رصد رسانه های کاغذی؛

جنگ سرنوشت / پیشنهادهای جدید در چمدان دیپلماتها

سخنان رهبر انقلاب با رمضان عبدالله و پیشرفت در مذاکرات هسته ای بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه روزنامه های صبح شنبه قرار گرفت .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ، صبح پنج شنبه  در ديدار آقاي رمضان عبد‌الله دبيركل جهاد اسلامي فلسطين و هيأت همراه، با اظهار خرسندي فراوان از پيروزي غزه‌ مقاوم در جنگ 51 روزه و اظهار عجز رژيم صهيونيستي در برابر مردمي محاصره شده، اين پيروزي بزرگ را مصداق "وعده نصرت الهي" و بشارت دهنده تحقق پيروزي‌هاي بزرگ‌تر خواندند و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي و مردم ايران به پيروزي و ايستادگي شما افتخار كردند و اميدواريم سلسله پيروزيهاي مقاومت تا پيروزي نهايي ادامه يابد.  وطن امروز تعبیر « جنگ سرنوشت » را  به عنوان چکیده سخنان آن حضرت در  تقابل  اسلام و صهیونیستها  به کار برد و البته روزنامه های دیگر نیز هر کدام فرازهای از صحبتهای ایشان در این دیدار را به صفحه اول آوردند . 


ابراز خوش بینی مقامات ایران ،  روسیه و آمریکا  به نتایج مذاکرات هم از زوایای مختلف مورد توجه رسانه های کاغذی قرار گرفت .


«امريكا به دنبال توافق هسته‌اي لحظه آخر»
 روزنامه جوان در این باره با بکار بردن این تعبیر که« آمریکا علاقه ای به تمدید ندارد »  نوشت : بر اساس توافق صورت گرفته بين تهران و 1+5 طرفين بايد تا 24 نوامبر به يك توافق جامع دست يابند. هر چند ايران و امريكا اعلام كردند به پيشرفت هايي در اين زمينه رسيدند، اما خبرگزاري رويترز گزارش داد، هنوز براي دستيابي به توافق نهايي تا اواخر ماه نوامبر كار زيادي باقي مانده است. در اين ميان به نظر مي‌رسد كه امريكا علاقه‌اي به تمديد مهلت تعيين شده براي رسيدن به توافق ندارد و بيشتر در پي آن است كه ايران را براي يك توافق هرچند دقيقه نودي متقاعد كند، موضوعي كه براي دموكرات‌هاي امريكايي در آستانه انتخابات كنگره يك پيروزي محسوب مي‌شود.

وال‌استريت ژورنال گزارش داد كه امريكا سفت در مقابل تمديد مهلت تعيين شده ايستاده است و مقامات اين كشور به دنبال اين نيستند كه پس از پايان 24 نوامبر، توافق اوليه را تمديد كنند. سي‌ان‌ان نيز نوشت كه هدف امريكا از اين اقدام اعمال فشار بر ايران براي رسيدن به توافق است.

در همين حال رويترز گزارش داد، يك مقام ارشد امريكايي با بيان اينكه تمديد مذاكرات مورد بحث نبوده است، اظهار كرد: «شما هرگز نمي‌گوييد هرگز، اما تمركز ما فقط و فقط روي 24 نوامبر قرار دارد.» در مقابل، محمد جواد ظريف با كم اهميت جلوه دادن اين مسئله گفت: با توجه به اينكه بيش از 40 روز به پايان مهلت باقي نمانده و با توجه به اينكه كسي در ميان مذاكره كنندگان، تمديد را خيلي كار مناسبي نمي‌بيند ما هم اين ديدگاه را داريم و فكر مي‌كنيم كه ضرورتي ندارد اصلاً راجع به تمديد فكر بكنيم. »

 اين در حالي است كه عباس عراقچي از اعضاي ارشد تيم مذاكره كننده كشورمان قبل از عزيمت به وين گفته بود كه احتمال تمديد مذاكرات وجود دارد.
بعضي تحليلگران مي‌گويند كه تنگ‌تر شدن زمان مذاكره و كاهش قيمت نفت، ايران را براي مصالحه بيشتر تحت فشار مي‌گذارد. قيمت نفت طي چند روز اخير كاهش پيدا كرده است. يكي از دلايل اين كاهش قيمت سياست‌هاي عربستان براي افزايش توليد نفت بوده است. رابين رايت كارشناس مسائل ايران در مركز وئدور ويلسون در پايگاه اينترنتي بروكنيگز نوشت: «كاهش قيمت نفت بر تصميم‌گيري ايران در مذاكرات هسته‌اي تاثير خواهد گذاشت.»
وزير خارجه بعد از مذاكرات وين از ديدار با همتايي امريكايي خود طي هفته‌هاي آينده خبر داد. وي خاطرنشان كرد: «سه يا چهار هفته آينده دوباره جلسه سه‌جانبه‌اي خواهيم داشت با حضور آقاي جان كري و خانم كاترين اشتون و در صورت لزوم سايرين هم دعوت خواهند شد.» رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: هنوز در خصوص مكان نشست‌ها تصميم‌گيري نشده است و فكر مي‌كنم مكان برگزاري نشست وزرا احتمال دارد مكاني غير از وين در نظر گرفته شود و هنوز مشورت‌ها در اين زمينه ادامه دارد. به نظر مي‌رسد مقامات دو كشور پس از مذاكرات اخير به پايتخت‌هاي خود بازگشته‌اند تا درباره توافق‌ها و اختلاف‌ نظرها مشورت كنند و بار ديگر با يكديگر ديدار كنند. اين موضوع به خصوص با توجه به خبرهايي كه درباره ارائه پيشنهاد جديد امريكا منتشر شد، حائز اهميت است.  آسوشيتد‌پرس از يك طرح جديد امريكا به ايران خبر داده است.

 اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داد: ‌ايران در حال بررسي طرحي از امريكا در مذاكرات هسته‌اي است كه به اين كشور اجازه مي‌دهد بخش بيشتري از زيربناي هسته‌اي‌اش را حفظ كند. بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، برنامه غني‌سازي اورانيوم ايران اصلي‌ترين موضوع اختلاف در مذاكرات هسته‌اي است. اورانيوم غني شده هم مي‌تواند براي توليد سوخت رآكتور استفاده شود و هم در ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي كاربرد دارد. اين خبرگزاري همچنين خبر داد: «ايران اخيرا گفت‌وگوهايي را با مسكو آغاز كرده تا بخشي از اورانيوم با غناي كم را به روسيه منتقل كند و مسكو براي ايران سوخت رآكتور تأمين مي‌كند». اما يك منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس خبرسازي آسوشيتدپرس درباره پيشنهاد جديد هسته‌اي واشنگتن به تهران را تأييد نكرد و گفت: هيچ يك از جزئياتي كه رسانه‌ها براساس حدس و گمان خود منتشر مي‌كنند، واقعيت ندارد.


«آقای ظریف! واقعاً تحریم‌ها اثر ندارد؟»

روزنامه وطن امروز  هم نوشت :  چهارشنبه آقای ظریف با جان کری و کاترین اشتون به چاپ رساند به شرح زیر است:

 شاید واقعا دولت آقای روحانی به این نتیجه رسیده باشد که بدون لغو تحریم‌ها نیز می‌توان کشور را به استاندارد مطلوبی از اقتصاد و معیشت رساند. برخلاف تصور رایج که می‌گوید جز لغو تحریم‌ها دولت هیچ برنامه‌ای برای بهبود معیشت ندارد؛ شاید حقیقتا کابینه یازدهم به اقتصاد مقاومتی پایبند است. آمارهای دولت نیز موید همین است. رشد اقتصادی به 6/4 رسیده است. دولت می‌گوید در یک سال اخیر 450 هزار شغل ایجاد کرده به گونه‌ای که بیکاری «تک‌رقمی» شده است. بر اساس آمارهای دولتی تورم طی یک سال اخیر تقریبا نصف شده و باز هم بر اساس آمارهایی که دولت اعلام می‌کند؛ قدرت خرید مردم در یک سال اخیر 30 درصد افزایش یافته است. دولت آقای روحانی می‌گوید طی همین مدت توانسته فروش نفت را افزایش دهد و مهم‌تر از همه اینکه بر اساس اظهارات صریح آقای روحانی دولت از «رکود» عبور کرده است. اینها توفیقات بسیار ارزشمندی است و همه اینها در شرایط تحریم به‌دست آمده است. می‌توان گفت اظهارنظر عجیب آقای ظریف مبتنی و متکی بر همین آمارهاست.

یعنی ظریف پس از اعلام این توفیقات، حالا از ناکارآمدی تحریم صحبت می‌کند. حال با فرض صحت این گزاره، می‌توان گفت اکنون که تحریم‌ها اثر ندارد و توفیقات اقتصادی نیز پرشمار است؛ پس به راحتی می‌توان بر موضع عدم تمدید توافق ضعیف ژنو اصرار و پایداری کرد و اساسا با این شرایط، مذاکره برای چیست؟ اکنون که تحریم‌ها اثر ندارد؛ چه بهتر از اینکه از دستاوردهای هسته‌ای کشور به عنوان یک اهرم اثرگذار پیشرفت و مقوّم امنیت ملی حراست شود.

« پيشنهادهاي جديد در چمدان ديپلمات ها »

روزنامه ابتکار با  انتخاب روتیتر  «طرح تازه آمريکا به ايران ارائه شد» در باره  چشم انداز جدید هسته ای نوشت : وين 8 پس از سه روز ديپلمات ها را با پيشنهادهاي جديد راهي پايتخت ها کرد تا به اين ترتيب تيم ظريف پيشنهادهاي جديد آمريکا را به تهران بياورد. پس از آنکه ديپلمات ها قلعه مذاکرات را ترک کردند؛ منابع خبري از پيشنهادهاي جديد آمريکا به ايران خبر دادند. دو طرف پس از ترک هشتمين ميز مذاکره اعلام کردند به پيشرفت هايي در اين زمينه رسيدند اما براي دستيابي به توافق نهايي تا اواخر ماه نوامبر هنوز کار زيادي باقي مانده است. به هرحال واکنش هاي مثبت دو طرف از آمادگي مذاکره کنندگان براي دست يابي به توافق نهايي تا قبل از پايان ضرب الاجل 24 نوامبر حکايت دارد.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه ما فکر مي‌کنيم حرکت در همه زمينه‌ها به سمت جلو بوده و راهکارهاي مختلفي مورد بحث قرار گرفته است، گفت: اما من هنوز فکر مي‌کنم مانع رواني که بايد طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحريم است. ظريف پس از دور هشتم مذاکرات هسته اي با بيان اينکه مذاکرات بسيار جدي در مورد موضوعات مختلف در نشست هاي ايران و 1+5 کماکان باقي مانده است گفت موضوع تحريم ها مانع رواني است که بايد طرف مقابل از آن عبور کند.وي گفت: تحريم نه کارامدي در گذشته داشته و نه کارامدي در آينده خواهد داشت بلکه تحريم يک نمادي است از نوع رابطه‌اي که وجود داشته و اين نماد بايد شکسته شود و ما براي همين است که روي آن اصرار داريم. از سوي ديگر سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز پس از پايان نشست به بيان اينکه تلاش هاي ديپلماتيک، اکنون در مرحله حساسي است بسنده کرده است.مايکل مان سخنگوي کاترين اشتون در بيانيه خود بدون اشاره به جزئياتي از مذاکرات آورده است: تلاش هاي ديپلماتيک در قبال برنامه هسته اي ايران، اکنون در مرحله حساسي است؛ ما به سختي براي پيشرفت در مذاکرات کار کرده و همچنان براي نيل به توافق جامع تا ضرب الاجل 24 نوامبر به کار ادامه مي‌دهيم.سخنگوي اشتون همچنين از احتمال ديدار کارشناسان طي روزهاي آينده براي ادامه کار روي مسائل فني خبر داد.




صحبتهای روز جمعه آیت الله جنتی نیز به روزنامه های صبح امروز کشیده شد .


«هر قاضی عادلی سران فتنه را به اعدام محکوم می کند »

روزنامه کیهان  بزرگترین تیتر خود را به انعکاس  این صحبتها اختصاص داد و نوشت : آیت الله جنتی در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» در پاسخ به سوالی در زمینه درخواست برخی افراد برای آزادی سران فتنه گفت:  این‌گونه افراد نه درک سیاسی دارند و نه درک انقلابی دارند و نه مطیع امام و رهبری هستند،  این‌گونه افراد این مسئله را که عوام الناس کوچه بازار ما دریافتند درک نکردند و آن این که حرکت آنها با حمایت و پشتیبانی جدی آمریکا و اسرائیل بوده است.
وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها یکی از حرف‌هایی که گفتند این بود که این افراد از سرمایه‌های بزرگ ما هستند،  این عین مطالبی است که اسرائیلی‌ها گفتند و اسناد این مسائل موجود است؛ بعد هم حرکتی که شد به عنوان تقلب مطرح کردند که دروغ محض هم بود باید برای همین ادعا مجازات می‌شدند یعنی اگر باقی مسائل را در نظر نگیریم اما این دو نفر باید برای ادعای تقلب در انتخابات که دروغ محض بود مجازات می‌شدند.آیت‌الله جنتی افزود: دادگاه باید اینها را احضار کند و بگوید دلیل تقلبی که می‌گویید چیست دلیل ادعای تقلب در انتخابات را از این دو نفر جویا می‌شد ؛ شما دارید نظام، شورای نگهبان، وزارت کشور و هیئت اجرایی را متهم می‌کنید ادعای تقلبتان چه بوده است.
دبیر شورای نگهبان گفت: دو چیز مشخص شد؛ یکی این که فتنه‌گران از بیرون کشور حمایت می‌شدند و دلایل فراوانی مبنی بر این امر وجود دارد ؛ دیگر این که در خیابان‌ها خود را نشان دادند؛ در خیابان‌ها مسجد به آتش کشیدند، عکس امام  را پاره کردند، اینها گفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در خصوص ولایت‌فقیه اعلام نظر منفی کردند، و ضد ولایت فقیه بودنشان را اعلام کردند. آدم کشتند آتش‌سوزی کردند و یک نقطه سفید ندارند و همه کارنامه‌شان سیاه است.

آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئله براندازی نظام بود به اسم تقلب، بعضی اینها که نام نمی‌خواهم ببرم و افرادی بودند که زندان بودند و بعد آزاد شدند و الان هم آزاد هستند و در تشکیلات ریاست جمهوری قبلی هم بودند خودشان گفتند این تقلب رمز حرکت ضد انقلابی ما بود.
وی ادامه داد: بر سر این عوامل منت گذاشته شده است؛ اگر بنا به محاکمه اینها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد، در هیچ کشوری با افرادی که در مقابل نظام می‌ایستند( نه در مقابل رئیس جمهور یا وزیر یا قاضی بلکه در مقابل نظام ایستادند) این‌گونه رفتار نمی‌شود ؛ بنابراین منت سرشان گذاشتند و به هر دلیل که هر اسمی رویش بگذارند از جمله به دلیل لطف و مهربانی اسلامی تخفیف قائل شدند. والا هر جای دیگر اینها را درجا اعدام می‌کردند.


«چرا باید 2 نفر دیگر از «سران فتنه» آزاد باشند؟»

روزنامه اصلاح طلب شرق هم  در انعکاس  صحبتهای دبیر شورای نگهبان نوشت : 
دبیر شورای نگهبان  در پاسخ به سوالی درباره علت رفع‌نشدن حصر مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی گفت: «این دونفر باید برای ادعای تقلب در انتخابات که دروغ محض بود مجازات می‌شدند. دادگاه باید اینها را احضار کند و بگوید دلیل تقلبی که می‌گویید چیست. دلیل ادعای تقلب در انتخابات را از این دونفر جویا می‌شد. مساله براندازی نظام بود به اسم تقلب.» جنتی در ادامه این بخش از سخنان خود اضافه کرد :«بر سر این عوامل منت گذاشته شده است؛ اگر بنا به محاکمه اینها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد؛ در هیچ کشوری با افرادی که در مقابل نظام می‌ایستند (نه در مقابل رییس‌جمهور یا وزیر یا قاضی بلکه در مقابل نظام ایستادند) اینگونه رفتار نمی‌شود؛ بنابراین منت سرشان گذاشتند و به هر دلیل که هر اسمی رویش بگذارند از جمله به‌دلیل لطف و مهربانی اسلامی تخفیف قایل شدند. و الا هرجای دیگر اینها را درجا اعدام می‌کردند. زمانی که ما در دادگاه انقلاب فعالیت می‌کردیم، بعضی را شک می‌کردیم که باید اعدام کنیم یا نه امام(ره) می‌فرمودند درخصوص کسی که جرم او مسلم است، نباید معطلش کرد؛ زمانی که موسولینی را به دادگاه آوردند قاضی پرسید اسمت چیست جواب که داد، دستور اعدام او را صادر کردند چراکه جرم وی مسلم بود؛ تنها نیاز به شناسایی بود که فرد را اشتباهی نیاورده باشند. نظر امام(ره) اینگونه بود. اینگونه باید همان‌موقع اعدام می‌شدند اما نشدند.» او از آزادبودن برخی دیگر از چهره‌های شاخص سیاسی کشور نیز اظهار تعجب کرد و گفت: «من تعجب می‌کنم از اینها که این حرف‌ها را می‌زنند. چرا اینها سوال نمی‌کنند دونفر دیگر از سران فتنه باید آزاد باشند؟ یکی از آنها که همین‌طور دارد راه می‌رود و زیرآبی می‌رود و راه دونفر دیگر را ادامه می‌دهد. باید اعتراض شود که چرا این افراد دستگیر نشدند، نه اینکه چرا آن دو نفر در حصر هستند. این اعتراض بجاست و حق هم هست و جوابی ندارد. یکی دیگر از سران فتنه هم به من گفتند 20هزارصفحه پرونده دارد و جرم او هم واضح واضح است و مدتی فراری بود و بعد هم برگشت. چرا این تا حالا مانده است. اعتراض به این مسایل به جا و درست است؛ خدا می‌داند رسیدگی به این پرونده تا چه زمانی قرار است ادامه یابد. تا زمان ظهور ادامه پیدا می‌کند.


اعلام حکم اعدام آیت الله نمر  از سوی دادگاه سعودی نیز  علاوه بر واکنش های جهانی و داخلی در روزنامه ها نیز بازتاب قابل توجهی داشت.

«نشانه شناسی «سقوط »در آل سعود»

روزنامه حمایت در این باره نوشت : حکم اعدام شیخ نمر النمر رهبر شیعیان عربستان از سوی دادگاه جنایی آل‌سعود که در ماه ژوییه ۲۰۱۲ دستگیر و زندانی شده بود، صادر شد. دادستانی عربستان این روحانی را متهم به "کمک به تروریست‌ها"، "تحریک به اغتشاش" و "محاربه" کرده!؛ اتهامی که مجازات آن مرگ و اعدام است.حکم اعدام برای شیخ نمر باقر النمر در شرایط پرتنشی تقاضا شده است. شیعیان عربستان از دو سال قبل در اعتراض به اعمال تعبیض علیه خود، اعتراضاتی را آغاز کرده‌اند که مرکز آن استان القطیف در شرق عربستان است. این حکم بسیار خطرناک و ضد موازین شرعی و اسلامی از سوی رژیمی که مدعی پای‌بندی به اسلام است، صادر شده است!آیت‌الله نمر خواسته است که مردم حق مشارکت در امور را داشته باشند، النمر تبعیض و زورگویی آل سعود را تحمل نکرد و خواستار مشارکت مردم عربستان بر سرنوشتشان شد. اقدام بسیار خطرناک آل سعود در صدور حکم اعدام این روحانی شیعه،‌ بر اساس قوانین خود عربستان نیز قابل توجیه نیست. در حالی رژیم آل سعود این حکم ظالمانه و جاهلانه صادر کرده که  کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر در این خصوص سکوتی همراه با تایید سعودی‌ها اختیار کرده اند.

کشورهای غربی که خود بزرگترین ناقضان حقوق بشرند، از احکام مستند و مستدل ایران در خصوص  قاتلان و جنایت کاران انتقاد می‌کنند و می‌گویند ضد حقوق ‌بشر است  اما در برابر حکم اعدام دولت عربستان برای شیخ نمر واکنشی را نشان نمی دهند.به نظر می رسد عربستان در شرایط خاصی که منطقه در آن قرار دارد تلاش می کند، موجی از تهدید را علیه شهروندان سعودی و شهروندان بحرینی ایجاد کند.عربستان با این حکم که هیچ گونه پایه قانونی ندارد و هیچ تناسبی میان سخنرانی شیخ النمر با حکمی که صادر شده، نیست؛‌ بیشتر به دنبال ایجاد نگرانی در میان محور مقاومت، شیعیان منطقه و بخصوص شهروندان سعودی و بحرینی است، تا آنها را نسبت به دستیابی به حقوق‌شان منصرف کند. کینه آل سعود نسبت به بیداری اسلامی حتی با صدور چنین احکامی از بین نمی‌رود، رژیم سعودی با صدور چنین حکمی در حقیقت ماهیت خود را افشا کرده است. همچنین نباید فراموش کرد که آل سعود بزرگترین ضربه را به جهان اسلام زده‌ و با تبعیت محض از سیاست‌های ضد اسلامی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی موجب گسترش ناامنی در منطقه شده‌است.

این اقدام نشان دهنده عدم توجه و عدم اهتمام عربستان به مقابله جدی با داعش است، عربستان بجای مبارزه با داعش توان خود را برای مبارزه با شهروندان خود قرار داده است، شهروندانی که بارها علل انحراف و اضمحلال این دولت را به زبان آورده اند و خواهان اصلاح امور از طریق مسالمت آمیز بوده اند؛ این اقدام عربستان در شرایط بحرانی منطقه نوعی نفت ریختن بر آتشی است که آن را خود سعودی های  روشن کردند و با این اقدام بر شعله ور شدن تقابل در منطقه می دمند.صدور این رای خلاف موازین اسلامی، ناشی از اختلافاتی است که در داخل حاکمیت عربستان وجود دارد و بخصوص نسل دوم و سومی که مایل هستند و تلاش می کنند که حاکمیت را به دست بگیرند و از این طریق دست به اقدامات خشن و غیر متعارف می زنند تا بقیه جناح‌های خاندان حکومتی را تحت سیطره خودشان بگیرند. این نیروها به تحریک سازمان های اطلاعاتی غربی و بخصوص انگلیس این اقدام را انجام می دهند. سفرهای متعدد مقامات انگلیسی در طول این مدت به عربستان و ملاقات های مقامات بریتانیا با آل سعود،‌ نتیجه ای جز ایجاد تفرقه و افزایش حجم اختلافات در منطقه نداشته و بی گمان از اثرات شیطنت‌های لندن، صدور حکم اعدام برای روحانی شیعه عربستانی است.

 امروز جنایات رژیم آل سعود در بحرین، عراق و کمک به گروهک‌های تروریستی برای همه دنیا ثابت شده و مردم دنیا به خوبی می‌توانند تشخیص دهند که چه کشوری از مظلومان حمایت و چه کشوری تروریست‌ها را تجهیز می‌کند. اعتراضات داخلی که در عربستان نسبت به سیاست های آل سعود وجود دارد، بر مشکلات منطقه ای این شیخ نشین خلیج فارس اضافه کرده است؛ از این رو ضروری است تا مقامات آل سعود اجازه دهند که انتخاباتی آزاد در داخل عربستان برگزار شود و مردم بتوانند آزادانه دولت و پارلمان انتخاب کرده و در تصمیم‌گیری‌ها، بطور مستقیما نقش ایفا کنند. بی توجهی به مطالبات مردمی که نشانه های آن را می توان در تظاهرات ها و تجمع های مردم عربستان ملاحظه کرد، در آینده منجر به فروپاشی حاکمیت عربستان خواهد شد و به نظر می رسد با صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر، رژیم سعودی به پایان راه، بلکه به سقوط نزدیک تر می شود.در پایان باید خاطرنشان کرد که در این راستا وزارت امور خارجه کشورمان وظیفه سنگینی برای ایفای نقش حیاتی خود بر عهده دارد چرا که لازم است از همه اهرم‌ها به ویژه جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی برای فشار بر عربستان جهت لغو حکم صادره برای شیخ نمر استفاده کند و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور، تحرک بیشتری در ممانعت از ریختن خون بی‌گناهان از خود نشان دهد.


«واکنش ایرانیان علیه حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان »


روزنامه دولتی ایران ،  واکنش ایرانیان به این خبر را بازتاب داد و نوشت :


صدور حکم اعدام برای آیت‌الله «نمر باقرالنمر» از سوی عربستان با واکنش گسترده روبه رو شد. آیت‌الله محمدعلی علوی‌گرگانی با صدور اطلاعیه‌ای صدور حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر را محکوم کرد و نوشت: این گونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل‌سعود در منطقه و میان مردم عربستان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در اطلاعیه‌ای با امضای آیت‌الله محمد یزدی اعلام کرده است: «شیعیان مظلوم سرزمین حجاز، در روزگاری که فریاد مدعیان حقوق بشر گوش جهانیان را کر کرده‌، از کمترین حقوق انسانی که همانا آزادی بیان است، برخوردار نیستند و ظلم و ستم رژیم آل سعود را تحمل می‌کنند.» خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران نیز تحت تأثیر صدور حکم اعدام برای روحانی شیعه عربستان قرار گرفت. حجت الاسلام والمسلمین احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران جرم آیت‌الله شیخ باقر نمر را حمایت از انقلابیون بحرین و ولایت فقیه خواند که معتقد است شیعه در عربستان حق حیات دارد.»  در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه با بیان اینکه انتظار می‌رود مقامات ذیربط عربستان سعودی با رویکردی واقع بینانه مانع از اجرای این حکم و تشدید تنش‌ها در جهان اسلام شوند،‌گفت: «این حکم احساسات مسلمانان را خدشه دار می‌کند و واکنش جهانی در پی خواهد داشت. این قبیل اقدامات در مسیر کمک به صلح و آرامش در منطقه تلقی نخواهد شد.» علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز گفت: «شیخ نمر جز اینکه از خواسته‌های مردم مبارز عربستان حمایت کرده و در مقابل زورگویی ایستادگی کرده است، جرمی ندارد.»

































اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.