كاهش مراجعین نزاع در پنج ماهه سال جاری

در پنج ماهه نخست امسال آمار مراجعین نزاع به مراكز پزشكی قانونی كشور 1.9 درصد كاهش یافته است. این آمار از 290 هزار 612 نفر در پنج ماهه سال گذشته به 285 هزار و 76 نفر در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، از كل مراجعین نزاع در پنج ماهه نخست امسال 198 هزار و 668 نفر مرد و 86 هزار و 408 نفر دیگر زن بودند.
 
بر اساس آمارها در این مدت استان‌های تهران با 49 هزار و 897، خراسان رضوی با 23 هزار و 643 و اصفهان با 20 هزار و 764 نفر بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با یكهزار و 569، ایلام با یكهزار و 856 و سمنان با دو هزار و 366 نفر كمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند.
 
در مرداد ماه سال جاری نیز آمار مراجعین نزاع به مراكز پزشكی قانونی كشور 60 هزار 378 نفر بود كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.4 درصد كاهش یافته است.
 
گفتنی است در پنج ماهه نخست امسال بیشترین آمار نزاع با 63 هزار و 78 نفر در تیر ماه به ثبت رسیده و كمترین آن با 47 هزار و 255 نفر مربوط به فروردین است. به طور معمول آمار مراجعین نزاع در فصل تابستان بیش از سایر فصل‌های سال است به نحوی كه در سه سال اخیر همواره تیر ماه بیشترین آمار نزاع را داشته است. آمار مراجعین نزاع در تیر ماه سال 1390، 63 هزار و 308 نفر، در سال 1391، 63 هزار و 548 و در سال 1392، 65 هزار و 168 نفر بوده است.
 
همچنین در ده سال گذشته به طور متوسط هر سال 598 هزار و 374 پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است که سال 1389 با 631 هزار و 381 نفر بالاترین و سال 1386 با 547 هزار و 621 نفر کمترین میزان مراجعه را داشته است.
 
مراجعین نزاع در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی باید به خاطر داشته باشند كه:

1 - ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه كارشناسی توسط پزشكی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه كارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است. لذا معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط كارشناسان پزشكی قانونی است.
 
2- همچنین باید افزود که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشكی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.
 
3- برای صدور نظریه كارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشكی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا كلانتری الزامی است.
 
4- در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراكلینیك هستیم. این امر برای حفظ حقوق مراجعین و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات است، لذا صبر و شكیبایی بیشتر مراجعین را می طلبد.
 
5- در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید كننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشكی قانونی مراجعه كنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشكی قانونی از مرجع درمان كننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.
 
6- صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش. در دیه "كه مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی كه به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است. اَرش نیز "دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و كیفیت جنایت و تآثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر كارشناس میزان آن را تعیین می كند." لذا در مواردی كه برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد كارشناس پزشكی قانونی بر اساس نوع جراحت و كیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در كارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می كنند كه میزان ارش نسبت به دیه كامل انسان تعیین می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار