به مناسبت تقارن عاشورا و 13 آبان

عاشورای حسینی(ع) نقشه راه استکبارستیزی

و البته عاشورا و محرم در ایران خلاصه و محدود نشده است. همین چند روز پیش بود که شاگردان مکتب امام حسین(ع) در عراق، با عملیات عاشورا پیروزی بزرگی آفریدند و تروریست های اجاره ای استکبار و نوکران منطقه ای آن را شکستی سخت دادند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، عاشورا را از زوایای مختلف یک فرهنگ و جریان منحصر به فرد می‌توان شمرد. فرهنگی عمیق و ریشه‌دار که گذر ایام و قرن‌ها نه تنها گرد زوال و فراموشی بر آن ننشانده، بلکه زوایای جدیدی از آن را آشکار ساخته و برگستره نفوذ آن نیز افزوده است. شاهد این ادعا، برگزاری باشکوه این مراسم روحانی و معنوی نه تنها در ایران که در سراسر دنیاست. مراسمی که به جرات می‌توان آن را مردمی‌ترین مراسم دنیا دانست و هر چه شمشیر دشمنی و عداوت دشمنان این فرهنگ تیزتر شده، عاشورا نیز تابان‌تر شده و در دل‌ها و جان‌ها بیشتر نفوذ کرده است.

البته این میزان از نفوذ و گسترش عاشورا به هیچ عنوان عجیب هم نیست. به راستی کدام نسخه همچون آن می‌تواند مرهم دردها و زخم‌های انسان امروز شود؟ برای انسان زخم خورده از ظلم‌ها و نابرابری‌ها و خسته از ایسم‌های پرطمطراق و توخالی و تشنه انسانیت و حقیقت ناب، کدام جرعه گواراتر از معارف حسینی؟

امسال عاشورای حسینی با 13 آبان، این نماد استکبارستیزی تقارنی زیبا و پرمفهوم پیدا کرده است. چکیده و خلاصه کربلا و عاشورا، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است و به راستی اگر این مفاهیم عمیق را از عاشورا جدا کنیم، از آن چه خواهد ماند؟ اینگونه است که دشمن می‌خواست و می‌خواهد عاشورایی نمادین داشته باشیم. هرچقدر می‌خواهیم ناله و گریه کنیم و بر سر و سینه بزنیم اما مبادا از عاشورا درس ایستادگی بر حق و حقیقت تا پای جان بگیریم، مبادا به این درس کربلا توجه کنیم که اگر جامعه‌ای امام خویش را تنها گذاشت، چه فاجعه‌ای در پیش است؛ نوه پیامبر(ص) را ذبح می‌کنند و خاندان عترت را به اسیری می برند!              
           
اگر چه خون سیدالشهدا(س) و یاران با وفایش در صحرای کربلا بر زمین ریخت اما رودی همیشه جاری در بستر تاریخ شد تا پایه های کاخ ظالمان و مستکبران را تهدید و تخریب کند. کیست که بتواند منکر نقش محوری فرهنگ عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی و  براندازی رژیم طاغوتی شود؟

همین فرهنگ ضداستکباری بود که در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان خط امام انجامید و به حق توسط امام خمینی(ره) انقلاب دوم نام گرفت. مگر می توان از مقاطع حساس و تاریخی این انقلاب نام برد و تاثیر عاشورا و آموزه های قیام امام حسین(ع) را در آنها مشاهده نکرد؛ از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا حماسه 9 دی که آن نیز در محرم سال کربلایی 88 رخ داد.

و البته عاشورا و محرم در ایران خلاصه و محدود نشده است. همین چند روز پیش بود که شاگردان مکتب امام حسین(ع) در عراق، با عملیات عاشورا پیروزی بزرگی آفریدند و تروریست های اجاره ای استکبار و نوکران منطقه ای آن را شکستی سخت دادند.

آری! هنوز هم نام عملیات علیه استکبار و اذنابش عاشوراست. چرا که نقشه راه تاریخی استکبار ستیزی است و به قول علامه شهید مطهری باید یزید زمان را شناخت و آنان که در مکتب عاشورا درس خوانده اند، در شناخت یزید زمانه خطا نخواهند کرد.

اگر در محرم سال 61 هجری امام و یارانش مظلومانه در کربلا به شهادت رسیدند، از این پس اگر عاشورایی باشد پیروزی ظاهری نیز با جبهه حق خواهد بود. آنان که در این نوید تردید دارند، می توانند نگاهی به سرنوشت جنگ‌افروزی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بیندازند و عبرت بگیرند.

امسال عاشورا برای یزیدیان زمانه ناگوارتر خواهد بود. چرا که با روز نابودی لانه جاسوسی شان در ایران اسلامی مقارن است. آنان که ابلهانه گمان می‌کنند مردم این آب و خاک از فرهنگ انقلابی عاشورا فاصله گرفته و بر جلد مجلات خود تیتر می زنند؛ «انقلاب به پایان رسیده است»، روز عاشورا چشم‌های خود را باز کنند و یک بار دیگر پیوند ناگسستنی این ملت را با امام حسین(ع) و عاشورا ببینند و البته آنها بهتر از هرکسی عمق و استحکام این پیوند را می دانند و آن حرف های بی‌حساب هم جز دلگرمی دادن به خود و پادوهایشان چیزی نیست.

سه شنبه این هفته در مراسم عزاداری عاشورا و بزرگداشت 13 آبان، مردم عاشورایی 45 مهمان نیز خواهند داشت؛ شهیدان گمنامی که آمده اند تا سندی باشند بر جاودانگی عاشورا و راه امام حسین(ع).

رئیس ستاد برگزاری مراسم یوم‌الله 13 آبان روز گذشته در یک نشست خبری از برنامه های ویژه امسال خبر داد.

به گفته اصغر آب‌خضر مراسم 13 آبان تهران روز سه‌شنبه و همزمان با عاشورای حسینی از ساعت 9 و 30 دقیقه الی 12 ظهر مقابل درب اصلی لانه جاسوسی سابق آمریکا واقع در خیاان طالقانی و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم 13 آبان تهران، امسال و به برکت روز عاشورای حسینی رنگ و بوی دیگری دارد و حضور 45 شهید سرافراز گمنام تازه تفحص شده، زینت‌بخش این مراسم خواهد بود.

آب‌خضر با بیان اینکه این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم، نوحه‌سرایی و عزاداری توسط مداحان اهل بیت(ع) آغاز خواهد شد، گفت:‌در پایان این مراسم شاهد قرائت قطعنامه سراسری به عنوان آخرین موضع ملت ایران در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا خواهیم بود.

رئیس ستاد برگزاری مراسم 13 آبان تصریح کرد: سخنران مراسم امسال تهران، حجت‌الاسلام پناهیان خواهد بود و پس از اتمام مراسم، نماز با شکوه ظهر عاشورا به امامت حجت‌الاسلام قرائتی اقامه خواهد شد.

وی تأکید کرد: تقارن 13 آبان با روز عاشورا ظرفیت بسیار عظیمی را برای اقدام حسینی متناسب با صف‌بندی حسینی و یزیدی و جبهه حق و باطل در شرایط کنونی فراهم آورده است.

 قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با ذکر این نکته که امسال در کنار افزایش شکوه عزاداری و تلاش حداکثری برای تقویت شورحسینی در آموزه بلند عاشورایی یعنی استکبارستیزی و ذلت‌ناپذیری نیز تأکید خواهد شد، اظهار داشت: از مهمترین فلسفه‌های عزاداری بازخوانی آرمان حسینی و اهتمام در یاری حسین(ع) در عصر خویش است و چه باشکوه و درس‌آموز است آمیختن این شور در سوز عزا با معرفت حسینی، اثبات کارآمدی مناسک عاشورایی در شکست شیطان و اثبات پیروزی امام حسین(ع).

وی بر همین اساس افزود: ستاد برگزاری مراسم یوم‌الله 13 آبان در تهران و تمامی استان‌ها فعال شده و با تأکید ویژه بر عاشورای حسینی، گرامیداشت 13 آبان را نیز با ابراز انزجار از جنایت‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی علیه اسلام و مکتب عاشورا و نظام اسلامی ایران به همه کشورهای اسلامی و ملل مظلوم عالم و معرفی ماهیت جنگ‌افروز   و فسادانگیز آمریکا به عنوان کارگردان اصلی ظلم  در عالم و به عنوان حامی اصلی جنایتکاران صهیونیست و همچنین گروه‌های تروریستی و جنایتکار تکفیری، بر استکبار ستیزی به عنوان راهبرد عزت، اقتدار و پیشرفت تأکید می‌نماید.

 آب‌خضر خاطرنشان کرد: شعار محوری 13 آبان امسال مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس و همان لعن بر یزید و یزیدیان است که حسینیان بصیر در این روز مرگ شیطان و دستگاه یزیدی آن را آرزو می‌کنند.

 رئیس ستاد برگزاری مراسم 13 آبان با اشاره به حضور پرشور مردم در برنامه‌های این روز تاریخی اظهار داشت: از ملت بزرگ و امت حسینی ایران دعوت می‌کنیم در روز 13آبان امسال در سراسر ایران با حضور پرشورتر از همیشه و خروش حسینی بر یزید و دستگاه یزیدی دوران یعنی آمریکا و همراهان و پیروانش و همچنین نوکران شیطان بزرگ خون عاشورا را در رگ‌های حق‌طلب جهان جاری سازند.  وی اضافه کرد: امروز جهان تشنه تفکر و عمل حسینی است و ملت بزرگ ایران پرچمدار این اندیشه و حرکت بزرگ در عالم است.

 قائم‌مقام شورای هماهنگی تحقیقات اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف ستاد برگزاری مراسم سیزدهم آبان یادآور شد: زنده نگه داشتن یادو خاطره عاشورای حسینی، بازخوانی آرمان‌ حسینی، ایجاد شناخت در بین مردم ایران در جهان نسبت به خیانت‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس و مبارزه با استکبار جهانی از جمله اهداف مراسم امسال است.

 آب‌خضر با بیان اینکه طی روزهای گذشته در اکثر دانشگاه‌ها، مدارس و مناطق آموزش و پرورش برنامه‌های متنوعی در عظمت شهادت حضرت سیدالشهدا طراحی و اجرا شده است، گفت: اما در سیزدهم آبان امسال به دلیل تقارن با عاشورا، محور اکثریت برنامه‌های ملی و سراسری در تهران و تمامی شهرهای کشور اعزام سخنوران و مداحان به مراکز استان‌ها و تعظیم شعائر محرم و امام حسین(ع) و یاران با وفایش خواهد بود.

 رئیس ستاد برگزاری مراسم 13 آبان با اشاره به دیگر برنامه‌های 13 آبان امسال، بیان داشت: امسال تمامی محل‌های برپایی مراسم 13 آبان در تکریم عزای سیدالشهدا سیاه‌پوش شهدای کربلا خواهد بود و مسابقه آدمک‌سازی و تلاش در جهت معرفی نمادین لشگر یزید و تطبیق آن با سردمداران استکبار جهانی برگزار خواهد شد.

 وی افزود: محور اصلی تمام برنامه‌ها در استان‌ها اعلام انزجار علیه مستبکرین و برپایی عزای حسینی در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خواهد بود و زنگ مبارزه با استکبار جهانی هنگام برپایی خیمه‌های حسینی به صورت همزمان در مدارس سراسر کشور نواخته خواهد شد.

 رئیس ستاد برگزاری مراسم سیزده آبان با اشاره به اینکه کاروان اسرا به صورت نمادین از محل دانشگاه تهران به طرف میدان سپاه و سپس به سوی میدان امام حسین(ع) حرکت خواهند کرد، گفت: حدود یکصد خبرنگار و عکاس خارجی و بیش از 500 عکاس، خبرنگار و تصویربردار داخلی مراسم تهران و در مجموع در سراسر کشور بیش از 2هزار خبرنگار مراسم امسال را پوشش خبری می‌دهند.

 وی همچنین در ابتدای این نشست خبری با تأکید بر اینکه دشمنی‌های آمریکا با مردم ایران تا امروز ادامه داشته با ایجاد تحریم‌های ظالمانه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در دوران بوش پدر، کلینتون و بوش پسر و اوباما و طراحی برای فروپاشی نظام در جریان فتنه سال 88 از جمله اقدامات خصمانه آمریکا است.  آب‌خضر اضافه کرد: آمریکا برای ایجاد جنگ نرم و تربیت مجریان طرح فروپاشی از درون سرمایه‌گذاری می‌کند و برنامه‌ریزی برای حذف اسلامیت از جمهوریت و جدا کردن دین از سیاست از پروژه‌های شیطان بزرگ است.

 وی تأکید کرد:‌ نقشه سیاسی جهان در حال حاضر نمایشگر تقابل دو جبهه سیاسی بزرگ سلطه‌گران و سلطه‌ستیزان در جهان است که آمریکا در رأس سلطه‌گران و ایران اسلامی پرچمدار بیداری اسلامی و سلطه‌ستیزی است.  رئیس ستاد برگزاری مراسم 13 آبان تأکید کرد: روز 13 آبان در جایگاه خاصی قرار گرفته و با مصوبه نمایندگان ملت به یک روز رسمی با موضوعی مهم و همیشگی یعنی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تعیین شده است و امسال ویژگی بسیار ممتازی به روز 13 آبان اضافه شده است و الآن معنایی خاص بخشیده و آن تقارن 13 آبان امسال با روز بزرگ عاشورا است.

 آب‌خضر در پایان تأکید کرد: امیدوار هستیم روز 13 آبان امسال با تکریم عاشورای حسینی و به برکت 45 شهید گمنام حاضر در مراسم، روز باشکوه دیگری در تقویم پر افتخار انقلاب اسلامی ثبت شود و لازم است از همه دستگاه‌ها و نهادهایی که کمک کردند تا این روز باشکوه رقم بخورد تقدیر و تشکر کنم./کیهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار