کرمانشاه؛

جنگل‌های زاگرس برای تجدیدحیات به کمک نیاز دارند.

یک کارشناس ارشد جنگل‌داری گفت: دخالت‌های بی‌مورد انسان و شرایط طبیعی ، تجدید حیات جنگل‌های زاگرس را به خطر انداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛احمد توکلی با اشاره به اهمیت زادآوری و تجدید نسل در موجودات زنده، بقای هرموجودی را در گرو تجدید حیات آن موجود دانست و توضیح داد: تجدید حیات و زادآوری جنگل‌ها در حالت طبیعی از طریق بذرافشانی امکان پذیر است. درختان در حالت طبیعی پس از بذرافشانی جوانه می‌زنند و پس از طی مرحله جوانه زنی به نهال تبدیل می‌شوند که این نهال در نهایت پس از طی سال‌ها به درخت تبدیل می‌شود.

وی افزود: این شرایط بنا به دلایل مختلف در جنگل‌های زاگرس رخ نمی‌دهد و اگر این روش حتی با اتخاذ برنامه‌های حمایتی در سطح جنگل‌های زاگرس اجرایی شود پروسه‌ای زمان‌بر است، زیرا تبدیل بذر به درخت زمان زیادی می‌ برد.

وی افزود: در این طرح اندام‌های هوایی که به صورت جست هستند بر روی ریشه‌های با قدمت بیشتر قرار گرفته و پس از مدت زمانی، پیوند بین اندام‌های هوایی و ریشه‌های زیرزمینی، ایجاد و جست‌های ایجاد شده به صورت یک درخت مستقل درمی‌آیند.

توکلی با بیان این‌که در این روش هماهنگی بین سن اندام‌های هوایی و زیرزمینی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: در این روش شاخه‌های خوابانیده شده را با تیمارها وادار به تولید ریشه می‌کنیم که در این صورت یک ریشه جوان تشکیل می‌شود، ضمن این‌که شاخه ریشه دار همزمان به یک ریشه کهن سال نیز متصل است و همین مسئله شرایط مناسب‌تری را برای آن فراهم می‌کند.

وی که مجری پروژه تحقیقاتی طرح روش‌های احیاء جنگل‌های بلوط غرب از طریق خوابانیدن است، افزود: در این روش پس از طی مدت زمانی شاخه‌های خوابانیده شده را از پایه‌های مادری اصلی جدا می‌کنیم

برچسب ها: کرمانشاه ، زاگرس ، کمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.