گلوبال ریسرچ:

توطئه‌های آمریکا برای تغییر نظام کشورهای مختلف جهان

گلوبال ریسرچ گزارشی را در خصوص توطئه‌های آمریکا برای تغییر نظام کشورهای مختلف جهان ارائه کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان "آمریکا تغییر نظام در سوریه (1949)، ایران( 1953)، عراق(دو بار)، افغانستان (دو بار)، ترکیه ، لیبی و دیگر کشورهای نفت خیز را تکمیل کرده است» نوشت: 

سوریه
همه می دانند که آمریکا و متحدانش برای تغییر نظام در سوریه ، تروریست های افراط گرا در این کشور را به شدت تحت حمایت خود قرار داده اند. اما آیا می دانید که آمریکا قبلاً نیز اقدام به تغییر نظام سوریه کرده است؟ 

سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) از کودتای راست گرایان در سوریه در سال 1949 حمایت کرد. بنا بر اعلام داگلاس لیتل، استاد تاریخ دانشگاه کلارک نوشت، در سال 1949 این جمهوری عربی تازه استقلال یافته یکی از مکان های مهم نخستین اقدامات آزمایشی مخفیانه سیا به شمار می رفت.  سیا در اقدامی مخفیانه زمینه را برای کودتایی نظامی توسط راستگرایان در این کشور در سال 1949 فراهم کرد. اما دلایل آمریکا برای برپایی این کودتا چه بود؟ به گفته داگلاس لیتل، در اواخر سال 1945 شرکت نفت عربی آمریکایی ( آرامکو) از طرحهایی برای احداث خط لوله نفت از عربستان به سوی دریای مدیترانه خبر داد. شرکت آرامکو با کمک آمریکا توانست موافقت لبنان، اردن و عربستان را برای انتقال خط لوله از خاک این کشورها کسب کند، اما پارلمان سوریه با این کار موافقت نکرد. 

به عبارت دیگر، سوریه تنها مانع در مسیر احداث این خط لوله سودآور بود. ( در واقع، سیا از همان ابتدا، شروع به چنین اقدامات مخفیانه ای کرده است.) 
در سال 1957، رئیس جمهور وقت آمریکا و نخست وزیر وقت انگلیس بار دیگر بر سر تغییر نظام در سوریه توافق کردند. به گفته داگلاس لیتل ، این بار توطئه کودتا شناسایی و خنثی شد. لیتل گفت : دوازدهم اوت سال 1957 ارتش سوریه سفارت آمریکا در دمشق را محاصره کرد. عبدالحمید سراج، رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه با بیان اینکه توطئه سیا را برای سرنگونی شکری قوتلی، ر رئیس جمهور سوریه و روی کار آوردن یک نظام طرفدار غرب خنثی کرده است، سه دیپلمات آمریکایی را از کشور اخراج کرد.
 
سراج دوازدهم اوت با واکنشی فوری، استون و دیگر کارکنان سیا را از سوریه اخراج ، و همدستان آنها را دستگیر کرد. وی همچنین سفارت آمریکا در دمشق را زیر نظر گرفت. 
نومحافظه کاران بار دیگر در سال 1991 برای تغییر نظام سوریه برنامه ریزی کردند. نافذ احمد نوشت :« به گفته رونالد دوماس، وزیر امور خارجه پیشین فرانسه ، انگلیس در سال 2009 اقدامی مخفیانه را در سوریه برنامه ریزی کرده بود. وی در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی فرانسه گفت :« من دو سال پیش از بروز خشونت ها در سوریه برای کاری به انگلیس رفته بودم. من با مقامات بلندپایه انگلیسی دیدار کردم. آنها به من گفتند که سرگرم تهیه مقدمات برای انجام کاری در سوریه  هستند. انگلیس مشغول آماده کردن افراد مسلح برای حمله به سوریه بود.» 

متن رایانه های افشا شده از شرکت اطلاعاتی خصوصی استراتفور، از جمله اسناد مربوط به دیدار با مقامات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) مؤید آن است که نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس از سال 2011 مخالفان سوری را آموزش دادند. هدف « فروپاشی » نظام اسد « از درون» بود. 


عراق 
همه می دانند که آمریکا با تهاجم به عراق موجب سرنگونی نظام صدام، دیکتاتور سابق این کشور شد. اما آیا می دانید آمریکا قبلاً نیز اقدام به تغییر نظام در عراق کرده است؟ 
سیا در سال 1960 برای مسموم کردن رئیس جمهور وقت عراق توطئه چینی کرد در سال 1963 ، آمریکا از کودتایی در پی کشته شدن رئیس جمهور وقت عراق حمایت کرد. 
عراق به تازگی در آستانه تجزیه قرار گرفته است. روزنامه یو اس ای تودی نوشت :« عراق در حال تجزیه شدن به سه بخش است.» بسیاری می گویند این وضعیت برنامه ریزی شده است و نوعی تلاش برای تغییر نظام عراق است. 


ایران 
همه می دانند که تغییر نظام در ایران هدف درازمدت جنگ‌طلبان در واشنگتن بوده است. اما آیا می دانید که آمریکا در سال 1953 نیز اقدام به تغییر نظام در این کشور کرد؟
 
سیا اذعان دارد که آمریکا نخست وزیر میانه رو ایران را که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، در سال 1953 سرنگون کرد.( وی به این دلیل سرنگون شد که صنعت نفت ایران را - که قبلاً تحت کنترل شرکت بی پی انگلیس و دیگر شرکت های نفت غربی بود - ملی اعلام کرد.) سیا اذعان کرده است که در چارچوب این اقدام ، برخی از اتباع ایرانی را به کار گرفته است تا خود را کمونیست جا بزنند و بمب گذاری هایی در کشور انجام دهند تا اوضاع به ضرر نخست وزیر تمام شود و دیدگاه مردم را درباره وی تغییر دهد.


ترکیه 
سیا اذعان کرده است که در کودتای سال 1980 در ترکیه دست داشته است. 


افغانستان
آمریکا در جنگ افغانستان و حملات هوایی خود ، نظام طالبان را در این کشور سرنگون کرد. اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین این کشور هر دو اذعان کرده اند که آمریکا قبلاً  در دهه 1970 با حمایت از بن لادن و گروه مجاهدین ( که هسته اولیه تشکیل القاعده بود) اقدام به تغییر نظام افغانستان کرده بود. 


لیبی
نه تنها آمریکا در مداخله نظامی مستقیم علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی مشارکت کرد، بلکه - بر اساس تایید گروهی از افسران سیا- این کشور القاعده را مسلح کرد تا به سرنگونی قذافی کمک کنند. 
در واقع، آمریکا کودتاها و برنامه هایی برای بی ثباتی در همه نقاط جهان اجرا کرده است که موجب هرج و مرج و آشفتگی در این کشورها شده است. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار