ستاری در سفر به استان همدان مطرح کرد

لزوم بازنگری در فرهنگ اقتصادی کشور برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر به استان همدان یکی از مشکلات اصلی برای شکلگیری اقتصاد دانش بنیان را نبود فرهنگ این نوع اقتصاد در فضای تجاری کشور عنوان کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر به همدان در جمع اساتید، دانشگاهیان و مسوولان علاوه بر ابراز نکاتی درباره لزوم بازنگری در فرهنگ اقتصاد کشور در حوزه دانش بنیان، خاطرات ناگفته ای نیز از پایگاه حماسی- هوایی نوژه همدان بیان کرد.

ضعف اطلاع رسانی از حماسه افتخارآمیز پایگاه نوژه
دکتر ستاری با ذکر خاطراتی از دوران کودکی خود در همدان و از پایگاه حماسی هوایی نوژه اظهار کرد: با توجه به اینکه نخستین و مهمترین رخدادهایی هوایی دوران دفاع مقدس از این پایگاه حماسی و تاریخ ساز، آغاز شده است، اما عدم اطلاع رسانی در مورد این اتفاقات موجب شده است تا عموم مردم از این رخدادهای حماسی افتخارآمیز، بی اطلاع باشند.

وی خاطر نشان کرد: 31 شهریور ماه سال 59، ساعت دو بعد از ظهر، رژیم بعثی صدام به کشور و مراکز نظامی و اقتصادی و پایگاه های ما حمله کرد و یک ساعت بعد از این اتفاق خلبانان غیور همین پایگاه، شهر بغداد را مورد هدف قرار دادند و شهید محمد صالحی و خالد حیدری از خلبانان شجاع پایگاه نوژه که یکی از آنها شیعه و یکی هم از برادران اهل تسنن بود در این حمله حضور داشتند و به عنوان نخستین خلبانان شهدای آغاز دوران دفاع مقدس نام خود را جاودانه کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به این موضوع که بسیاری از بزرگان و نامداران نیروی هوایی ما از این پایگاه پرواز کرده اند، بیان کرد: شهید عباس دوران به عنوان شهید جاودانه دوران دفاع مقدس، یادداشت و نامه معروف و تاریخی اش را سه ساعت قبل از شهادت، در همین پایگاه نوشت و سپس هواپیمای خود را به ساختمان کاندیدای محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران در بغداد کوباند و با به شهادت رساندن خود و خلق این رخداد مهم دوران دفاع مقدس، نگذاشت که این اجلاس در بغداد برگزار شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از خلبان شجاع ما زندگی و بعد با پرواز از این پایگاه حماسی - هوایی شهید شدند. اواخر دوران دفاع مقدس، قبل از اینکه جنگ تمام شود بهترین خلبانان ما که اغلب آنان دوره های عالی را در آمریکا گذرانده بودند و در تمام مدت دوران دفاع مقدس حضور مقتدرانه داشتند یا به شهادت رسیدند.

فرزند شهید ستاری با ذکر رشادت های خاموش و کتمان شده در بخش پدافند هوایی کشور اشاره کرد: نیروهای بعثی با استفاده از موشک های ضدرادار و هواپیماهای پیشرفته ای که به واسطه استکبار جهانی تهیه کرده بودند، مدافعان شجاع عرصه پدافند هوایی ما را در سوباشی مورد حمله قرار دادند و در بالای کوه های همین منطقه زنده زنده سوزانده و شهید کردند.

دکتر ستاری همچنین یادآور شد: تمام عملیات های برضد اهداف نظامی در بغداد از این پایگاه انجام شد و رشادت ها و حماسه های بزرگی که در تاریخ ایران و جهان ثبت شده، مولود پایگاه حماسی هوایی نوژه است.

وی با اشاره به این موضوع که این پایگاه نوستالژی دوران کودکی است، ابراز کرد: پایگاه هوایی نوژه برای من نوستالژی دارد و تمام خاطرات کودکی را برایم یادآور می شود زیرا تا سن چهار سالگی در این پایگاه بودم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خاطره های بسیاری از همدان و پایگاه حماسی نوژه و سوباشی دارد گفت: پس از اینکه شهید نوژه در کردستان به شهادت رسید این نام پر رمز و راز بر روی پایگاه حماسی هوایی همدان نهاده شد.

به گفته وی پایگاه هوایی نوژه یکی از پایگاه های اصلی تحول در نیروهای هوایی کشور بوده است.
وی همچنین با یاد شهدای خلبان از شهید بزرگوار خلبان ایلخانی نیز یاد کرد و در ادامه گفت: خلبان اسکندری نیز یکی دیگر از شهدای این پایگاه بود و رکورددار تعداد حملات هوایی به بغداد محسوب می شود که بعد از جنگ فوت شدند.

پیشنهاد برای برگزاری یادواره حماسه آفرینان پایگاه نوژه
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان به استاندار و مسوولان استان همدان پیشنهاد برگزاری یادواره یا بزرگداشت شهدای حماسه آفرین پایگاه هوایی مقتدر نوژه را داد.

لزوم بازنگری در فرهنگ اقتصادی کشور
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه صحبت های خود، با بیان اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی در این استان وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای داشت، ابراز کرد اقداماتی که معاونت علمی و فناوری در دوره اخیر صورت می دهد اندکی با دوره های گذشته متفاوت است. ما از پژوهشی حمایت می کنیم که مشکلات استان را حل کند. این استان بیش از 100 هزار دانشجو دارد که اگر بر تعداد این دانشجویان اضافه یا کم شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد بلکه باید نگاه کیفی به دانش داشت و حمایت ها طوری صورت گیرد که منجر به حل مشکلات استان شود.

دکتر ستاری همچنین گفت: ما در حوزه اقتصاد دانش بنیان بدنبال اهداف اشتغال زایی هستیم. در حال حاضر بیشترین تعداد بیکاران مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است چرا که تا به حال نتوانسته ایم بستر کاری مناسبی را برای آنها فراهم کنیم. شرکت های دانش بنیان به عنوان حلقه و نهاد واسط بین صنعت و دانشگاه معرفی شده اند و روش های غلط گذشته در دانشگاه ها باید فراموش شود اینکه فکر کنیم با گذاشتن یک دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها مشکل حل خواهد شد، اشتباه است.

وی افزود: ما احتیاج به نهادهای واسط برای ارتباط صنعت و دانشگاه داریم و ما از این نهادها حمایت می کنیم. اتفاقات زیادی باید در بدنه اقتصاد ما بیفتد، بدنه اقتصاد باید متحول شود اما این موضوع به راحتی به وقوع نمی پیوندد چراکه کشور ما که تا به حال با فروش نفت خام امور خود را می گذرانده و از سایر پتانسیل های خود غافل بوده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: دانشگاه ها باید یاد بگیرند از محل فروش محصولات دانش بنیان درآمدزایی کنند و رویه های گذشته را فراموش کنند و به دنبال صرفا بودجه های دولتی نباشند، همچنین باید این تفکر بوجود آید که پژوهش درآمدزاست و منبع هزینه نیست. نظام بانکی، گمرک و بسیاری از رویه های اداری ما باید تغییر کند و برندها باید شکل بگیرند البته ما در ابتدای راه این تحولات هستیم.

دبیر هئیت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: مشکل اساسی ما در مسیر اقتصاد دانش بنیان فرهنگ است که باید اصلاح شود و فرهنگ جدید شکل بگیرد، فرهنگ اتکا به دانش بومی، کشوری که تنها به فکر فروش نفت باشد به تولید توجه نخواهد داشت. این موضوعات است که باید تغییر کند و فرهنگ دیگری جایگزین آن شود.

اتفاقات خوبی در چند ماه اخیر افتاده است
وی با اشاره به اینکه ما تا کنون اصول تجارت درست را نیاموخته ایم بر لزوم شکلگیری اقتصاد دانش بنیان تأکید کرد و گفت: ما در زمینه دانش تا اندازه ای پیش رفته ایم اما در این راستا کار تجاری نکرده ایم.اما خوشبختانه اتفاقات خوبی در چند ماه اخیر افتاده است، صندوق نوآوری و شکوفایی فعالتر شده و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که از مترقی ترین قوانین کشور به حساب می آید در حال اجراست. همچنین برای اولین بار معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان اعمال می شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان خاطر نشان کرد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان می گوید: هر کس که نخواست کارمند دولت باشد و تصمیم گرفت کارآفرین باشد باید به طرق مختلف از او حمایت کرد و تا 10 سال از مالیات و گمرک معاف باشد که ما برای حمایت از کارآفرینی تصمیماتی جدی داریم.

دکتر ستاری با اشاره به این موضوع که صنعت دانش بنیان لزوما یک صنعت هایتک نیست، اظهار کرد: استان همدان هم راهی جز این ندارد که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند و دیگر نمی توان به امور تولیدی بدون دانش و نوآوری ادامه داد چرا که منابع ما محدود است. نیروی انسانی و دانش، دارایی هر استان به حساب می آید و باید برای بهره وری از محصولات مختص هر استان مورد استفاده قرار گیرد.

تغییرات جدی در فرهنگ فکری اقتصاد دانش بنیان
وی گفت: امیدواریم در حوزه اقتصاد دانش بنیان بتوانیم تغییرات جدی در تفکرات و فرهنگ فکری موجود به وجود آوریم. وقت و رونق پارک علم و فناوری استان به طور قطع می تواند کمک زیادی به پیشبرد اهداف علمی و فناوری استان کند. برای حمایت از نخبگان و فعالان حوزه علم و فناوری معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات خوبی در نظر گرفته و در ارتباط با موارد خاص مخترعین و مبتکرین نیز مکانیزم جدیدی برای کمک به تجاری سازی کار آنها در نظر گرفته شده است.

رییس هیئت عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اضافه کرد: اگر جهت گیری استان به سمتی که ذکر شد پیش برود بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد. البته تا حدودی این تغییرات در استان شکل گرفته است و آینده ای روشن در این حوزه برای استان همدان متصور است.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دهمین سفر استانی خود، صبح روز دوشنبه در میان استقبال مسئولان استانی و دانشگاهی استان همدان برای دیدار با اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان و نیز بازدید از پارک علم و فناوری این استان وارد استان همدان شد.

بر اساس این گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این سفر به پارک علم وفناوری همدان رفت و ضمن شرکت در دومین جشنواره برترین‌های پارک علم و فناوری همدان از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی این پارک نیز بازدید کرد.

دکتر ستاری همچنین در برنامه سفر یک روزه خود به استان همدان با حضور در جمع اساتید و دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی همدان و نیز دانشگاه بوعلی همدان حضور یافت. شایسته یادآوری است در این دیدارها جناب آقای مهندس نیکبخت استاندار همدان، آقای دکتر خجسته و آقای دکتر کارخانه ای نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسوولان محلی، وی را همراهی می کردند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار