جدید ترین روش درمان بیماری‌های ارتوپدی:

اصلاح ناهنجاری‌های اندام تحتانی با مدل سازی سه بعدی

دبیر علمی جراحان زانو و آرتروسکوپی از اصلاح ناهنجاری‌های اندام تحتانی با استفاده از کامپیوتر و مدل سازی سه بعدی بیماران ارتوپدی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛‌ دکتر سهیل مهدی پور در آستانه برگزاری بیست و دومین کنگره انجمن جراحان ایران افزود: همگام با سایر کشور‌های پیشرفته متخصصان و جراحان ارتوپدی ایرانی اقدام به اصلاح ناهنجاری های اندام تحتانی بدن با استفاده از مدل سازی کامپیوتر و چاپ سه بعدی کردند.

وی با بیان اینکه این طرح جدید از سوی محققان ایرانی و شرکت های دانش بنیان نزدیک به یک سال و نیم است اجرا شده است اضافه کرد : در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی تی اسکن اندام تحتانی بیمار توسط نرم افزارهای اختصاصی و توسط مهندسی نرم افزار به مدل های سه بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می گرددو محورهای اندام تحتانی در سه بعد اندازه گیری می شوند.

مهدی پور اضافه کرد: این روش جدید در کنگره جراحان ارتوپدی به صورت کارگاه آموزشی به مخاطبان ارایه می شود. 

وی ادامه داد: پس از آن تغییر شکل اندام (دفورمیتی) در فضایی مجازی و به صورت کاملا دقیق (در حد میلی متر در درجه) طبق نظر جراح صورت می گیرد.

دبیر علمی جراحان زانو و آرتروسکوپی اضافه کرد:در حال حاضر با پیشرفت هایی که در علوم کامپیوتری و نرم افزارها وجود دارد، تصویر برداری از بیماران به صورت سه بعدی امکان پذیر شده است و از این طریق می توان شاخص های استخوان طبیعی را در جراحی ها تعریف کرد.

به گفته مهدی پور پس از اطمینان از میزان اصلاح مورد نظر، گایدهایی(وسایل راهنما) مخصوص توسط مهندسی بیومکانیک برائ بیمار طراحی می شود ه در آن برش های لازم طوری اعمال می گردد که دفورمیتی در سه بعد اصلاح پذیر خواهد بود و پس از تایید جراح، این گاید که مختص بیمار است توسط دستگاه چاپ سه بعدی (Rapid-Proto Type) تولید شده و در اختیار جراح برائ انجام عمل قرار می گیرد.

این جراح ارتوپدی یاد آور شد: این روش در دنیا در مراکز محدودی به کار گرفته شده است و در کشور بار با همکاری گروهی متشکل از مهندسین بیومکانیک، نرم افزار، متخصصان ارتوپدی و رادیولوژیست در اصلاح دقیق انحراف محوری اندام تحتانی صورت گرفته است .

فوق تخصص زانو اظهار داشت: در این روش گروهی از مهندسان بیومکانیک ، رادیولوژیست ها به کمک جراحان ارتوپدی در فضای مجازی آمده و اعمال جراحی و اصلاح استخوان های صدمه دیده با استفاده از مدل سازی کامپیوتر صورت می گیرد.

بیست و دومین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران در روزهای 21 تا 25 مهر ماه در برج میلاد برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار