"گوهر خیراندیش" در برنامه هفت؛

سناریو نویسی سینمای کودک نیاز به هم‌اندیشی کاربلدان نیاز دارد

سومین ویژه برنامه هفت به مناسبت جشنواره بیست وهشتم فیلم کودک میزبان گوهرخیراندیش، عوامل فیلم سرزمین رها و ما متهمیم وچهار تن ازبازیگران کودک عرصه سینما بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی هفت، محمود گبرلو؛ سردبیر برنامه هفت در سرمقاله شب گذشته خود با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا بدون اینکه کودک و نوجوان خود را بشناسیم می توانیم در قاب سینما کودک و نوجوان خود را به تصویر بکشیم به توضیح شناخت کودک و جهان او پرداخت و گفت: باید دید که قرار است با چه ذهنیتی به کودک ایرانی نزدیک شویم و برای اینکه فیلم باورپذیر بسازیم بایدکودک و نوجوان ایرانی را متناسب با وضعیت جدید بشناسیم و به علاقه و سلیقه آنان احترام بگذاریم تا بتوانیم نسل جدید را به تماشای آثاری درخورخود دعوت کنیم.

اما مهمان ویژه برنامه شب گذشته هفت گوهرخیراندیش بازیگر پرسابقه سینمای ایران بود که حضور در کارهای کودک بسیاری را می توانیم در کارنامه کاری وی شاهد باشیم.

گوهرخیراندیش در ابتدای گفته های خود از طرح پیشنهادی صحبت به میان آورد و اذعان داشت: اگر قرار است مشکل سناریو نویسی  درعرصه کودک حل شود باید فراخوانی داده شود تا از هر قسمتی که می توانند بدون حضور خبرنگاران و با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه کودک گرد هم آیند و طی یک هم اندیشی که نتایج آنها ضبط شود از کاربلدان این حوزه که دستی در کار کودک دارند استفاده شود. همچون آقای کرمانی که قصه های کودکانه می نویسند که می توان  آن را تبدیل به سناریو کودک کرد و تصمیمی بر این مسئله گرفته شود که استعداد هایی که درحوزه کودک وجود دارند اما پراکنده هستند کجا باید جمع شوند تا افرادی برای نوشتن در این عرصه تربیت شوند.

وی ادامه داد: زمانی که نویسنده برای امرار معاش خود تامین شود به طور قطع دل به کار می دهد و به پژوهش و تحقیق در این کار می پردازد و نتیجه خوبی هم خواهد داشت اما تا زمانی که بودجه ای برای این کار اختصاص داده نشود نمی توانیم کار به جایی ببریم. اگرچه که تاکنون دراین حوزه تنها صحبت شده است و هیچ راهکاری برای بهتر شدن این ماجرا پیش بینی نشده است.

این بازیگر سینما افزود: اگر قرار است بنیادی چون فارابی بر این حوزه نظارت داشته باشد امیدواریم سیستم دیگری اذعان نکند که می خواهد نظارت دیگری را اعمال کند چرا که باید سیستم مشخصی وجود داشته باشد تا بداند که نیروهای خود را چگونه اداره کند.

وی با بیان اینکه باید مشکلات کودک و نوجوانان را به خوبی رصد کنیم  و آنها را به درستی هدایت کنیم اظهار کرد: تمام قصه هایی که نسل گذشته بدون حضور رسانه ها با آنها سرگرم می شدند و همچنین قصه های کهن ما چون نظامی گنجوی، مولانا و گلستان سعدی و حتی قصه هایی که سینه به سینه نقل شده اند نیز این ظرفیت را دارا هستند که در عرصه کودک به کار گرفته شوند.

خیراندیش گفت: اگر می خواهیم به تعالی روح کودک نزدیک شویم و حرفی برای آنان داشته باشیم نمی توانیم یکسره ازخود این قصه ها استفاده کنیم بلکه باید قصه ای که می تواند دراماتیک را شکل دهد را در زرورق فانتزی وبا بهره گیری از تخیل نشان دهیم.

وی با بیان اینکه مرضیه برومند استاد کارهای کودک است و بارها با آثار خود نشان داده است که کودک را خوب می شناسد اذعان داشت: دردوره بیست وهشتم جشنواره فیلم کودک قرار داریم اما هر ساله تنها در این ایام به صرافت کار خوب دراین حوزه می رسیم و در دیگر ایام سال گویی با چراغ خاموش حرکت می کنند و اثری از هیچ حرکتی نیست که البته امیدوارم امسال نیز این معضل حل شود.  

اما در بخش دیگری از مجله تصویری هفت فرهاد مهرانفر، بهروزرشاد و بهزاد جعفری، کارگردان، تهیه کننده و بازیگرفیلم سرزمین رها مهمان برنامه بودند.

فرهاد مهرانفر؛ کارگردان فیلم «سرزمین رها» در همان ابتدای صحبت های خود اذعان داشت: اگرچه تازه به جشنواره آمده ایم و هنوز فرصت تماشای فیلم ها دست نداده است اما به نظر می رسد که امسال در جشنواره موقعیتی ایجاد نشده است که دوستان فیلمساز بتوانند دور هم جمع شوند و درمجموع بتوانیم ارزیابی نسبت به فضای کارها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمی توانیم انکار کنیم که همه ما اولین تاثیری که در زندگی خود گرفته ایم مربوط به دوران کودکیمان است اذعان داشت: اولین زمینه تخیلات من مربوط به فیلم هایی است که در دوران کودکی دیده ام اگرچه که در آن زمان رسانه ها بسیار محدودتر و امکان نمایش فیلم ها کمتر بود. در حالی که امروزه کودکان ما در معرض رسانه های گوناگون از انواع بازی تا انواع نمایش ها قرار دارند. بنابراین می توانیم بگوییم که پرورش فرزندان ما تحت تاثیر سینما و سایر مدیوم‌هایی است که می تواند مخاطب را تحت تاثیر قراردهد و در اینجا نقش معلم و خانواده ها نسبت به گذشته کمرنگ شده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه سرمایه گذاری چندانی در این حوزه صورت نگرفته است گفت: در اینجا مقصراصلی فیلمساز نیست بلکه این مشکل به برنامه ریزان سینمایی بر می گردد که چه میزان آگاهی دارند که برای شکل گیری تفکر ایرانی و بومی کودکانمان از همان ابتدا بتوانند آنها را تحت پوشش قرار دهند.

مهرانفردر پایان صحبت های خود اظهار کرد: نوجوان حال حاضر نیز پدیده هوشمند و با تجربه ای است که در معرض رسانه ها قرارگرفته است و تحت آموزش آنها قرار دارد وهوشمند عمل می کند و گاه فیلمساز نیز در مقایسه با نوجوان در پرداخت موضوعات عقب می ماندکه به همین خاطر باید در شکل گیری فیلمنامه ازبازوهای حمایتی بهره ببرد.

بهروز رشاد تهیه کننده فیلم سرزمین رها از دیگر مهمانان حاضر در برنامه هفت بود که در خصوص این اثر توضیح داد:  رها اسم دختر کوچکی است که قهرمان فیلم و دچار سندرم دان است و فیلم  سفر خیالی این دختر با پدرش در جریان یک اتفاق است که اسم فیلم نیز بر گرفته از همین موضوع است.

وی بیان کرد: اگر خواهان رشد در حوزه کودک و نوجوان هستیم باید در این زمینه برنامه ریزی هایی داشته باشیم و این گونه نباشد که پس از پایان جشنواره من به عنوان تهیه کننده علاقمند فعالیت در این حوزه با مشکل روبه رو شوم و نتوانم کار خود را پیش ببرم. 

اما سومین ویژه برنامه هفت به مناسبت بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک مهمان 4 تن از بازیگران کودک چون محمد متین حیدری نیا، سهند جاهدی، حنانه احدی و نازنین پیرکاری که در عرصه سینما فعالیت دارند، بود. 

نازنین پیرکاری که در جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک با فیلم ویدیویی با نام "غریبه ها" حضور دارد در این گفت و گو بیان کرد: بازیگری تنها این نیست که چون استعداد داریم باید در این عرصه حضور داشته باشیم بلکه باید به تحصیلات آکادمیک هم پرداخت و دانش خود را با تماشای فیلم ها و بسیاری کارهایی که مناسب کار در این حوزه است بالا ببریم. چرا که در هر حال کودکان و نوجوان قرار است که زمینه و پایه سینما را شکل دهند بنابراین در کنار کاردراین حرفه باید از بزرگان خود نیز یاد بگیرند.

سهند جاهدی از دیگر مهمان برنامه هفت نیز از نحوه ورود خود به حوزه تصویر گفت و بیان کرد: 13 سال است که در این عرصه فعالیت دارم  و اولین کار خود را با یک فیلم بلند سینمایی با نام تقاطع شروع کردم و در حال حاضر هم در در سریال آقای شاه حاتمی حضور دارم و پیش از این نیز در حدود یکسال پیش کار نوش دارو از من به نمایش در آمد.

محمد متین حیدری نیا نیز در ادامه از ورود اتفاقی خود به این عرصه گفت و به بیان برخی مشکلات و همچنین راهکارهایی که می تواند این ژانر سینما را به نتیجه بهتری رساند پرداخت.

اما حنانه احدی که پیش از این نقش آفرینی وی را در سریال هفت سنگ دیده ایم در برنامه شب گذشته هفت اذعان کرد: باید توجه داشته باشیم که به هر دلیلی که به سینما وارد شده ایم در صورتی که شورو شوق کار در این حرفه را داریم  و احساس می کنیم که می توانیم کار کنیم باید بمانیم و ادامه دهیم در غیر این صورت حضور ما در این عرصه الزامی ندارد.

اما بخش پایانی ویژه برنامه هفت به فیلم "ما متهمیم" به کارگردانی رهبر قنبری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری اختصاص داشت که گفتگویی با حضور این دو تن روی آنتن هفت شکل گرفت.

رهبر قنبری از نحوه کار در این فیلم گفت و اظهار کرد: حامد امرایی در ابتدا این فیلم را کار کرده بود و تا حدودی آن را پیش برده بود اما چون در میانه، کار به دلایلی متوقف شده بود وی به سراغ کار دیگری رفته بود و پس از مدتی این اثر به من سپرده شد که البته فیلم خوبی شده است اگرچه نقد ها را قبول دارم و اولین نقد را هم خودم انجام می دهم اینکه چرا یک کار نصفه را ادامه دادم.

وی با توضیح اینکه در این اثر با مفاهیم دینی و مذهبی درگیر هستیم گفت:  وقتی با موضوع دینی و مذهبی رو به رو هستیم عملا با معنای ناب رو به رو هستیم که فوق العاده خطرناک است و من نیز برای ایجاد معنا به سراغ اصل معنا نمی روم. در این فیلم نیز از یک نوجوان 11 ساله  انتظار می رود که به خاطر تامین منافع مالی پدر در محفل رسمی به قرائت قرآن بپردازد تا پدر بتواند که به راحتی به رانت خواری خود بپردازد.

محسن علی اکبری در ادامه از نحوه انجام این فیلم گفت و اذعان داشت: در مقطعی هستیم که مسئله فیلم برای کودک یا درباره کودک مورد بحث نیست چرا که کودک امروز کارهای بزرگی می کنند که قابل مقایسه با کودکان دهه های گذشته نیست و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که راه را برای فعالیت آنها باز کنیم.


انتهای پیام/ اس
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار