رنگ زدن هر سطحی با نانو ساختار چسبنده

محققان روشی زیست‌سازگار برای ایجاد رنگ روی پلاستیک ارائه کرده‌اند، این گروه به جای رنگ‌آمیزی سطح از نانوساختارهای سطحی برای ایجاد رنگ استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانمارکی موفق به تولید رنگ روی پلاستیک با استفاده از اعمال الگوهای نانومقیاس در سطح آن شدند. این گروه طیف وسیعی از رنگ‌ها را روی سطح ایجاد کردند.

پیش از این که انسان بتواند رنگ تولید کند، طبیعت موفق به انجام آن شده بود. رنگ‌های روی پر پروانه یا دیگر مواد موجود در طبیعت خود گواه این مدعاست.

محققان روشی زیست‌سازگار برای ایجاد رنگ روی پلاستیک ارائه کرده‌اند، این گروه به جای رنگ‌آمیزی سطح از نانوساختارهای سطحی برای ایجاد رنگ استفاده کردند.

هم اکنون تولیدکنندگان پلاستیک از پیگمنت برای ایجاد رنگ روی سطوح استفاده می‌کنند. عسگر مرتنسن، آندریس کریستنسن و همکارانشان از دانشگاه صنعتی دانمارک معتقدند با استفاده از این روش می‌توان هر چیزی، از اسباب‌بازی گرفته تا ابزارها، را رنگ‌آمیزی کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که وجود افزودنی‌هایی نظیر پیگمنت موجب می‌شود تا بازیافت پلاستیک‌ها دشوار شود. برای حل این مشکل محققان ایده‌ای زیست‌سازگار ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان رنگ‌های مختلفی روی سطوح ایجاد کرد. آن‌ها برای این کار از الگوهای نانومقیاس روی سطوح استفاده کردند.

این گروه تحقیقاتی سطح پلاستیک را با استفاده از یک لایه نانومقیاس آلومینیوم پوشش دادند به طوری که نور پس از برخورد با این نانوساختارها تغییر مسیر داده و ایجاد رنگ می‌کند.

محققان برای محافظت از این سطح، روی آن را با یک لایه محافظ ضدخش پوشاندند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از این روش موفق به ایجاد رنگ‌های مختلفی روی سطح شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار