محققان دانشگاه کاشان خبر دادند

ساخت نانوذرات مغناطیسی با ساختارهای جدید

روش پیشنهادی این محققان ساده و کم هزینه است و به دلیل استفاده از روغن خرما، جزو روش‌های شیمی سبز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ محققان شیمی کشورمان، موفق به تولید نانوذراتی با ساختارهای جدید و خواص مغناطیسی ویژه شدند.

روش پیشنهادی این محققان ساده و کم هزینه است و به دلیل استفاده از روغن خرما، جزو روش‌های شیمی سبز محسوب می‌شود.

اخیرا تلاش‌های زیادی جهت ترویج استفاده از روش‌های شیمی سبز و مواد دوستدار محیط زیست در تهیه‌ی نانو مواد، انجام شده است. این تلاش‌ها شامل گسترش استفاده از عصاره‌ی گیاهان یا میوه‌ها به عنوان پایدارکننده و عوامل پوشاننده، جهت کنترل رشد بلورها بوده است.
 
محققان با استفاده از این روش‌ها، واکنش‌های شیمیایی بسیار سریع انجام شده و بازده بسیار بالایی دارد. همچنین هزینه‌ی مصرفی جهت تهیه‌ی نانومواد نیز بسیار پایین خواهد بود.

در چنین مواردی استفاده از عصاره‌ی گیاهان بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. عصاره‌ی گیاهان در فرایند تولید نقش مواد کاهنده را خواهند داشت و همچنین عامل ایجاد نانوساختارهای زیست‌سازگارتری می‌شوند.

ماندی زاده در تأیید این مطلب افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد که قدرت کاهندگی مواد طبیعی با مواد تجاری برابری می‌کند. از طرفی ساخت نانومواد با استفاده از واکنش‌گرهای طبیعی سبب تولید نانوساختارهای جدید و بسیار متنوع خواهد شد. 

نانوذرات باریم هگزافریت با ساختارهایی نظیر ستاره‌ای شکل، میله‌ای و بشقاب مانند برای اولین بار در این پژوهش تولید شدند،  وی معتقد است به دلیل راحت بودن روش سنتز و راندمان بالای واکنش، این طرح قابلیت تجاری شدن را نیز دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار