سایز خود را از ژاپن تا ایتالیا پیدا کنید

سایز به سایز بودن لباس‌ها در ایران معما شده. سایز مانتوها، شلوارها و حتی کت‌های مجلسی پسرانه که به تن یک اندازه نیستند همیشه این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا سایزها متفاوت است؟البته جواب‌ها زیاد دور از ذهن نیست کافی است این مطلب را بخوانید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برای بار دوم لباس را از فروشنده گرفت. اتاق تعویض لباس کوچک است و تقلای او هم بی‌فایده. همین سایز و جنس در مغازه آن‌طرف خیابان اندازه‌اش بود، ولی اینجا نه و برای آنکه چرخی زده باشد و مدل‌های دیگر را هم دید زده باشد آمده اینجا و حالا همان سایز برایش تنگ است.

سایز به سایز بودن لباس‌ها در ایران معما شده. سایز مانتوها، شلوارها و حتی کت‌های مجلسی پسرانه که به تن یک اندازه نیستند همیشه این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا سایزها متفاوت است؟

البته جواب‌ها زیاد دور از ذهن نیست چون همه می‌دانیم که تقریباً بازار پوشاک ایران در تسخیر برخی کشورهای  تولید کننده پوشاک است و چندان عجیب نیست که اگر با برتری اجناس چینی، ترکی، مالزیایی و تایلندی در مقابل تولید داخل مواجه شوید.

در کنار همه اینها اگر در مغازه برندهای خارجی خرید کرده باشید متوجه این ناهمگونی سایزها با سایز پوشاک ایرانی می‌شوید.

هر کشور یک سایز
رنگ به رنگ بودن سایزها در بین لباس‌های دخترانه و پسرانه تیپ جوان بیشتر دیده می‌شود. شما اگر خواسته باشید هدیه‌ای برای کسی بخرید، این موضوع را بهتر درک می‌کنید. پیدا کردن سایز مناسب حتی اگر شماره سایز را هم داشته باشید کار چندان راحتی نیست و در نهایت مجبور می‌شوید با کسی که هدیه را برایش خریده اید دوباره برای تعویض لباس برگردید.

فروشنده یکی از فروشگاه‌های شلوارهای جین پسرانه در مرکز شهر می‌گوید: همه کشورها سایز یکسانی دارند. مثلاً ایتالیا 10، 12، 14، 16 است و برای ما 32، 34، 36 و 38 است اما همیشه این قانون که سایز 12 ایتالیا به 34 ایران بخورد وجود ندارد. البته این موضوع برای لباس‌های کلاسیک چندان فرقی نمی‌کند اما در لباس‌های جوان پسند این تفاوت، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

به گفته او این موضوع در لباس‌های سبک جوانان بیشتر دیده می‌شود به این دلیل که کشورها در تولید لباس از سایز بندی‌های استاندارد خودشان استفاده می‌کنند.

دختر جوان به همراه دوستش وارد مغازه می‌شود و مانتویی را که در ویترین دیده می‌خواهد. مانتو سفید رنگ است و یکی از دخترها برای پوشیدن آن به اتاق پرو می‌رود. بعد از دقایقی دخترک با تعجب به دوستش می‌گوید که سایز مانتو 38 است، چطور ممکن است اندازه‌اش نباشد؟

وقتی مانتو را دستش گرفته و از اتاق پرو بیرون می‌آید به فروشنده می‌گوید: «فکر می‌کنم باید رژیمم را جدی‌تر بگیرم» فروشنده می‌خندد و می‌گوید مشکل از شما نیست عیب از تولیدی‌های ترک است که سایز دختران خودشان را می‌زنند و سایز 40 را به دست دختر می‌دهد. امتحان دوباره لباس او را راضی نمی‌کند چرا که این‌بار مانتو گشادتر از اندازه دلخواه اوست.

سایز خودتان را پیدا کنید
یک دستور‌العمل اینترنتی وجود دارد که شما را برای خرید و پیدا کردن سایز مناسب راهنمایی می‌کند. بر اساس این محاسبه شما می‌توانید سایز تولیدات هر کشوری را با یک ضرب و تقسیم ساده برای خودتان پیدا کنید.

تبدیل سایزبندی امریکایی به سایز‌بندی انگلیسی
اگر شما می‌خواهید سایز امریکایی را به سایز انگلیسی تبدیل کنید باید عدد 2 را به سایز کانادایی یا امریکایی اضافه کنید. در امریکا و کانادا سایز 2 برابر سایز 4 انگلیس است،   سایز 6 امریکایی با 8 و سایز 8 با 10 انگلیسی و... برابر است.

 امریکایی به اروپایی (فرانسوی)
هنگامی که قصد دارید سایز امریکایی را به سایز فرانسوی تبدیل کنید باید عدد 30 را به سایز امریکایی- کانادایی اضافه کنید به‌طوری‌که سایز 2 امریکایی با سایز 32 فرانسوی، 4 با 34 و 6 امریکایی با 36 فرانسوی و... برابری دارد.

نکته: سایزبندی لباس‌ها در ایران طبق استاندارد اروپایی است. یعنی اگر شما سایز 42 هستید سایز شما در سیستم امریکایی 12 است.

امریکایی- آلمانی
برای تبدیل به سایز آلمانی باید عدد 28 را به سایز امریکایی/کانادایی اضافه کنید. سایز 2 امریکایی با سایز 30 آلمانی یا سایز 14 با سایز 42 مساوی است.

امریکایی - ایتالیایی
برای تعیین سایز ایتالیایی باید عدد 34 را به سایز کانادایی/ امریکایی اضافه کنید. سایز 2 امریکایی مساوی36 و4 مساوی 38 ایتالیایی است.

امریکایی- استرالیایی
سایز استرالیایی با اضافه‌کردن عدد 4 به سایز امریکایی/کانادایی به‌دست می‌آید. سایز 2 با سایز 6 و سایز 10 با سایز 14 استرالیایی برابر است.

امریکایی به سایز بندی ژاپنی
در به‌دست آوردن سایز ژاپنی باید سایز امریکایی را با سه جمع کنید. در این صورت سایز 2 امریکایی به سایز 5 ژاپنی و سایز 4 به سایز 7 ژاپنی تبدیل می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضوان عبداله زاده ثانی
۲۱:۵۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
مطالبتون عالیه ولی باتوجه به اینکه البسه ایران بیشتر از چین میاد خوبه که تبدیل سایز چینی به ایرانی چگونه ست مثلا سایز6 چینی معادل چه سایز ایرانی ست
آخرین اخبار