فانی خبر داد

اجرای سیاست چند تالیفی در سال آینده/ استفاده از معلمان در تالیف کتاب‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم در اجرای سیاست چند تالیفی و به تدریج در قالب برنامه درسی ملی گام‌هایی هر چند اندک در سالهای آینده برداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش تجلیل از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که امروز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: سند تحول نظام آموزشی کشور به عنوان یک سند مهم بالادستی است که امروز راهنمای عمل در وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: زیر نظام برنامه‌ی درسی ملی، زیر نظام منابع انسانی، زیر نظام مدیریت و رهبری آموزشی، زیر نظام منابع مالی، زیر نظام فضا و تجهیزات آموزشی و زیر نظام پژوهش و ارزشیابی آموزشی از جمله زیر نظام‌هایی است که در سند تحول پیش بینی شده است.

فانی با اشاره به اینکه زیر نظام برنامه‌ی درسی زیر نظامی است که پیش از سایر زیرنظام‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد،‌ اظهار داشت:  همکاران در سازمان پژوهش با اتکا به زیر نظام برنامه درسی ملی باید تلاش کنند که هر روز بهتر از دیروز در تولید کتاب و مواد آموزشی باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش می‌کنیم در اجرای سیاست چند تالیفی و به تدریج در قالب برنامه‌ی درسی ملی،‌ تمرکز زدایی در تالیف کتاب‌های درسی گام‌هایی را ولو اندک در سالهای آینده برداریم.

فانی خطاب به همکاران در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: توصیه من استفادۀ بیشتر از معلمان در تالیف کتابهای درسی است زیرا معلمی که عمرش را در یک پایه یا رشتۀ تحصیلی مصروف می‌کند تجربیاتی را در میدان عمل کسب کرده که به طور یقین در نیازسنجی آموزشی، اتخاذ روشهای مناسب تدریس، انتخاب محتوای مناسب با سن، توان و سلایق دانش‌آموزی می‌تواند در تالیف کتاب درسی بهتر از هر کس دیگر موثر و کمک رسان باشد.

وی اضافه کرد: گزارشاتی از سازمان پژوهش‌ حاکی از این است که این حرکت آغاز شده اما در هر حال تقویت این حرکت، استفاده و باور معلمان برای ورود به تالیف کتاب درسی می‌تواند در فضای آموزشی و ایجاد انگیزۀ بیشتر در مجموعۀ فرهنگیان موثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پیش بینی محتوا برای کتاب‌های درسی منطبق بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی و تقویت مهارت‌‌های زندگی برای دانش‌آموزان و به عبارت دیگر آمادگی بیشتر دانش‌آموزان برای ورود به زندگی، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن خواسته‌ای است که همکاران در سالهای آینده پیش از پیش بر آن توجه خواهند کرد.

فانی ادامه داد: متناسب سازی محتوا و حجم برنامه‌ها با ساعات هفتگی و توان یادگیری با توجه به سن دانش‌آموز درخواستی است که همه دارند و در جمع معلمان و گروه‌های آموزشی نیز این نکات متذکر می شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: محتوا و سطح مطالب درسی را طوری باید تنظیم کنیم که معلم قادر به دستیابی به همۀ اهداف موضوع درس باشد زمانی که حجم درس زیاد ولی ساعت درسی کم باشد بدیهی است که به همۀ اهداف برنامۀ درسی نمی‌توان نائل شد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده پایه‌ی سوم دوره اول متوسطه را خواهیم داشت اما پایه اول متوسطه را نداریم، افزود: باید این سوال با مطالبات کارشناسی و سیر مراحل قانونی در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال شود که آیا متوسطه دو یک دوره تصنعی است یا عمومی. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: جهت گیری آموزش و پرورش دنیا حرکت به سمت عمومی کردن دوره  متوسطه است و اینک این سوال مطرح می‌شود که آیا این سیاست مورد تأیید ما نیز هست که سوال بسیار مهمی است که باید به آن پاسخ داد.

فانی با اشاره به این که برای ورود به پایه دهم حدود 2سال زمان داریم، گفت: باید مطالعات لازم را در این خصوص انجام دهیم زیرا به طور یقین تصمیم گیری و پاسخ به این سوال نیروی انسانی آموزش و پرورش، فضاهای آموزش و پرورش،آئین نامه‌های آموزشی و بسیاری از بخش‌های آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار می‌دهدو چنان چه به موقع اقدامی صورت نگیرد ممکن است مهر ماه 95 غافل گیر شویم.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش به ویژه در دوره متوسطه 2از قائل به تنوع رشته ها باشیم دروس عمومی در این تنوع رشته‌ها باید هدف گذاری خاص شود که به طور نمونه دانش آموزانی که در رشته‌ی ریاضی تحصیل می‌کنند یا دانش آموزانی که در هنرستان تحصیل می‌کنند می‌توانندکتاب‌های عمومی متفاوتی را داشته باشند و این‌ها مباحثی است که باید در  حوزه تئوری و اندیشه بحث شود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر تداوم این حرکت و گسترده کردن این حرکت در بین سایر دروس و پایه‌های تحصیلی افزود: به طور یقین فناوری آموزشی می‌تواند نه به جای معلم بلکه در کنار معلم و برای کمک به آن جهت بالاتر بردن فهم دانش آموزان مؤثرباشد.

فانی ادامه داد: در سال‌های اخیر در بخش ویرایش در رسم الخط کتاب‌های درسی اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته اما همچنان نیاز به توجه بیشتر به امر ویرایش و اتخاذ یک رسم الخط واحد دو مجموعه کتاب‌های درسی احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: پذیرفته شده نیست حتی یک مورد درمجموعه‌ی کتاب‌های درسی مشکل ویرایشی یا عدم توازن رسم الخط درسی وجود داشته باشد.

فانی با اشاره به این که بیش از 1000عنوان کتاب درسی با مولفان و سلایق مختلف و اعتقاد به رسم الخط‌های گوناگون داشتن کار ساده‌ای نیست، گفت: باید به سمت داشتن هدف وحدت رسم الخط حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صحافی  کتاب‌های درسی همچنان مورد تأکید من است و ورق ورق شدن برخی از کتاب‌های درسی پذیرفته شدنی نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی گذشته توصیه‌هایی را فرمودند که بخش عمده‌ای از این توصیه‌ها در تألیف و نشر کتاب‌های درسی امسال وارد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: تقویت و ترویج فرهنگ نوشتاری، تقویت کتابخوانی وگفتگو بین دانش آموزان و تشویق دانش آموزان برای نقد سازنده خواسته‌های رئیس جمهور است که نظام آموزشی با برآورده کردن این خواسته‌ها می تواند بخشی از خلاهای موجود را  جبران کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار