مدودف: مسکو و پکن 40 قرارداد مهم امضا می کنند

خست وزیر روسیه اعلام کرد روسیه و چین قصد دارند حدود چهل قرارداد مهم امضا کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، در شرایطی که روسیه به علت بحران اوکراین وارد یک زورآزمایی جدی با غرب شده است، نخست وزیر این کشور روز دوشنبه اعلام کرد مسکو و پکن قصد دارند به مناسبت سفر لی کچیانگ نخست وزیر چین به روسیه، حدود چهل قرارداد مهم همکاری در زمینه های مختلف امضا کنند.

نخست وزیر روسیه با آغاز سفر نخست وزیر چین به روسیه خاطر نشان کرد:" ما یک دستور کار بسیار فشرده داریم و قصد داریم تعداد زیادی سند مهم امضا کنیم. ما در این راستا در نظر داریم چهل سند دو جانبه که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، امضا کنیم."

 یکی از سندهایی که قرار است نخست وزیران روسیه و چین امضا کنند یک توافق نامه بین دولتی است که انعقاد آن برای تحویل گاز روسیه به چین از طریق خط لوله کاملا ضروری است. طبق اعلام ایتارتاس روسیه در نظر دارد به موجب قراردادی که پس از ده سال رایزنی و مذاکرات دشوار سرانجام در ماه مه با مقامات پکن امضا کرد، برای اولین بار از طریق خط لوله، گاز تولیدی خود را به چین صادر کند. 

ارزش این قرارداد عظیم که سی سال اعتبار دارد ، چهارصد میلیارد دلار برآورد شده است و مطابق با آن روسیه قصد دارد از سال دو هزار و هجده هر ساله، سی و هشت میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله ای که از سیبری می گذرد، به چین صادر کند. کار ساخت این خط لوله اوایل سپتامبر امسال در شرق سیبری آغاز شد.

ماه مه گذشته شی جینپینگ رئیس جمهور چین در نشستی مشترک با ولادیمیر پوتین که به شانگهای سفر کرده بود، توافق نامه تامین گاز مورد نیاز چین از میدان های گازی روسیه را امضا کردند. طبق این توافق نامه، احداث خط لوله انتقال گاز سیبری، امکان صادرات سالانه سی و هشت میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از میدانهای گازی سیبری به چین برای یک دوره سی ساله که از سال دو هزار و هجده آغاز خواهد شد، امکان پذیر خواهد کرد.

طبق ارزیابی های کارشناسان شرکت بزرگ گازپروم روسیه، سرمایه گذاریهایی که برای اجرای این پروژه انجام خواهد شد، به احتمال زیاد از پنج میلیارد دلار آمریکا نیز فراتر خواهد رفت.

مقامات روسیه معتقدند انعقاد و اجرای توافق نامه تامین گاز طبیعی با چین می تواند سرآغاز خوبی برای همکاریهای دوجانبه روسیه و چین در بخش گاز طبیعی باشد. 

روسیه تلاش می کند توافق نامه ای را که "ولادیمیر پوتین "و "شی جینپینگ " امضا کرده اند، در زمان مقرر به بهره برداری برساند و گاز مورد نیاز چین را تامین کند. در چارچوب این طرح، خطوط لوله انتقال گاز میدان های گازی کوویکتین و چایاندین در منطقه سیبری را پس از طی مسافتی چهار هزار کیلومتری به شهر بندری ولادیووستوک در شرق روسیه متصل خواهند کرد.

ایتارتاس همچنین تصریح کرد روسیه و چین در زمان سفر لی کچیانگ به مسکو چندین توافق نامه نیز به منظور تقویت همکاری های شرکت گازپروم، روسنفت و شرکت نفت و گاز ملی چین امضا خواهند کرد.

همچنین قرار است در مدت سفر نخست وزیر چین به روسیه، یک قرارداد همکاری مهم میان بانک های بزرگ دو کشور امضا شود. 

نخست وزیر روسیه خاطر نشان کرد سطح روابط مسکو و پکن بسیار بالا است و می توان آن را مشارکت راهبردی توصیف کرد.

نخست وزیر چین نیز همتای روس خود را "یک دوست قدیمی" توصیف کرد و گفت: "ما تلاش خواهیم کرد جهش تازه ای در توسعه روابط و مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف ایجاد کنیم."

قرار است نخست وزیر چین امروز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دیدار کند.

سفر نخست وزیر چین به مسکو در حالی صورت می گیرد که روسیه به علت اختلاف عمیق با غربی ها بر سر مناقشه اوکراین، با کشورهای غربی وارد یک زورآزمایی جدی شده که از پایان جنگ سرد تا کنون سابقه نداشته است. این رویارویی موجب شده است روسها با انعقاد قراردادهای مهم با چین، روابط خود را با چین بیش از پیش تقویت کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدودف ، مسکو ، پکن ، قرارداد ، مهم ، امضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار