قرائی مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تقارن نداشتن تحصیلات شغلی دل‌زدگی از شغل را به همراه دارد

یک جامعه‌شناس گفت: یکی از دلایل اصلی دل‌زدگی از شغل یکنواختی محیط کار و عدم برخورداری شغل از مزایای اجتماعی است.

امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دلزدگی افراد از شغل افزود: زمانی که شغل و نقشی که فرد بر عهده می‌گیرد او را از لحاظ درآمد و کارکردگرایی ارضا نکند فرد دچار دلزدگی از شغل می‌شود.

وی در ادامه گفت: برخی از شغل‌ها ممکن است درآمد زیادی برای فرد نداشته باشد اما کارکرد آنها فرد را راضی کند.

این جامعه شناس در رابطه با تأثیر مزایای اجتماعی در بروز دلزدگی از شغل بیان کرد: مزایای اجتماعی ثروت، قدرت و احترام باعث درجه دادن و طبقه‌بندی اقشار جامعه می‌شود و این بدین معنی است زمانی که شغلی دارای یکی از این مزایا باشد فرد احساس مهم بودن کرده و از داشتن شغل خود راضی می‌شود در این صورت شغل‌هایی که از مزایای کمتری برخوردار هستند ایجاد دلزدگی در فرد می‌کنند.

وی با بیان اینکه متخصصان علم جامعه‌شناسی بر این باورند که طبقه‌ اجتماعی هر فرد را شغل آن فرد معرفی می‌کند گفت: کسی که در بالاترین طبقه قرار دارد هم درآمد بیشتر و هم مزایای قدرت و احترام بیشتری نسبت به طبقات پایین‌تر اجتماع خواهد داشت.

قرایی ‌مقدم خاطرنشان کرد: زمانی که مشاغل بر اساس رشته تحصیلی افراد انتخاب نشوند فرد با حضور نداشتن در شغل مرتبط با رشته‌ی خود دچار دلزدگی از شغلی خواهد شد که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد.

وی در پایان با اشاره به چگونگی جلوگیری از یکنواختی و دلزدگی از شغل افزود: افرادی که دارای شغل‌های یکنواخت مانند، بسته‌بندی در کارخانه‌ها و یا سر هم کردن وسایل صوتی هستند با تغییر و جابه‌جایی در روند کاری خود باعث تنوع در شغل خود شوند تا از دلزدگی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحصیلات ، شغل ، دلزدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار