نیویورک تایمز گزارش داد:

نقش پیچیده ترکیه در جنگ سوریه/ آیا ترکیه به ائتلاف با آمریکا نزدیک می‌شود؟

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هیچکدام از متحدان آمریکا بیشتر از ترکیه در معرض خطر داعش قرار ندارند و هیچ کشوری هم نمی تواند مانند ترکیه در ائتلاف تحت رهبری اوباما نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "آن بارنارد" و "مارک لندلر" نوشت: با این وجود ترکیه تمایلی به وارد شدن در این اتحاد را نداشته است که تا حدودی به خاطر درگیری ناامید کننده ای است که در مرز این کشور با ترکیه در جریان است. 

در یک هفته گذشته تروریست‌های داعش با کُردها که از منطقه کوبانی دفاع می کردند، جنگیدند. نیروهای ترک از پشت حصار مرزی به این نبرد نگاه می کردند. 

آشوب ها در مرز و واکنش های دوگانه ترکیه بازتاب دهنده نقش پیچیده ترکیه در جنگ داخلی سوریه است. 

ترکیه درگیر جنگ منافع شده است. خواهان شکست دادن داعش است اما به گونه ای که قدرت جدایی طلبان کرد این کشور افزایش نیابد. 

این تنگنا روز شنبه مشهود بود، زمانی که مبارزان کرد در چند یکصد یاردی حصار مرزی با شبه نظامیان می جنگیدند. در همان زمان آمریکا نخستین حملات خود را برضد مواضع نیروهای داعش که  به سمت روستاهای کوبانی  در حرکت بودند، اجرا می کرد. 

اوباما از ترکیه خواسته است جلوی جریان مبارزان خارجی را که قصد دارند از خاک این کشور برای پیوستن به داعش وارد سوریه شوند، بگیرد. ترکیه به عنوان یک متحد ناتو می تواند در عملیات نظامی مشارکت کند و پایگاه هایی برای حمله به عراق و سوریه دراختیار ائتلاف قرار دهد. 

سران ترکیه جنایات داعش را محکوم کرده اند اما نگران هستند که مبارزه تحت رهبری آمریکا برضد داعش، باعث تقویت کردهای سوریه شود. علاوه بر آن که آمریکا با کردهای عراق هم متحد است. 

به نظر می رسد ترکیه پس از گفتگوهای فراوان هفته گذشته با دولت اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نهایتا برای ایفای نقش فعال در جنگ با داعش اعلام آمادگی کرده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که روز پنجشنبه با جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد، به خانه بازگشت تا اعلام کند که ترکیه دیگر یک تماشاچی نخواهد بود. اردوغان گفت: در مذهب ما کشتار مردم بی گناه حرام است. 

البته این کار دشوار خواهد بود و احتمالا نقش نظامی ترکیه به خاطر منافع پیچیده اش در سوریه محدود خواهد بود. 

دولت اوباما در بیانیه ای اعلام کرد بایدن و اردوغان درمورد فوریت ایجاد یک ائتلاف گسترده به منظور شکست دادن داعش از طرق مختلف ازجمله اقدام نظامی با هم گفتگو کرده اند. 

اوباما در نیویورک با اردوغان دیدار نکرد، اما برای تشکر از وی به خاطر مراقبت از پناهندگانی که به سمت ترکیه سرازیر شده اند، با او تماس تلفنی گرفت. تنها در این هفته دهها هزار پناهنده وارد ترکیه شدند. 

در پایان این گزارش آمده است:"مارتین دمپسی"، مشاور نظامی ارشد اوباما پیش بینی کرده است که کردها می توانند همانند عراق در عملیات زمینی در سوریه نیز به ائتلاف کمک کنند. هرچند چنین دیدگاهی ترک ها را نگران می کند اما برخی کارشناسان معتقدند منافع ترکیه در زمینه شکست دادن داعش با منافع آمریکا و متحدانش متفاوت نیست، حتی اگر از مشارکت در اقدام نظامی خودداری کند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
مگه میشه امریکا داعش رو بزنه؟!
ترکیه وامریکا یک دست اند
آخرین اخبار