مشهد؛

تاکیداستاندار خراسان رضوی برتوسعه مناسبات مشهد- ژوهانسبورگ

استاندار خراسان رضوی گفت: آفریقای جنوبی می تواند پلی برای فروش محصولات استان در کشورهای جنوب آفریقا بوده و در مقابل خراسان رضوی پل انتقال کالاهای افریقای جنوبی به کشورهای CIS باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ علی رضا رشیدیان در ملاقات با سفیر کشور افریقای جنوبی با بیان اینکه شهردار مشهد به عنوان نماینده آسیا در اجلاس متروپلیس در شهر حیدرآباد شرکت خواهد کرد، افزود: با توجه به حضور شهردار ژوهانسبورگ به عنوان نماینده آفریقا در این اجلاس زمینه ایجاد روابط بین مشهد ژوهانسبورگ فراهم می شود.

وی به معرفی ظرفیت های استان و شهر مشهد در حوزه های گوناگون گردشگری، دانشگاهی و توریسم درمانی پرداخت و گفت: همچنین خراسان رضوی در زمینه راه های ترانزیتی با قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب و شرق غرب دارای موقعیت ویژه ای برای ارتباط با کشورهای همسایه می باشد.
استاندار خراسان با اشاره به وجود سه مرز فعال با ترکمنستان افزود: سرخس از طریق راه آهن آسیای میانه را به بافق، بندرعباس و آبهای گرم متصل می کند و از طریق راه آهن مشهد- تهران - تبریز زمینه ارتباط با ترکیه فراهم می شود.
رشیدیان وجود مرزهای فعال به ویژه در باجگیران، لطف آباد و سرخس را از دیگر امتیازات استان در زمینه ترانزیت کالا برشمرد و گفت: 50 درصد صادرات در مرز شرق به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و 40 درصد صادرات به افغانستان از مرز دوغارون صورت می گیرد.
وی به معرفی ظرفیت های استان در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، باغداری و دامپروری پرداخت و افزود: صنایع استان در کشور رتبه سوم را داشته و 92 درصد از شش هزار واحد صنعتی موجود در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.
استاندار خراسان رضوی وجود 44 ماده معدنی در استان و تولید یک میلیارد و 200 هزار تن فولاد را از دیگر ظرفیت های موجود برشمرد و گفت: خراسان رضوی با تولید هشت میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی رتبه اول را در کشور دارد.
رشیدیان این قابلیت ها را فرصت مناسبی برای بسط و توسعه روابط دو کشور در حوزه های صنعت، معدن، تجارت، آموزش، توریسم و کشاورزی دانست.
ویلیام مکس فیلیمان وایت هد، سفیر افریقای جنوبی نیز با اشاره به وجود تشابهات زیاد دو کشور در حوزه های گوناگون گفت: در بخش صنایع معدنی و ماشین آلات صنعتی زمینه مناسبی برای تبادلات تکنولوژیکی بین دو کشور وجود دارد و می توان با فعالیت علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ارتباطات طرفین را توسعه داد.
وی موقعیت استراتژیک استان و دسترسی آن به راه های ترانزیتی مختلف را از دیگر زمینه های ارتباط بیشتر بین دو کشور دانست و افزود: دو کشور باید به سمت توسعه روابط بین بخش های خصوصی خود برای حمایت از فعالان این قسمت حرکت کنند.
وایت هد گفت: خراسان رضوی با دارا بودن آموزش عالی غنی و وجود دانشگاه های معتبر می تواند مکان مناسبی برای جذب دانشجویان این کشور باشد و همچنینآفریقای جنوبی توان پذیرش هیئت علمی و پزشکان و پرستاران ایرانی را دارد.
سفیر آفریقای جنوبی همچنین بانائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی دیداروبر توسعه روابط اقتصادی و تجاری تاکیدکرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان در این دیدار از مشکلات بانکی و حمل‌و نقل به عنوان موانع اصلی ارتباط متقابل دو کشور ایران و آفریقای جنوبی نام برد .
محمدمهدی سیادت با اشاره به نگرش مثبت موجود در ایران به آفریقا ابراز امیدواری کرد و گفت: با رفع این مشکلات موجود بین دو کشور، روابط اقتصادی و تجاری توسعه و خراسان رضوی از تجربیات معدنی آفریقای جنوبی استفاده کند و این دو کشور بتوانند دو پایگاه اقتصادی مهم برای یکدیگر باشند .
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایران و منطقه خراسان به علت همجواری با بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه و رابطه با کشورهای منطقه و همچنین آفریقای جنوبی افزود: روابط این دو کشور از گذشته فقط محدود به نفت بوده است .
سیادت گفت: مسئولان خراسان رضوی تاکنون در حد توان خود در جهت برقراری و گسترش روابط بین دو کشور تلاش کرده اند و امیدواریم حجم روابط و تنوع کالاهای رد و بدل شده بین خراسان رضوی و افریقای جنوبی افزایش پیدا کند .
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: آفریقای جنوبی یک دروازه مناسب در قاره آفریقا است و ما به امید این چشم‌انداز برای توسعه روابط با این کشور اقدام خواهیم کرد.
سیادت گفت: همچنین دانش فنی میان دو کشور مورد نیاز متقابل است و ایران می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در زمینه خدمات فنی و مهندسی دارد این خدمات را به کشور افریقای جنوبی ارائه دهد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.