زنجان؛

وجود 2600 موقوفه در استان زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از وجود 2 هزار و 600 موقوفه در استان زنجان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع وقف به عنوان صدقه جاریه جایگاه ویژه‌ای در طول تاریخ کشور داشته است گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احیای سنت حسنه وقف و تشویق مردم به انجام این عمل حسنه در کشور شکل تازه‌ای پیدا کرده است و طی این مدت بسیاری از موقوفات احیا شده است.

حجت‌الاسلام باقری با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف نمونه‌های متنوعی از سنت وقف وجود داشته است، افزود : در موقعیت کنونی وقف تنها محدود به مباحث مالی نبوده و بیشتر ترویج این سنت حسنه و احیای این فرهنگ در نظر گرفته شده و در این زمینه اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی با اشاره به آثار و نتایج مثبت وقف در جامعه، ادامه داد :وقف موجب پیشرفت جامعه و تعدیل ثروت و فقرزدایی می‌شود و دارای نتایج و آثار اخروی بسیاری است.

حجت‌الاسلام باقری در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اوقاف استان در راستای ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف، بیان کرد: در این زمینه ستاد احیای موقوفات طی سنوات گذشته تشکیل و خوشبختانه تاثیرات مثبتی در احیای موقوفات استان داشته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع موقوفات استان، در حال حاضر 2 هزار و 563 موقوفه در زنجان وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد موقوفه شامل مساجد و بقاع متبرکه نیز می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین با ارائه گزارش تفکیکی از تعداد موقوفات موجود در شهرستان‌های استان، اضافه کرد: بر اساس آمارهای گرفته شده از نظر تعداد بیشترین موقوفات در مرکز استان، شهرستان زنجان متمرکز است.

حجت‌الاسلام باقری گفت: بر اساس ارزش ریالی نیز بیشتر موقوفات در شهرستان خدابنده است، چرا که بیشتر روستاهای قیدار موقوفه هستند.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین اهداف اوقاف در اداره موقوفات، حفظ، بهره‌وری و افزایش موقوفات است تصریح کرد: در این زمینه بحث توسعه موقوفات در دستور کار قرار گرفته و برای مثال تالار احسان در خدابنده در حال ساخت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین با اشاره به بحث توسعه امامزادگان و فضای اطراف آنها، افزود: در این راستا نیز در قیدار و در راستای توسعه قیدار نبی (ع) اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام باقری با اشاره به توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان، خاطر نشان کرد: هدف از توسعه فضا و اطراف امامزادگان، جذب گردشگران مذهبی و شناساندن بیشتر این فضاها است.

منبع:فارس


انتهای پیام/ا


 

برچسب ها: وجود ، موقوفه ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.