجام داده اند، می باشد؛ این در واقع همان چیزی است که عراق خطر آن را بارها گوشزد کرد، ولی برخی از زوایه ای تنگ نظرانه بدان می نگرستند.

علی رغم اینکه اوباما خود اذعان دارد که آمریکا استراتژی خاصی برای مبارزه با داعش در اختیار ندارد، ولی می بینیم که دولت امریکا این بار، برضرورت اقدام دولت های عربی به نقشی فراتر از سرمایه گذاری اشاره دارد که دعوت فرانسه از دولت های عربی برای حضور در اجلاس گسترده ی غرب در ماه آینده برای توافق بر سر استراتژی مشخص در مقابله با داعش، مؤید آن است؛ این در حالی است که مسوولان آمریکایی، به این موضوع اشاره کرده اند که آنها عملا به تعهداتی از جانب سی دولت در حمایت از ائتلاف پیشنهادی با کمک های نظامی، مالی و انسانی، دست یافته اند.

مهم این است که در میان این ائتلاف بین المللی، برخی دولت های عربی که داعش در در نزدیکی مرزهای آنان قرار دار، بویژه دولت های حاشیه ی خلیج فارس، حضور داشته باشند؛ حضور دولت های حاشیه خلیج فارس در این ائتلاف جهانی، پیام های مثبتی را به جهان و بویژه ملت عراق خواهد داد؛ اتفاقی که همه آرزوی تحقق آن را داریم.

تشکیل این ائتلاف بین المللی در مقابله با تروریسم، در واقع اجرای قطعنامه 1270 شورای امنیت است؛ امری که موجب شده بسیاری از وزرای جهان برای ابلاغ پیام همکاری با استناد به همین قطعنامه، وارد عراق شوند.

آمریکا چه بسا تنها به آغاز حملات محدود هوایی برای غلبه بر داعش تکیه داشته باشد، ولی قطعا این گزینه، گزینه مناسبی نخواهد بود و موجب نابودی داعش نمی‌گردد؛ بنابراین، آمریکا باید با هماهنگی کامل دولت عراق و دولتهای منطقه که طی چند سال گذشته از وجود تروریسم رنج می برد ، به استراتژی صریح و روشن بیندیشد؛ بویژه آنکه همه به خوبی می دانند، نابودی تروریسم، با خشکاندن منابع مالی شناخته شده اش آغاز می‌شود. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار