الجزایر کشور یک میلیون شهید؛

زنانی که در خط مقدم مبارزه علیه استعمار فرانسه مقاومت پیشه کردند + فیلم

مسیر مبارزه برای استقلال از دولت‌های استعماری راه پر فراز و نشیبی است که زندگی مبارزان زیادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و یکی از این مبارزان چند روزی است که میهمان کشورمان است.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، با شلیک آخرین گلوله‌ها و موشک‌های جنگ جهانی دوم، زمزمه استقلال‌طلبی در "الجزایر" بزرگترین مستعمره فرانسوی‌ها در آفریقا شنیده می‌شد.

قریب به یک و نیم قرن استعمار که با حمله ناوگان فرانسوی‌ها در سال 1830 آغاز شد و آتش جنگی نابرابر را در این کشور شعله‌ور کرد.

مبارزاتی که در آن زنان نیز به عنوان یکی از ارکان انقلاب به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند، زنان مبارزی که در میان آنها "جمیله بوپاشا" نامی آشنا است.

"جمیله بوپاشا" با نام مستعار "خلیدا" در سن 15 سالگی به جنبش مقاومت پیوست و در سال 1960 در سن 23 سالگی به اتهام واهی بمب‌گذاری از سوی استعمارگران زندانی شد و توسط نظامیان فرانسوی مورد وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت.

مبارزاتی که با تلاش‌های زنان و مردان الجزایری منجر به سقوط جمهوری چهارم فرانسه شد و سرانجام تحت فشار مبارزات مردمی با برگزاری یک همه‌پرسی در سال 1959 و امضای قرارداد استقلال "الجزایر" در سال 1962، این کشور برای همیشه از یوغ استعمار رهایی یافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار