خلبان "تقی‌بیگی" در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

انهدام جنگنده دشمن با هلیکوپتر/ بزرگ شدن فرزندانم را ندیدم اما بزرگ شدن وطنم را دیدم

خلبان هوانیروز در دوران دفاع مقدس گفت: فردی به نام اسماعیل صحتی از خلبانان هوانیروز بود که توانست جنگنده دشمن را مورد اصابت قرار دهد که اکنون خبری از وی نیست و اینکه خلبان هلیکوپتر یک هواپیمای جنگی را مورد هدف قرار دهد بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، تیزپروازان هوانیروز با آغاز جنگ تحمیلی و در عملیات‌های مبارزه با ضدانقلاب، ۶۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشتند و ۴۴ شهید را در آن برهه زمانی حساس تقدیم انقلاب کردند.

در زمان جنگ تحمیلی نیز ۲۴۶ شهید و ۶۰۰ جانباز در طول ۳۰۰ هزار پرواز عملیاتی به انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

در حوزه‌های سدسازی، مخابرات، مأموریت‌های مردم‌یاری، انتخابات و جابجایی مقامات شرکت فعال داشته‌اند.

این‌ موارد گوشه‌ای از خدمات و رشادت‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس بود. 

به همین دلیل بر آن شدیم تا پای صحبت چندی از خلبانان امدادی هوانیروز بنشینیم و برگی زرین از افتخارات این بزرگمردان عاشق به وطن را بازگو کنیم.

سرهنگ بازنشسته "مجید تقی‌بیگی" خلبان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، قسمتی از خاطرات خود در دوران هشت سال دفاع مقدس را بازگو کرد.


تفاوت میان خلبانی هلکوپتر و خلبانی هواپیما از زمین تا آسمان است
/ کار خلبان هلیکوپتر به مراتب سخت‌تر است


خلبان تقی‌بیگی با 60 سال سن دارای 36 سال سابقه پروازی است و اکنون هم خلبان هلیکوپتر 214 امدادی است.

وی خلبانی را شغلی سخت دانست و گفت: خلبان هلیکوپتر در تمام دنیا کارش از خلبان هواپیما خیلی سخت‌تر است زیرا خود انجام دهنده تمامی کارهاست چرا که یک هواپیما وقتی می‌خواهد بنشیند یک باند مخصوص به خود را دارد و تمامی عوامل به خلبان کمک می‌کند که فرود راحتی داشته باشد اما یک خلبان هلیکوپتر برای اینکه در یک مسیر راحت بنشیند و نشست داشته باشد باید مقدار و جهت باد و تمام عوامل را خود بررسی کند پس از همین رو کارش سنگین‌تر است و یک خلبان هواپیما ممکن است از نقطه A بلند شود و در نقطه B بنشیند اما یک خلبان هلیکوپتر وقتی از نقطه A بلند می‌شود امکان دارد در چندین نقطه نشست داشته باشد و تفاوت در خلبانی هواپیما و هلیکوپتر بسیار وجود دارد.

خلبان تقی‌بیگی ادامه داد: یک خلبان هلیکوپتر هیچ پلانی (نقشه) و برج مراقبتی و امثال آن را در اختیار ندارد و باید تمام کارها را خودش انجام دهد و تکان‌ها، ویبریشن‌ها و صداهایی که در هلیکوپتر وجود دارد به خلبان هلیکوپتر صدمه می‌زند و خلبان هواپیما کمتر از فشار هوا آسیب می‌بیند اما خلبان هلیکوپتر با فشار هوا دچار آسیب می‌شود و خصوصا در ارتفاع 15 هزار پایی این موضوع کاملا مشخص است که این فشار هوا آسیب رسان است و این موضوع باعث می‌شود که خلبان از طریق تحمل به عادت برسد به همین دلیل است که می‌گوییم تفاوت میان خلبانی هلیکوپتر و خلبانی هواپیما از زمین تا آسمان است.

 
 

برای انجام عملیات بین خلبان‌ها رقابت بود و همه از هم سبقت می‌گرفتند

خلبان تقی‌بیگی تصریح کرد: یک سری می‌آیند مثلا 100 نفر از این 100 نفر 30 نفر عاشق پرواز هستند ولی 70 نفر دیگر به دلایل مختلف می‌آیند برای اینکه اسم و رسم و ... پیدا کنند.  
 
وی اضافه کرد: این 70 نفر جذب نمی‌شوند اما آن 30 نفر جذب می‌شوند و به همین دلیل است که من اینجا هستم و این نشان می‌دهد که آنهایی که با ما بودند ولی عاشق نبودند الان نیستند اما یک نکته عجیبی است که در زمان جنگ باورش بسیار سخت است و آن اینکه  و با هم بحث می‌کردند که نوبت را از هم بگیریم پرواز خیلی قشنگ است و وقتی انسان از زمین کنده می‌شود بسیار زیباست.

خلبان تقی‌بیگی گفت: وجود نوع دوستی در ایرانیان وجود دارد؛ وقتی از منطقه آتش به اتاق عمل می‌توانید فردی را برسانید و مأموریت امداد و نجات را انجام دهید. می‌توانید امیدوار باشید که وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اید که این موضوع برای تمامی خلبانان امداد و نجات لذت بخش است.

بزرگ شدن فرزندانم را ندیدم اما بزرگ شدن وطنم را دیدم

این خلبان هوانیروز با بیان اینکه در دواران 8 سال دفاع مقدس خانواده‌اش فشار زیادی را متحمل شدند گفت: در آن دوران بنده به طور کل در عملیات‌ها برای امداد و نجات حاضر بودم و کمتر پیش می‌آمد که به خانه برگردم از همین رو بزرگ شدن فرزندانم را ندیدم اما بزرگ شدن وطنم را به طور مشهود دیدم که این برای من خیلی لذت‌بخش بود و جا دارد که از خانواده‌ام تشکر ویژه‌ای کنم.
 
خلبان تقی‌بیگی افزود: با وجود شهدا و جانبازان و ایثارگران شاید من نماینده خوبی برای صحبت کردن نباشم اما تنها علاقه‌مندی این را به وجود می‌آورد که بتوانیم مأموریت خود را به خوبی انجام دهیم و وقتی علاقه وجود نداشته باشد این پدیده در انسان می‌میرد.   
 
وی تصریح کرد: اکنون اگر ملخ‌های هلیکوپتر کبری در هوانیروز می‌چرخد مدیون زحمات پرسنل هوانیروز است و باید بدانیم همتاسازی و کادرسازی در هوانیروز بسیار مهم است و یک روزی نیروهای اصلی تمام می‌شوند و باید ساخت نیروی متخصص انجام شود و زحمت‌های بسیاری در این زمینه کشیده شده است.


خلبانی که با هلیکوپتر جنگنده دشمن را منهدم کرد

این خلبان در ادامه به بیان خاطره‌ای از یکی از هم‌رزمانش پرداخت وگفت: فردی به نام اسماعیل صحتی از خلبانان هوانیروز بود که توانست جنگنده دشمن را مورد اصابت قرار دهد که اکنون خبری از وی نیست.

اینکه خلبان هلیکوپتر یک هواپیمای جنگی را مورد هدف قرار دهد بی‌نظیر است. این اصلاً وجود ندارد که یک خلبان هلیکوپتر هواپیما را مورد هدف قرار دهد و باید تحقیق کرد ببینید وی کجاست و از او مصاحبه کنید من نباید مصاحبه کنم و امثال صحتی‌ها باید مصاحبه کنند.   
 
خلبان تقی‌بیگی تصریح کرد: این فرد در پرواز بسیار شجاع بود و باید دود اگزوز تانک‌های عراقی به مشامش می‌رسید و بعد به هدف شلیک می‌کرد. به همین ترتیب خلبانان هوانیروز به قدری شجاع بودند که جان خود را به خطر می‌انداختند تا یک موشک حتماً به هدف بخورد و هدر نرود.

وی درپایان خاطر نشان کرد: کمی که پا به سن می‌گذاریم می‌بینیم که دوست داریم خاطراتمان را برای نوه‌ها و بچه‌هایمان تعریف کنیم و این خصوصیت انسان است و باید بدانیم خیلی‌ها بودند و ما افتخار داشتیم که کمک خلبانشان باشیم و افراد زیادی برای کشور در 8 سال دفاع مقدس زحمت کشیدند و جانفشانی کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار