برازش در جشن صنعت چاپ عنوان کرد:

صنعت چاپ حلقه اتصال بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی به یکدیگر است

"محمودرضا برازش" مدیرکل دفتر چاپ و نشر در مراسم جشن صنعت چاپ عنوان کرد: یکی از حلقه‌های اتصال بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی به یکدیگر صنعت چاپ است.

 به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران  "محمودرضا برازش" مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جشن صنعت چاپ ضمن تبریک هفته کرامت و روز ملی صنعت چاپ به متولیان، گردانندگان و حاضران در این مراسم گفت: لازم است از همه کسانی که در پایه‌گذاری این روز و برگزاری سیزده دوره قبلی صادقانه تلاش نمودند تشکر و قدردانی نمایم. همچنین از تمام تلاشگران عرصه چاپ و تولید، چه آنان که حاضرند و چه آنان که در بین ما نیستند تشکر و قدردانی کنم.
 
وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره جشنوراه صنعت چاپ و انتخاب پیشکسوتان و کارآفرینان برتر این دوره عنوان کرد: در سال جاری تمام استان‌های کشور در بررسی و معرفی افراد واجد شرایط فعالیت جدی داشتند که موجب تعجب و خرسندی دبیرخانه مربوطه گردید. البته انتخاب معدودی از بین ایشان نیز بسیار سخت بود.
 
برازش ادامه داد: همچنین چاپخانه‌ها و تشکل‌های صنفی متعددی در برگزاری مراسم و اهدا جوایز و یادمان، جشنواره را یاری نمودند. ضمن تشکر از ایشان امیدوارم سنت پسندیده تقدیر و تشکر از پیشکسوتان و برگزیدگان توسط خود صنف نهادینه شده و روز به روز گسترش یابد.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر با اشاره به انتخاب شعار سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری گفت: ‌امسال را مقام معظم رهبری با درکی بسیار عمیق از وضعیت جهان و کشورمان «سال اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند. با آرزوی سلامتی عاجل برای ایشان و توفیق خدمت بیشتر برای تمام مسوولین نظام مقدس اسلامی، به عرض می‌رسانم یکی از حلقه‌های اتصال بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی به یکدیگر صنعت چاپ است.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر با اشاره به تحولات رخ داده در این صنعت در دهه‌های اخیر گفت: در گذشته چاپ بیشتر به تکثیر مقالات و کتاب‌ها مربوط می‌شد اما در چند دهه اخیر تحولات بسیار گسترده‌ای در صنعت چاپ رخ داده است. البته این تحولات همسو با سایر تغییرات و تغییر در روش و سبک زندگی بوده است.
 
برازش در ادامه درباره جایگاه صنعت چاپ اظهار کرد: مقام محترم وزارت از همان ابتدا به مقوله اقتصاد فرهنگ توجه ویژه‌ای داشتند. با توجه به آمار موجود صنعت چاپ بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است؛ به طوریکه با بیش از 100 هزار میلیارد ریال گردش مالی، شاید از نظر اقتصادی از تمام صنایع فرهنگی دیگر بزرگتر باشد. البته در سایر کشورهای جهان نیز چنین است به طوریکه گردش مالی صنعت چاپ در جهان حدود 800 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 
وی با اشاره به واردات عظیم محصولات چاپی به کشور گفت: بر اساس مجوزهای صادر شده، در 9 ماه گذشته بیش از 600 هزار تن انواع محصولات چاپی با تیراژ تقریبی 7 میلیارد عدد وارد کشور شده‌ است. از سوی دیگر بسیاری از چاپخانه‌های کشور با کمبود سفارش مواجه هستند. آنچه‌ که در مرحله نخست به نظر می‌رسد عدم هماهنگی تجهیزات چاپی کشور با در خواست و نیاز بازار است. برای درک صحیح و رفع این نقیصه اولین گام داشتن اطلاعاتی قابل اتکا از چاپخانه‌های کشور و تجهیزات آن‌هاست.
 
برازش با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعات در حوزه چاپ گفت: ایجاد این بانک اطلاعاتی خواست همه مسئولین و دست‌اندرکاران است. نبود تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و امکانات ارتباطی مناسب مانع تحقق این امر شده است. امیدواریم با دستور مقام محترم وزارت این موانع رفع و اتوماسیون خدمات چاپ و طرح آمارگیری سراسری در سال جاری محقق شود. متاسفانه در نبود آمار و اطلاعات دقیق، سرمایه‌گذاری‌ها و خرید تجهیزات اغلب از روی حدس و گمان و یا رایزنی‌های محدود انجام می‌شود که منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر با اشاره به تقویت زیرساخت‌های صنعت عنوان کرد: گام بعدی ایجاد و تقویت نظام مهندسی چاپ و بسته‌بندی و تشکیل هسته‌های علمی مشاوره و اجرای پروژه‌های چاپی است. با کمک متخصصین امیدورایم این نهادها پا گرفته و در توسعه صنعت چاپ نقش مهمی ایفا کنند.
 
وی ادامه داد: گام سوم کمک به تجهیز و توسعه صنعت چاپ است. این صنعت نیز مانند سایر صنایع به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. یکی از دلایل انبوه واردات کمبود تجهیزات مناسب و روزآمد در کشور است.
 
برازش عدم ارایه وام‌های کم بهره را یکی از مشکلات موجود بر سر راه تجهیز چاپخانه‌ها عنان کرد و اظهار داشت: وام‌هایی با کارمزدهای بیست درصد و بیشتر، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند. انتظار بر این است این صنعت نیز مانند سایر صنایع و کشاورزی از تسهیلات کم‌بهره و طولانی مدت استفاده نماید. لازم به ذکر است ضعف صنعت چاپ سبب می‌شود محصولات صنعتی و کشاورزی در بسته بندی‌های نامناسب ارایه شوند و یا مشکل واردات و یا خام فروشی گسترش یابد. همچنین یکی از راه‌های کمک به این صنعت و کاهش واردات محصولات چاپی، کنترل و تنظیم ورود محصولات به کمک تعرفه‌های واردات است.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر افزود: در ماه‌های پایانی سال‌ گذشته هنگامی که آمارهای واردات ارایه شد، نمایندگان محترم پیشنهاد اخذ تعرفه واردات محصولات چاپی را مصوب کردند. انتظار بر این است این مصوبه مجلس محترم با دقت کامل اجرا و سهم هر بخش برای رفع مشکل واردات آن مشخص شود. با توجه به آمارهای واردات و قیمت تقریبی آن‌ها، برآورد می‌شود سالانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال محصولات چاپی به کشور وارد شود.  اگر مصوبه مزبور بطور کامل تخصیص یابد و صندوق حمایت از توسعه صنعت چاپ تشکیل شود، بخش عمده‌ای از کمک‌های لازم برای توسعه و تجهیز صنعت چاپ با دریافت وام‌های کم بهره محقق می‌شود.
 
وی تولید مواد اولیه صنعت چاپ را ضرورتی دیگر دانست و گفت: تولید مواد اولیه صنعت چاپ و بسته‌بندی از مسائل استراتژیک کشور است. برای مثال کمبود کاغذ در مقاطعی در کشور ایجاد بحران نمود اما با ایجاد صندوق ذکر شده تحولی در تولیدات داخلی می‌توان انتظار داشت.
 
برازش در پایان اظهار کرد: دوست و دشمن به هوش و استعداد ایرانیان اعتراف دارند. جوانان ایران در فناوری‌های پیچیده و نو مانند بیو تکنولوژی، نانو، هوا و فضا و هسته‌ای توانایی‌های خود را به رخ جهانیان می‌کشند. با حمایت و برنامه‌ریزی صحیح در آموزش و پژوهش در این صنعت نیز می توانیم از کشورهای پیشرو باشیم مشروط بر آنکه متحد شویم و همت کنیم و این صنعت بزرگ و گسترده را دفتری کوچک با امکاناتی محدود تصور نکنیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار