تکواندو بازی های آسیایی-اینچئون

ایران به دنبال دومین قهرمانی با بازگشت بی باک و رکوردشکنی کرمی

تکواندو ایران از 6 دوره حضور در بازی های آسیایی موفق به کسب 33 مدال، یک عنوان قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و یک عنوان سومی شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تکواندو ایران از شش دوره حضور در بازی های آسیایی موفق به کسب یک عنوان قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و یک عنوان سومی شده است.

کاپیتان رکورددار

ایران در شش دوره گذشته بازی ها موفق به کسب 33 مدال طلا، نقره و برنز شده است.

تیم ملی ایران از شش دوره حضور خود در این بازی ها به هشت مدال طلا، 9 نقره و 16 برنز کسب کرده است که در این بین یوسف کرمی با دو مدال طلا در صدر بهترین های ایران قرار دارد.

کرمی کاپیتان تیم ملی تکواندو برای چهارمین دوره در بازی های آسیایی شرکت می کند و گفته می شود بعد از این بازی ها احتمال دارد از دنیای قهرمانی کناره گیری کند.

ورود به بازی ها از سئول

رشته تکواندو از دهمین دوره بازی های به سال 1986 در سئول کره جنوبی وارد بازی های آسیایی شده است. در آن دوره ابراهیم قادری یک مدال طلا و علی حاجی پور یک مدال نقره برای ایران بدست آوردند تا تیم ملی به عنوان نایب قهرمانی برسد.

در سال 1990 تکواندو در بازی های آسیایی شرکت داده نشد.

در سال 1994در هیروشیمای ژاپن فریبرز عسکری به مدال طلا دست یافت، ابراهیم سعادتی و فرزاد ذرخش مدال نقره را از آن خود کردند، مجید امین ترابی هم به مدال برنز رسید تا تیم ملی ایران برای دومین بار در جایگاه دوم قرار بگیرد.

سیزدهمین دوره بازی ها در سال 1998 در بانکوک تایلند برگزار شد و مهدی بی باک به مدال طلا رسید، مجید افلاکی مدال نقره گرفت، مجید امین ترابی، بیژن مقانلو و حسن اصلانی هم مدال برنز کسب کردند و ایران سومین نایب قهرمانی قاره در المپیک آسیایی را بدست آورد.

اولین مدال بانوان

در چهاردهمین دوره بازی ها در بوسان کره جنوبی به سال 2002 تیم ملی تکواندو ایران با یک مدال طلای هادی ساعی، یک نقره بهزاد خداداد و یک برنز مجید افلاکی بر سکوی سومی تکیه کرد. برای نخستین بار در بازی های آسیایی پروانه محمدتقی پورتهرانی با یک مدال برنز اولین مدال بانوان را در رشته تکواندو بدست آورد.

در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی هم که در سال 2006 و در دوحه قطر یوسف کرمی مدال طلا گرفت، مهدی بی باک و مهدی نوایی به مدال نقره رسیدند، هادی ساعی، بهزاد خداداد، مجید افلاکی، علیرضا نصرآزادانی، افسانه شیخی و مهروز ساعی هم به مدال برنز بسنده کردند تا ایران در جایگاه دوم قرار بگیرد.

ناداوری فراموش نشدنی

البته مدال طلای بی باک با ناداوری به تکواندوکار میزبان رسید و مربی فعلی تیم ملی نشان نقره گرفت. این تکواندوکار قهرمان حالا پس از 10 سال و این بار به عنوان مربی تیم ملی راهی بازی های آسیایی شده است.

هتتریک طلا

اما در سال 2010 و در گوآنگجو چین ایران برای نخستین بار با کسب سه مدال طلا با هدایت رضا مهماندوست قهرمان بازی های آسیایی شد.

در آن دوره علیرضا نصرآزادانی، محمد باقری معتمد و یوسف کرمی روی سکوی قهرمانی ایستادند، راحله آسمانی و پریسا فرشیدی نقره گرفتند و سارا خوش جمال فکری، سمانه شش پری، سوسن حاجی پور و فرزاد عبداللهی نیز به مدال برنز رسیدند.

دومین مربیگری

در هفدهمین دوره بازی های آسیایی در اینچئون کره جنوبی هم تیم های ملی مردان و زنان ایران با 12 تکواندوکار حضور دارند اما کیمیا علیزاده از تیم ملی بانوان به دلیل نداشتن شرایط سنی از قرعه کشی مسابقات حذف شده است.

تیم ملی تکواندو با هدایت بیژن مقانلو راهی اینچئون شده است. در دوره قبلی این بازی ها مقانلو به عنوان دستیار مهماندوست در بازی های آسیایی شرکت داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار