گزارش ویژه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

رقابت الاغ‌های دموکرات و فیل‌های جمهوریخواه چه تأثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت؟

امروز سه شنبه 4نوامبر سال 2014 میلادی انتخابات میان دوره ای کنگره امریکا برگزار می شود؛ رویدادی که علاوه بر مردم امریکا به نوعی برای ایران نیز حائز اهمیت است زیرا نتیجه این انتخابات می تواند بر سرنوشت مذاکرات بسزایی تاثیر بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه مردم امریکا یکبار دیگر پای صندوق های رای می روند تا این بار در انتخابات میان دوره ای کنگره شرکت کنند. انتخابات میان دوره ای کنگره هر دو سال یکبار فرصتی به امریکائیان می دهد تا ترکیب مجلس نمایندگان و مجلس سنا را مشخص سازند.


با توجه به این که این انتخابات درست در میانه راه دوره 4ساله یک رئیس جمهور برگزار می شود به مردم فرصتی می دهد که رضایت و یا ناخشنودی خود را از رئیس جمهور ابراز کنند. در هر دوره از انتخابات میان دوره ای تکلیف یک سوم از کرسی های مجلس سنا و تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان با رای مردم مشخص می شود.

انتخابات امسال تکلیف 36 کرسی سنا و تمام کرسی های مجلس نمایندگان را مشخص می سازد و نهایتا معلوم می کند که اکثریت  کنگره در اختیار چه حزبی قرار می گیرد. هم اکنون جمهوری خواهان با در اختیار داشتن 233 کرسی مجلس نمایندگان در برابر 199 کرسی که دموکرات ها در دست دارند، این مجلس را  تحت سلطه خود دارند، در سنا اما دموکرات ها با 55 کرسی در برابر 45 کرسی جمهوری خواهان  دست بالا را دارند.هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تلاش ها و برنامه ریزی های زیادی برای پیروزی تدارک دیده اند. 


با وجود آن که بسیاری معتقدند انتخابات میان دوره ای کنگره انتخاباتی است که در آن مسائل داخلی و بخصوص اقتصادی از اهمییت بیشتری برخوردار است اما با توجه به اختيارات کنگره امريکا در قانون اساسی اين کشور و همچنين در نظر داشتن عملکرد اين نهاد در چند دهه گذشته، می توان گفت در واقع قانون اساسی ايالات متحده قدرت زيادی به کنگره برای ايفای نقش و تاثيرگذاری در حوزه روابط و سياست خارجی اين کشور داده است. 


از طرف دیگر در دو سال گذشته مسائل سیاسی خارجی بسیار پر اهمیتی نیز به وقوع پیوسته که آمریکائیان در انتخاب نمایندگان خود خواه ناخواه باید این موارد را نیز در نظر بگیرند. از جمله این مسائل مهم خارجی درگیری سوریه، ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و مذاکرات هسته ای ایران است.

"ویلیام گالستون" مشاور سیاست داخلی کلینتون و  کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی بروکینگز در این خصوص می گوید: نظر عمومی و خرد متعارف ناظر بر این است که در این انتخابات، مسائل بین المللی سیاسی چندان برای مردم آمریکا حائز اهمیت نیست. آنچه در این میان برای آمریکایی ها بیشتر اهمیت دارد، مسائل و اوضاع داخلی کشورشان است. شاید تا چند ماه پیش این سخن درست بود اما قدرت گرفتن داعش و گسترش دامنه اقدامات آن در عراق و گردن زدن دو آمریکایی و انتشار نوار ویدئویی مربوط به این تصاویر، سبب شد توجه آمریکایی ها بار دیگر به سمت مسائل بین المللی و بویژه تروریسم جلب شود. به همین علت است که شمار نامزدهای انتخاباتی که در انتخابات امسال از ابولا و داعش سخن می گویند افزایش یافته است. جمهوری خواهان از زمان در دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان، اجازه چندانی به دموکراتها نداده اند تا در دولت کاری انجام بدهند. وضع موجود سبب شده است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سختی بتواند در حوزه مسائل داخلی کاری انجام بدهد. برخی می گویند اگر جمهوری خواهان در انتخابات این هفته به پیروزی برسند و کنترل سنا را نیز در دست بگیرند، فضا متفاوت خواهد شد".او این دوره از انتخابات را " نمایشی بزرگ درباره هیچ" توصیف می کند. انتخاباتی سراسر ترس و اضطراب که دموکرات ها قربانیان آنی آن در روز 4 نوامبر هستند.


به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اوضاع دموکرات ها در آستانه انتخابات میاندوره ای چندان خوشایند به نظر نمی رسد و باتوجه کاهش محبوبیت  اوباما که طبق نظرسنجی خیرا  یو اس ای تودی به 44 درصد رسیده است و همچنین چالش های متعدد داخلی و بین المللی پیش روی او، بعید نیست حزب  دموکرات  بار دیگر در انتخابات کنگره طعم شکست را بچشد. 

بوستون گلوب گزارش داد:
کاهش محبوبیت اوباما طی چند ماه اخیر موجب شده است که نامزدهای دموکرات انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا همه تلاش خود را بکار ببرند تا در حد امکان از مواضع و دیدگاه‌های اوباما فاصله بگیرند.


روزنامه بوستون گلوب در گزارشی به شرایط سخت دموکرات‌ها در انتخابات پیش روی پرداخته است. بنا بر این گزارش یک سال گذشته دوران سختی برای نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا بوده است . همه آنها با توجه به انتقادات گسترده‌ای که در عرصه سیاست داخلی و خارجی نسبت به اوباما مطرح می‌شود، تلاش کرده‌اند تا حتی الامکان از مواضع رئیس جمهور فاصله گرفته و در هر فرصت ممکن اختلاف عقاید و دیدگاه‌های خود را با اوباما عیان کند.

وضعیت عمومی رئیس جمهور و میزان رضایت مردمی از وی تاثیر بسیاری بر عملکرد سیاسی و انتخاباتی حزب متبوعش دارد. بررسی تاریخ سیاسی آمریکا نشان می دهد که  معمولا حزب متبوع رئیس جمهور در انتخابات میان دوره ای شکست می خورد. بخصوص اگر این انتخابات در دومین دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهور برگزار شود شکست حزب او قطعی بوده است. این اتفاق در سال 1958 برای آیزنهاور اتفاق افتاد. دموکرات ها که اکثریت کنگره را در اختیار داشتند هم مجلس نمایندگان و هم سنا را از آن خود کردند. در سال 1986 هم این اتفاق برای ریگان افتاد. جمهوری خواهان هشت کرسی سنا را از دست دادندو دموکرات ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست داشتند ،اکثریت سنا را هم به دست آوردند. در سال 2002جرج بوش به واسطه محبوبیت 63 درصدی توانست جمهوری خواهان را پیروز میدان کند. در سال 2006 اما افول شدید محبوبیت جورج بوش موجب تصاحب سنا و مجلس نمایندگان به دست دموکرات ها شد. حتی در این اواخر هم به واسطه کاهش محبوبیت اوباما در سال 2010 به 45 درصد، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را از دست دموکرات ها درآوردند. فقط بیل کلینتون بود که شاهد افزایش سهم  کرسی های حزب محبوبش در کنگره بود.محبوبیت 66 درصدی کلینتون در سال 98 موجب پیروزی غیر قابل پیش بینی دموکرات ها در کنگره شد.دموکرات ها 5 کرسی مجلس نمایندگان را به دست آوردند و در سنا هم هیچ کرسی را از دست ندادند.


بنابراین با درنظر گرفتن این رویکرد تاریخی باید گفت روز 4نوامبر سال 2014 برای اوباما روز خوبی نخواهد بود.اگر جمهوری خواهان سنا را در دست بگیرند اکثریت کنگره را در اختیار خواهند داشت و بدون شک بر برنامه های او خط بطلان خواهند کشید.همانطور که از وقتی در سال 2010 اکثریت مجلس نمایندگان را در دست گرفته اند توانسته اند برخی طرح های اوباما را خنثی کنند.

این بار تصور می شد با توجه به عملکرد نسبتا خوب باراک اوباما در بخش های اقتصادی از جمله اشتغال و رشد ناخالص داخلی حزب دموکرات از شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشد.اما با وجود رشد اقتصادی 3.5 درصدی در سه ماه چهارم سال و کاهش نرخ بیکاری به 5.9 درصد اضطراب و نگرانی بابت رکود اقتصادی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر شیوع ویروس ابولا نیز از جمله نگرانی های امریکائیان است و همچنین ظهور داعش و بریده شدن سر دو روزنامه نگار امریکایی هم مردم این کشور را بابت امنیت ملی نگران کرده است، حزب جمهوری خواه سعی دارد با استفاده از این اهرم ها نشان دهد دولت اوباما در برطرف ساختن نگرانی های مردم موفق نبوده است. 

گالستون می گوید:« تحولات رخ داده در داخل و در خارج آمریکا سبب شده است، مردم آمریکا به شدت نگران آینده باشند و با دقت بیشتری به آینده خود نگاه کنند. قدرت گرفتن گروه داعش و شیوع ابولا از جمله مسائل بین المللی است که سبب نگران شدن مردم آمریکا شده است. وضع اقتصادی آمریکا نیز در داخل کشور سبب گیج شدن بسیاری از مردم شده است زیرا فرصتهای شغلی ایجاد می شود اما حقوق مردم افزایش پیدا نمی کند.درواقع، درامدهای مردم کاهش یافته است. با این اوصاف، اکثر مردم آمریکا فکر می کنند رکود بزرگ اقتصادی کشورشان هنوز پایان نیافته است. این درحالی است که اقتصاددانهای آمریکایی می گویند رکود اقتصادی کشور پنج سال و نیم قبل پایان یافته است. با این اوصاف می بینیم که مردم آمریکا بسیار سردرگم هستند. در چنین شرایطی انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود.»

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که  جمهوری خواهان خواهند توانست اکثریت را در مجلس سنا بدست آورده وهم زمان اکثریت خود را در مجلس نمایندگان نیز حفظ کنند.


***اهمیت انتخابات برای ایران
آنچه که باعث شده نتیجه این انتخابات برای ما هم مهم قلمداد شود این است که جمهوری خواهان کنگره دل خوشی از مذاکرات هسته ای اوباما با ایران ندارند و چنانچه آنها که در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند بر مجلس سنا هم سلطه پیدا کنند تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مذاکرات بر هم بخورد و گزینه نظامی روی میز برگردد.


"تریتا پارسی" هم در یادداشت خود در رویترز می نویسد "جمهوری خواهان نگران آنند که از مذاکرات وین  خبرهای خوشی بیرون بیاید.برای کشتن این مذاکرات و هموار ساختن راه جنگ آنها اکنون نیازمند رای مردم هستند نه بعدا" .

این در حالی است که طرف های مذاکره کننده به نتایج آن خوشبین هستند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از همه خوشبین تر است. او می گوید "مطمئنم مصالحه امکان پذیر است."

روحانی هم گفته است "توافقنامه قابل دستیابی است" و جان کری هم می گوید" نمی خواهم پیش بینی کنم.فکر نمی کنم توافق دور از دسترس باشد اما مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شوند."


"لاورنس ویلکرسون " رئیس کارکنان وزارت خارجه امریکا در دوران "کالین پاول"  و استاد امنیت ملی کالج ویلیام و ماری می گوید:" گروهی از جمهوری خواهان هستند که نگران رئیس جمهورند. آنها معتقدند او قادر نیست چیزی جز توافقنامه غلط، سفسطه آمیز یا غیرمسئولانه با تهران امضا کند. آنها می خواهند از این اهرم سیاسی برای شکست دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای و نهایتا مشکل تراشی برای رئیس جمهور استفاده کنند."

او که خود یک جمهوری خواه است و حامی تحریم ها، در ادامه می گوید:" تنها کشور باثبات منطقه جنوب غرب آسیا ایران است و ما باید با ایران رابطه خوبی داشته باشیم.ما باید با ایران قرارداد امضا کنیم و در آن به موضوعات دیگر از جمله عراق و سوریه و لبنان  هم بپردازیم."او مدعی است تحریم ها ایران را به مذاکره واداشته است و خواهان ادامه این روند تا امضای قرارداد است.

شروع به کار کنگره جدید اول ژانویه خواهد بود و ایران و گروه 1+5 تا 24 نوامبر فرصت دارند مذاکرات را به نتیجه برسانند.

گروهی از تحلیلگران و برخی از اعضای حزب جمهوری خواه معتقدند اوباما که شکست حزب متبوعش را حس کرده ،تعمدا چنین تاریخی را برای مذاکرات تعیین کرده تا قبل از آن که اکثریت کنگره به دست جمهوری خواهان بیفتد و و آنها بر سر راهش مانع تراشی کنندبه پرونده هسته ای ایران فیصله بدهد.

دولت اوباما نگران آن است که کنگره با اقدامات خود به ماه ها تلاش برای مذاکرات صدمه زده و درنهایت آنها را به بن بست بکشاند. پیش تر مقامات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته بودند ممکن است دولت اوباما برای هرگونه توافقی برسر برنامه هسته ای ایران به کنگره مراجعه نکند زیرا این توافقات یک « معاهده » نیست و لغو تحریم ها نیز می تواند به صورت اراده فردی رییس جمهور و بدون مراجعه به کنگره صورت گیرد.

اما این اظهارات قوانین صریح کنگره آمریکا را نادیده می انگارد که دولت را مجبور به مراجعه به نمایندگان برای امضای هرگونه توافقنامه ای با ایران می کند. از این رو هر گونه اقدامی برای برداشتن تحریم ها بدون موافقت دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا می تواند به شکست منجر شود. البته باراک اوباما می تواند برای تصویب چنین اموری از حق وتوی خود استفاده کند و با یک فرمان اجرایی لغو تحریم ها علیه ایران را صادر کند اما هنوز روشن نیست که او چنین تصمیمی داشته باشد.

 هرچند وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی که برای عموم منتشر نشده اعلام کرده که اوباما از اختیارات کافی برای تعلیق بیشتر تحریم ها بدون اجازه کنگره برخوردار است، اما با این وجود، اوباما به تنهایی قادر به لغو دائمی تحریم ها نیست و کنگره باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

به هرحال نتایج انتخابات کنگره آمریکا دوسال آخر دولت باراک اوباما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و درصورتی که جمهوری خواهان برنده شوند دولت او به "اردک لنگ" شباهت خواهد داشت که در امور داخلی و خارجی نمی تواند موفقیت چندانی داشته باشد.
برخی از جمهوری خواهان آشکارا مخالفت خود را با لغو تحریم ها علیه ایران ابراز کرده اند و اگر آنها در انتخابات پیش رو کنترل سنا را در دست بگیرند برای اوباما کسب آرای لازم برای انعقاد قرارداد هسته ای با ایران دشوار خواهد شد.


"ریچارد گرنل" سخنگوی 4سفیر امریکا،از جمله زلمای خلیل زاد، درواشنگتن تایمز روزنامه نزدیک به صهیونیست ها نیز می نویسد:" تنها شانس متوقف ساختن توافق هسته ای اجتناب ناپذیر ،انتخاب سنای تحت کنترل جمهوری خواهان است که تمایل دارد با رئیس جمهوربرسر این موضوع بجنگد. رای دهندگان طرفدار اسرائیل مانند مسیحیان ایوانجلیک و یهودیان شمال کارولینا باید بدانند که رای آنها روز سه شنبه بسیار حیاتی است.سپردن سنا به جمهوری خواهان تنها راه جلوگیری از انعقاد توافقنامه با ایران است. انتخابات میان دوره ای آخرین فرصت برای جلوگیری از وقوع این پیامد خطرناک است."

"سین دریالوت" استاد دانشگاه تگزاس-اوستین در مورد تاثیر انتخابات میان دوره ای بر مذاکرات هسته ای گفت اوباما سعی دارد قراردادی با ایران امضا کند. جمهوری خواهان  بر سر سیاست خارجی نسبت به دموکرات ها جدا جدا و منشعب هستند. " 

دموکرات ها مایلند در مورد ایران به اوباما آزادی عمل بیشتری بدهند،اما جمهوری خواهانی هستند که می گویند ما باید مطمئن شویم دوستان ما در منطقه می دانند که همچنان دوستان ما هستند...گروهی دیگر هم می گویند این مشکل کس دیگری است."

بعضی از نمایندگان جمهوری خواه هم از هم اکنون شمشیرها را از رو بسته اند و برای مذاکرات خط و نشان کشیده اند. برای نمونه می توان به سخنان  رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا اشاره کرد. منندز گفته است:"پیش بینی می کنم اگر توافقنامه بالقوه، برنامه تسلیحات هسته ای غیرقانونی ایران را منهدم نکند کنگره واکنش نشان خواهد داد.توافقنامه نمی تواند اجازه دهد ایران کشوری هسته ای بشود."او از قانونی حمایت کرده که در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران تا 24 نوامبر تحریم ها تشدید شود.


مارکو روبیو جمهوری خواه نامزد احتمالی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2016 هم گفته است:"تا کنون آنها توانسته اند در مورد تحریم های جدید ما را به گوشه رینگ ببرند.اما من امیدوارم توجه دوباره ای به ایران بشود.و من فکر می کنم این موضوع فقط وقتی اتفاق می افتد که امریکا و شرکای بین المللی مذاکره کننده اش نتوانند با ایران به توافق رضایت بخشی برسند و من پیش بینی می کنم که به این توافق نخواهند رسید.

با توجه به آنچه که گفته شد باراک اوباما وتیم مذاکره کننده اش اگر در مورد توافق هسته ای با ایران جدی هستند،باید تا 24 نوامبر توافقنامه ای برد-برد را نهایی کنند در غیر اینصورت - با توجه به شواهد و قرائنی که حاکی از برتری جمهوری خواهان است - با روی کار آمدن جمهوری خواهان تمام تلاش های اوباما و در کل 1+5 بر سر امضای توافق هسته ای به هدر خواهد رفت و بار دیگر بر طبل جنگ کوبیده خواهد شد.
گزارش از رضا عسگری


منابع 
http://www.reuters.com/article/2014/10/31/us-usa-elections-war-idUSKBN0IK0BN20141031
 http://www.politico.com/magazine/story/2014/10/the-chaos-election-112185.html#ixzz3Hi3lq3Wc
http://usgovinfo.about.com/od/thepoliticalsystem/a/midterms.htm
http://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2014/10/30/usa-today-poll-high-anxiety-low-expectations/18118403/
http://www.usatoday.com/story/opinion/2014/10/29/midterm-elections-senate-obama-mcconnell-editorials-debates/18147485/
http://www.usatoday.com/story/opinion/2014/10/29/midterm-elections-governors-senate-editorials-debates/18146483/
http://www.reuters.com/article/2014/10/29/us-usa-elections-climate-idUSKBN0II08A20141029
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/us-eu-talk-with-iran-about-its-nuclear-program/2014/10/15/c7a423ed-7c74-4065-9d52-9af51c52c125_story.html
http://www.therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=12571
http://blogs.reuters.com/great-debate/2014/10/27/the-biggest-threat-to-a-nuclear-deal-isnt-irans-hardliners/
http://news.yahoo.com/whats-stake-iran-nuclear-talks-095016090--politics.html
http://nypost.com/2014/10/22/iran-giveaway-obama-showing-hell-take-any-nuke/
 Read more: http://www.washingtontimes.com/news/2014/oct/30/grenell-midterm-elections-and-iran/#ixzz3HiSwe2f9 
http://www.thecollegianur.com/article/2014/10/conflict-with-islamic%20state%20spurs%20iran%20nuclear%20negotiations
http://www.bostonglobe.com/opinion/editorials/2014/10/28/the-looming-mid-term-political-test/bkuqx12lecboJf8B9VKq6K/story.html
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/07/congress-iran-deal-deadline-demands.html
http://www.commentarymagazine.com/2014/10/21/congress-can-stop-obamas-iran-appeasement-end-run-nuclear-sanctions/


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۳
چه اسامی با مسمایی
آخرین اخبار