اصفهان؛

آیین گلابگیری کاشان ثبت جهانی می شود

معاون عمرانی فرمانداری کاشان گفت: آیین گلابگیری منطقه کاشان با همکاری مشترک بین ایران و عربستان به واسطه شستشوی کعبه با گلاب ناب قمصر در آستانه ثبت جهانی است.

محسن فخری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت:غرفه آیین گلابگیری منطقه کاشان نیز به همراه چهار برنامه فرهنگی دیگر در معرفی منطقه کاشان در جشنواره اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس برپا می شود.

به گفته وی، کاشان در این اجلاس و جشنواره بین المللی که از 16 تا 20 مهرماه جاری در اصفهان برگزار می شود با پنج برنامه در معرفی آیین ها، آداب و رسوم و فرهنگ و صنایع دستی این شهرستان در قالب پنج غرفه نمایشگاهی در جشنواره این اجلاس بین المللی حضور پیدا می کند.

معاون عمرانی فرمانداری کاشان، حضور "استرکیش لاروش" مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، " افتخار حسین عارف" رییس موسسه اکو و سفرای کشورهای اسلامی عضو این موسسه را این اجلاس و جشنواره بین المللی یادآورشد و افزود: غرفه های آیین گلابگیری با حضور شهرداری قمصر به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره گل و گلاب، غرفه ویژه مهارت بافت فرش با هماهنگی شهرداری کاشان، زنان توانمند در حوزه بافت فرهنگی هنری، معرفی مراسم قالیشویان با مستندات آن، معرفی بازی ها بومی و محلی و غذاهای سنتی و غرفه میراث فرهنگی با شناسایی صنایع دستی از جمله پنج برنامه کاشان در اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان است.

فخری تصریح کرد: یک قالی به ابعاد یک متر در یک متر و نیم با لوگوی اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس به صورت زنده و حضوری در غرفه ویژه مهارت بافت فرش بافته می شود که همزمان با پایان کار این اجلاس به اتمام می رسد و در مراسم اختتامیه این اجلاس رونمایی می شود.

وی در ادامه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال را همزمان با دومین جمعه از مهرماه(11مهر) خاطرنشان کرد و گفت:امسال این مراسم آیینی با حضور خانم "استرکیش لاروش" مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران،" افتخار حسین عارف" رییس موسسه اکو و سفرای کشورهای اسلامی عضو این موسسه در آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع)در مشهد اردهال همراه با پنج برنامه ویژه فرهنگی، رفاهی و گردشگری برگزار می شود.

به گفته وی، برگزاری همایش حماسه اردهال همزمان با شب مراسم(پنج شنبه شب10 مهر)، رونمایی از لو ح ثبت جهانی آیین قالیشویان در فهرست میراث معنوی یونسکو همزمان با جمعه 11 مهر روزی برگزاری مراسم قالیشویان در آستان مقدس شهید اردهال، راه اندازی استودیو گردشگری و برپایی نمایشگاه عکس آیینی در خانه تاریخی طباطبایی های کاشان، بازدید میهمانان خارجی از آثار تاریخی کاشان و افتتاح مجتمع فرهنگی گردشگری خورشید اردهال به همت بخش خصوصی از جمله پنج برنامه فرهنگی، هنری، رفاهی و گردشگری برای مدعوین بین المللی به ویژه مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران،رییس موسسه اکو و سفرای کشورهای اسلامی عضو این موسسه است.

معاون عمرانی فرمانداری کاشان، سخنرانی فرماندار، شهردار و کارشناس تخصصی میراث در خصوص سوابق گردشگری و آیین های مذهبی میراث فرهنگی کشور همراه با سیر مراحل ثبت آیین قالیشویان را از برنامه های همایش حماسه اردهال برشمرد و افزود:تقدیر از عوامل و مجریان ثبت این اثر مراسم آیینی به عنوان نخستین آیین سنتی مذهبی شیعی ثبت شده به تاریخ شمسی از دیگر برنامه های این همایش است.

فخری اظهارداشت: نمایشگاه عکس آیینی از مراسم قالیشویان و سایر آیین های سنتی مذهبی محرم چون نخل گردانی در منطقه کاشان و آران و بیدگل به ویژه مراسم محرم در شهر نوش آباد به عنوان شهر آیین های عاشورایی از پنج شنبه(10 مهر) به مدت یک هفته در خانه تاریخی طباطبایی های کاشان برای علاقه مندان دایر است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری آیین های فرهنگی مذهبی و میراث معنو ی یکی از ظرفیت هایی مهم منطقه کاشان است افزود: 2 اثر مهارت فرش دستباف و مراسم سنتی قالیشویان مشهد اردهال از 10 اثر ثبت شده کشور در میراث ناملموس جهانی از شهر کاشان است

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اصفهان ، ثبت ، جهانی ، گلابگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.