اردبیل/

اذان موذن زاده اردبیلی، میراث معنوی ماندگار

همیشه ایام به ویژه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مردم دوست دارند با صدای اذان به یاد ماندنی مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی روزه خود را افطار کنند . اکنون که حدود 60 سال از ضبط اذان موذن زاده اردبیلی می گذرد، این اذان هنوز هم دل انگیزترین صدای موذنی است که مردم را به عبادت و بندگی خدا ترغیب می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی در سال 1304 در اردبیل متولد شد. اذان گویی در خانواده آنها سابقه 150 ساله داشت و به همین دلیل نام خانوادگی موذن را انتخاب کرده بودند.

پدرش گاه گاهی در رادیو تهران اذان می گفت و وقتی در سال 1329 سکته کرد، رحیم موذن قبول کرد که بجای پدرش در رادیو اذان بگوید.

اما اذان معروف رحیم موذن زاده اردبیلی در سال 1334 در یکی از استودیوهای رادیو ایران با نیت ضبط یک اذان یادگاری انجام شد که با تلاشهای مرحوم موذن زاده اردبیلی و امتحان کردن سبک های متعدد، اذان را در گوشه روح الارواح از آواز بیات ترک در دستگاه شور ضبط کردند که به عنوان نخستین رویداد در موسیقی آیینی ایران به شمار می رود .

حال با گذشت سالها، نوای دل نشین این اذان همچنان مورد استقبال پرشور مردم کشور و به ویژه همشهریان مرحوم موذن زاده اردبیلی قرار دارد.

مردم اردبیل که سالهاست با صدای اذان مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی و نوحه خوانی های برادرش سلیم موذن زاده اردبیلی الفت گرفته اند با ورود به ماه میهمانی خدا ، روحیه معنوی خود را با گوش دادن به صدای موذن زاده دو چندان می کنند.

علاقه بیشتر اردبیلی ها به اذان مرحوم موذن زاده به اندازه ای است که احساس می کنند سفره افطاری شان بدون اذان موذن زاده چیزی کم دارد بنابراین دوست دارند که با صدای اذان این موذن پرآوازه اردبیلی افطار کنند.

یکی از شهروندان اردبیلی اذان موذن زاده را یکی از آثار جاویدان آواهای مذهبی دانست و گفت: اگر چه صدای اذان همه موذنها با آوازهای مختلف حال و هوای معنوی به انسان می بخشد اما در صدای اذان مرحوم موذن زاده معنویت خاصی وجود دارد.

حامد محمدرحیمی افزود: معنویت نهفته در اذان موذن زاده اردبیلی مکمل معنویات ماه رمضان می شود به همین دلیل معمولا اردبیلی ها همچون مردم دیگر استانهای کشور شنیدن اذان موذن زاده اردبیلی را به ویژه به هنگام افطار ترجیح می دهند.

وی گفت: شنیدن اذان موذن زاده اردبیلی برای قدیمی ترین شنوندگانش نیز تازگی و جذابیت دارد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل اظهار داشت: صدای اذان مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی یکی از میراثهای معنوی و به یاد ماندنی استان اردبیل است.

نقی زاده افزود: با تلاش های انجام شده اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی در سال 87 به عنوان میراث معنوی استان اردبیل ثبت شد که خود نشانگر ارزش های این اثر جاویدان است.

وی با اشاره به مصرع «آنچه از دل بر آید بر دل نشیند»، تصریح کرد: مرحوم موذن زاده اردبیلی در تمام مصاحبه های خود در مورد این اذان گفت که «قبل از ضبط این مصاحبه وضو گرفته و روزه دار بودم و با حالت معنوی ویژه ای این اذان را خواندم » و بدون شک یکی از دلایلی که این اذان هر شنونده ای را منقلب می کند، خلوص نیت موذن آن است.

یکی از مداحان اردبیلی می گوید: موذن زاده با شناختی که از گوشه ها و آوازهای موسیقی داشت، گوشه روح الارواح در دستگاه شور را برای خواندن این اذان انتخاب کرد و با خواندن اذان در این دستگاه اثری ماندگار به یادگار گذاشت .

حبیبی افزود: رمز ماندگاری اذان رحیم موذن زاده در متمایز بودن این اذان در گوشه، آواز و دستگاه آن است که انتخاب صحیح اینها، موجب جذب هر شنونده ای می شود.

فردی، کارشناس مبانی فقه و حقوق اسلامی نیز در این باره گفت: اذان رحیم موذن زاده اردبیلی نه تنها بین مردم استان اردبیل مورد توجه است بلکه درمیان کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، سوریه ، عراق و لبنان نیز محبوبیت خاصی دارد به گونه ای که صدای این موذن اردبیلی از تریبون مساجد این کشورها نیز شنیده می شود.

مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی پنجم اردیبهشت 1384 دار فانی را وداع گفت اما اذانش باقیات الصالحاتی بود که از خود برجای گذاشت.

انتهای پیام/ز

منبع:واحد مرکزي خبر

برچسب ها: اردبیل ، اذان ، مرحوم ، رحیم ، موذن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
چرا لینک دانلودش رو نذاشتین؟؟؟؟!!