تصویب لایحه طراحی بوستان ایرانیان

لایحه طراحی و احداث بوستان ایرانیان در جلسه امروز شورای شهر تصویب شد در حالی که بحث جانمایی این بوستان مورد نظر شورا بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در ادامه جلسه علنی امروز شورای شهر اعضای شورا به ارائه نظرات خود پرداختند.

ناصحی  در خصوص بوستان ایرانیان گفت: یک فوریت این بوستان در مورخه 87/6/26 به تصویب رسیده است و قرار بر این بود که این بوستان در منطقه 21 ساخته شود، اما بعد متوجه شدند که زمین مناسب و لازم برای احداث آن در این منطقه وجود ندارد از همین رو قرار شد این بوستان در منطقه 19 و در زمینی در حدود 100 هزار هکتار ساخته شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر با بیان اینکه بحث اعتبار بودجه در خصوص احداث بوستان ایرانیان باید در نظر گرفته شود، افزود: نقشه این بوستان نیز حداقل باید به تأیید کمیسیون معماری و شهرسازی برسد.

وی اظهار داشت: بعد از تأیید طرح در کمیسیون معماری و شهرسازی باید اعتبارات و بودجه لازم در خصوص آن نیز تأیید گردد.

معصومه آباد رئیس کمیته امینی و مدیریت بحران شورا نیز با بیان اینکه طرح بوستان ایرانیان با هدف ایجاد همبستگی اجتماعی در میان اقوام و گروه‌های مختلف در تهران طراحی شده،‌ افزود: این بوستان با عنوان سیمرغ که هر مرغ نیز نماد یک استان جهت نشان دادن بافت گیاهی و شهری آن استان است ساخته خواهد شد. ضمن اینکه وقفه چهار پنج ساله در ساخت این بوستان به دلیل جا نمایی منطقه برای احداث بوده است.

وی نکته متمایز به این بوستان نسبت به بوستانهای دیگر را کارکرد تفریحی و فرهنگی و ابنیه‌ای عنوان کرد که قرار است در آنجا ساخته شود، گفت: این بوستان یک فضای سبز نبوده ضمن اینکه پیشنهاد می کنم ممنوعیت ساخت و ساز در فضای بوستانها در مصوبه مربوط به این بوستان که یک بوستان مفهومی است نیز بیان شود.

انصاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با عنوان اینکه کشور ما یک کشور چند فرهنگی  و چند زبانه است، اظهار داشت: احداث این پارک سبب ارائه ارزشهای فرهنگی و اجتماعی از سوی اقوام مختلف ایرانی خواهد شد که توجه به این موضوع با توجه به از بین رفتن بسیاری از فرهنگها و گویشها ضروری است.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهرسازی سال 87 این بوستان باید ظرف مدت شش ماه تعیین تکلیف می شده،‌ افزود: متاسفانه این زمان به شش سال افزایش یافته ضمن اینکه تعیین و اختصاص مکان مناسب با کاربری تاریخی تفرجگاهی و فضای سبز آن نیاز به مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان طرحهای مرتبط با مسائل فرهنگی و تاریخی را در فضای سبز اجرا نمود،‌ اظهار داشت: بودجۀ 1.5 میلیارد تومانی سال 92، 60 میلیارد تومانی سال 93 و 56 میلیارد تومانی سال  94 در راستای ساخت این بوستان هنوز تصویب نشده که البته نبود طرح اجرایی آن را نیز باید در نظر داشت.

در ادامه اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر با تأکید بر اینکه ما در خصوص اجرای کارهای انفرادی موفق و در رابطه با اقدامات مفهومی و حجمی ناموفق بوده‌ایم،‌ افزود: باید در نظر داشت که هیچ طرحی بدون گرفتن مصوبه کمیسیون نباید به مرحله اجرا برسد چرا که اختلافات صورت گرفته در خصوص احداث این بوستان نیز به دلیل عدم رعایت همین موضوع است.

مسجد جامعی با بیان اینکه اتفاقاً این طرح از مواردی است که موارد تذکر داده شده از سوی اعضا در آن به خوبی لحاظ شده ،‌ افزود: با تغییر مکان احداث آن از منطقه 21 به منطقه 29 باید حفظ کوره‌ها و تنوره‌های موجود در این منطقه را در نظر گرفت چرا که عدم پیش بینی ساز و کارها آسیب فراوان به آنها را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه عنوان انتخاب شده سیمرغ برای این بوستان نام مناسبی است  که باید حفظ شود، اظهار داشت:‌ اما نکته مهم آن است که برخلاف اظهارات آقای حافظی در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز در فضای سبز قرار نیست در این محدوده ساخت و سازی صورت گیرد چرا که طراحی‌های صورت گرفته جهت ساخت مینیاتوری شکلهای طراحی شده است.

سرخو یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با تاکید بر ایکه نفس این کار ارزشمند است، افزود: اما عدم تعیین تکلیف محل ساخت و ساز یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود ضمن اینکه برخلاف اظهارات اعضا کمیسیون رسیدگی کننده به این مسئله باید از کمیسیون سلامت و خدمات شهری باشد نه فرهنگی و اجتماعی.

وی افزود: اگر این کار صرفاً یک اقدام فرهنگی است باید نام آن را فرهنگسرا بگذارید نه بوستان که البته کلمه ایرانیان نیز باید به کلمه ایران تغییر یابد.

طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این بوستان هم از مصوبات لازم برخوردار است و هم مطالعات تخصصی در خصوص آن صورت پذیرفته، افزود: بودجه شصت و یک میلیاردی و نیز ردیف و پیوست اجتماعی در دهها جلسه برگزار شده در خصوص آن تعیین شده است.

چمران رئیس شورای شهر نیز در توضیح اظهارات اعضا اظهار داشت: طرح بوستان ایرانیان باید در کمیسیون معماری، شهرسازی و خدمات شهری نیز مورد تأیید قرار گیرد.

مختاری رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در پایان تذکرات اعضا با بیان اینکه پیوست مشاور و پیوست اجتماعی این بوستان دو سال قبل و توسط خود شورا تعیین شده، افزود: من تعجب می‌کنم که چرا اعضا این اظهارات را در زمانی که این پروژه در حال اجراست و ده جلسه در خصوص چگونگی احداث آن با حضور برخی از اعضا نظیر مسجد جامعی، طلایی،‌ ابتکار و نیز کمیسیون خدمات شهری در یک سال پیش صورت پذیرفته بیان می شود.

گفتنی است، در پایان تذکرات و نظرات اعضا لایحۀ طراحی و احداث بوستان ایرانیان با تعیین سه کمیسیون فرهنگی،‌ اجتماعی،‌ خدمات شهری ، معماری و شهرسازی به تصویب اکثریت اعضا رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: نظرات ، منطقه ، چمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار