اردوغان در کابل: افغانستان برای ترکیه با اهمیت است/"پاکستان" نقش حیاتی در افغانستان دارد

رئیس جمهور ترکیه که امروز به کابل سفر کرده است در کنفرانس مشترک با رئیس جمهور افغانستان در کابل ضمن تاکید بر اهمیت افغانستان، نقش پاکستان را در این کشور حیاتی دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه ضمن تبریک پیروزی احمدزی در انتخابات افغانستان، اظهار داشت: گفت‌وگوهای مفیدی با احمدزی داشتم و افغانستان برای ترکیه بسیار بااهمیت است.
 
وی افزود: دولت ترکیه در کنار مردم افغانستان خواهد بود و به تعهدات خود در این کشور عمل خواهد کرد.
 
اردوغان در ادامه از گفت‌وگو در مورد اوضاع عراق و سوریه با رئیس جمهور افغانستان نیز خبر داد اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرد.
 
رئیس جمهور ترکیه، ضمن تاکید بر از سرگیری مذاکرات 3 جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه، نقش اسلام‌آباد را در روند صلح دولت کابل حیاتی دانست.
 
وی گفت که پاکستان در مورد فعالیت‌های مرزی و کنترل تروریست‌ها در منطقه و بویژه در همسایگی با افغانستان نقش اساسی دارد.
 
اردوغان در کنفرانس مشترک با احمدزی بر گسترش روابط همه جانبه افغانستان و ترکیه بویژه در بخش معادن، بازاریابی و فروش محصولات افغانستان در کشورهای دیگر تاکید کرد.
 
رجب طیب اردغان نخستین رئیس‌جمهور ترکیه است که پس از 46 سال، به افغانستان سفر می‌کند.
 
ترکیه اولین کشور اسلامی است که عضویت سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را دارد و طی 10 سال گذشته سربازان این کشور همراه با سایر اعضای ناتو در افغانستان حضور داشتند.
 
این کشور در سال 2007 میلادی میزبان نشست‌های 3 جانبه امنیتی میان مقامات ارشد ترکیه، افغانستان و پاکستان بود.
 
در این نشست‌های 3 جانبه، روی وضعیت کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه و روند تحولات در منطقه، و موضوعات مختلف سیاسی، مناسبات اقتصادی، آزمون‌های امنیتی، آموزش و سایر موارد گفت‌وگو شد.
 
همچنین، ترکیه در بخش تجارت و همکاری اقتصادی نیز با افغانستان رابطه دارد و توافقنامه این همکاری‌ها را در ماه جون سال 2004 با مقامات ارشد دولت افغانستان به امضا رسانده است.
 
در سال‌های اخیر روابط تجارتی میان افغانستان و ترکیه پر رنگ‌تر شده و وزارت‌های تجارت 2 کشور به منظور گسترش فعالیت‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری، نمایشگاه‌های افغان- ترک را راه‌اندازی کرده‌اند.
 انتهای پیام/ض

منبع :تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.