پس از دو سال؛

مریخ نورد کنجکاوی به هدفش رسید + تصاویر

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) پس از دو سال تحقیق و جستجو در سیاره سرخ به پای کوه شارپ رسید.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، ‌ مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) پس از دو سال تحقیق و جست‌وجو در سیاره سرخ به پای کوه شارپ رسید.
 
این کاوشگر در پیامی روی توئی‌تر نوشته: من به کوهپایه قله شارپ رسیدم و تحقیقات جدید در حال آغاز است.


نقشه مسیر طی شدهٔ مریخ نورد کنجکاوی تا روز ۷۴۳ مریخی

محققان این طرح گفتند اکنون کاوشگر کنجکاوی ناسا بعد از دو سال مأموریت در مریخ و پیمودن بیش از هشت کیلومتر مسافت در این سیاره، توانست به یکی از اهداف خود، یعنی پایه کوهستان شارپ در میانه حفره‌ای عمیق و وسیع برسد. پس از فرود آمدن در دهانه گیل در آگوست ۲۰۱۲، کنجکاوی نخستین سال ماموریتش را با دستیابی به این کشف علمی انجام داد که مریخ زمانی شرایط محیطی ایده‌آل برای حیات میکروبی داشته است.


این تصویر بخشی از موزاییک عکسی از محل جدید مریخ نورد کنجکاوی است که در امتداد دره «پاهرامپ هیلز» گرفته است.
 
دانشمندان معتقدند لایه‌های مختلف کوه شارپ آرشیوی از دوره‌های مختلف تحولات محیطی مریخ به شمار می‌رود. این کاوشگر که اکنون در نقطه‌ای در نزدیکی پاهرامپ هیلز (Pahrump Hills) قرار دارد، بزودی طی سفرش به سوی کوه شارپ، بستر حفره‌ای که کوه در میان آن واقع شده را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.
 

این عکسی است که کنجکاوی در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۱۲ از چشم انداز کوه شارپ گرفته است، حال پس از گذشت ۲ سال این کاوشگر در منطقهٔ بوتس (buttes) در محدودهٔ ۶. ۶ کیلومتری از آغاز سفرش در پای کوه رسیده است.

این مریخ‌نورد به عنوان پیچیده‌ترین کاوشگر ناسا است که ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، این خودروی شش چرخه با ۹. ۲ متر طول و ارتفاعی بیش از ۵. ۱ متر دارد. کوه شارپ که ارتفاعی بالغ بر ۵ کیلومتر دارد هدف نهایی پروژه کنجکاوی عنوان شده، البته طی کردن این مسیر برای کنجکاوی چندان آسان هم نبود، چون این مسیر کوهستانی و توام با سنگ لاخ است که به تعدادی از چرخ‌های کنجکاوی آسیب ناچیزی رسانده است، اما این آسیب چندان جدی نیست و این کاوشگر اگر مشکل خاصی برایش پیش نیاید می‌تواند ماموریت خود را با موفقیت به اتمام برساند.


تصویری از یکی از چرخ‌های کنجکاوی که در این مسیر سنگ لاخ و خشن دچار پارگی و آسیب شده
است.

البته اعضای تیم هدایت کنجکاوی مجبور شدند مسیر این روبات را چندین بار تغییر دهند تا از سوراخ شدن بیشتر چرخ‌های آن توسط سنگ‌های تیز مریخی ممانعت کنند. هدف پیش روی کنجکاوی در مسیر پیش رو به سمت کوه شارپ رسیدن به شواهدی از وجود آب و شرایط حیات در گذشته مریخ است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.