مدير نظارت بر بورس‌ها عنوان کرد

آتی سهام ابزاری برای کاهش ریسک

در معاملات اوراق قراردادهای آتی سهام، خريدار درصدی از پول را پرداخت می‌کند، اما کل منافع ناشی از معامله به وی تعلق می‌گيرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس با بيان اين مطلب گفت: قراردادهاي آتي سهام از ابزار مشتقه است که از معاملات اتي سهام مشتق مي شود و ابزاري براي مديريت سرمايه گذاران به شمار مي رود.

محمودرضا خواجه نصيري با اشاره به اينکه قراردادهاي آتي سهام به صورت ساده تعهدي براي خريد و فروش سهام در آينده است، خاطرنشان کرد: به طور معمول در بسياري از بورس هاي دنيا، اين معاملات پررونق است و خريداران و فروشندگان به جاي خريد و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، متعهد مي شوند در تاريخي در آينده به قيمتي که امروز مشخص مي کنند، سهم را مورد معامله قرار دهند.

وي ادامه داد: براي ايفاي تعهد خودشان، درصدي از پول معامله را به عنوان تضمين نزد بورس قرار مي دهند و در اين حالت معامله و تعهد آنها انجام مي شود.

خواجه نصيري با اشاره به نام قراردادهاي آتي سهام اظهار داشت: همان گونه که از نام اين قرارداد پيداست، قراردادي درباره معاملات آينده است و اهرمي دارد که باعث افزايش جذابيت معاملات مي شود.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس درباره جذابيت اين قرارداد تصريح کرد: در اين نوع از معامله، خريدار تنها درصدي از پول را پرداخت مي کند، اما کل منافع ناشي از معامله به وي تعلق مي گيرد.

وي در باره نحوه انجام اين معاملات توضيح داد: همان طور که مشتريان بازار سرمايه براي خريد سهام به کارگزاري ها مراجعه مي کنند و درخواست خريد و فروش سهام را مي دهند، مي توانند درخواست خريد و فروش اوراق آتي سهام را به جاي سهام بدهند.

خواجه نصيري ادامه داد: البته زمان سررسيد اين معاملات در تاريخ هاي آينده است، اما در حال حاضر انجام مي شود و بخشي از منابع را که در حال حاضر 20 درصد کل ارزش معامله است ، به عنوان تضمين نزد کارگزار مي گذارند.

وي تاکيد کرد: سرمايه گذاران در بازار قراردادهاي آتي، چه در بازار رو به بالا و چه در بازار رو به پايين مي توانند سود کسب کنند.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس گفت: اگر سرمايه گذاران اعتقاد دارند که قيمت سهام در آينده بالا مي رود، مي توانند در اين بازار با تضمين گذاشتن 20 درصد ارزش معامله خريد کنند و اگر اعتقاد دارند که در آينده قيمت سهم نزولي است، مي توانند بفروشند و در هر دو جهت، امکان کسب سود در اين بازار وجود دارد.

وي درباره اينکه سازمان بورس چه اقداماتي براي توسعه اين بازار انجام داده است، گفت : حدود دو سال است که بستر اين معاملات آماده شده و در حال حاضر نيز، نرم افزار معاملاتي آن تسهيل و به روز رساني شده است.

امکان معاملات آنلاين قراردادهاي آتي سهام نيز ايجاد شده است.

خواجه نصيري ادامه داد: ابزارهاي کاملي براي اطلاع يافتن مشتريان از موجودي هايشان و نحوه معاملات و گزارش دهي وجود دارد. در کنار آن کارمزد اين معاملات نسبت به گذشته "يک پنجم" کاهش يافته و ارزانتر شده است.

وي با اشاره به اينکه کارگزاران زيادي به اين نرم افزار مجهز شده اند، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال توسعه بيشتر اين معاملات است و اميد مي رود با فرهنگ سازي بيشتر، زمينه براي توسعه اين بازار نيز فراهم شود.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس به تشکيل کارگروه هاي تخصصي در حوزه کارگزاران اشاره کرد و گفت: مي توان از اين ابزار براي کنترل ريسک و کاهش مخاطرات سرمايه گذاران استفاده کرد.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس با اشاره به اينکه هر بازاري ابزارهاي مخصوص به خود را دارد، خاطرنشان کرد: بورس هم بازار تخصصي است و دارايي هايي در آن خريد و فروش مي شود و سرمايه گذاران مي توانند با ابزارهايي مانند اوراق آتي، اختيار معامله يا ساير ابزارها، ريسک خود را مديريت کنند.

همچنين اگر سرمايه گذاري، به صورت تخصصي وارد بازار سرمايه شود، مي تواند با ابزارهاي کاهش ريسک، ريسک خود را کاهش دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آتی سهام ، کاهش ، ریسک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار