مقتل‌خوانی در رادیو

همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان شبكه های مختلف رادیویی با تولید و پخش ویژه برنامه هایی در قالب مقتل خوانی و تعزیه می‌پردازد، به سوگ این ایام می‌نشینند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان شبكه های مختلف رادیویی با تولید و پخش ویژه برنامه هایی در قالب مقتل خوانی و تعزیه می‌پردازد، به سوگ این ایام می‌نشینند.

رادیو ورزش:

"عاشورا سراپرده راز" ویژه برنامه نمایشی شنیدنی روز عاشورا است که به مقتل خوانی برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش می پردازد این برنامه ساعت 00/9 پخش می شود.

رادیو معارف:

"خورشید بر نی" رادیو معارف به منظور فرهنگ سازی مقتل خوانی، بخشی از این برنامه را به مقتل خوانی اختصاص داده تا با قرائت مقتل لهوف توسط ذاکراهل بیت علیهم السلام و استاد معظم جناب حجت الاسلام لاجوردی، دل ها را روانه کربلا کند. این برنامه كه كاری است از گروه معارف و علوم وحیانی كه به سردبیری و تهیه كنندگی سید احمد محمودی و گویندگی محمد جواد محمدی از یكشنبه 4 آبان 93ساعت 15:30 از شبكه رادیویی معارف تقدیم سوگواران آل الله علیهم السلام خواهد شد.

"نقد و نظر" برنامه ایست كه با هدف طرح و تبیین و نقد آسیب شناسانه مسایل روز در حوزه دین و فرهنگ، توسعه آگاهی و وابستگی به علوم اسلامی، تبیین جامعیت و انسجام دین اسلام و پاسخگویی به نیازهای بشر امروز طراحی و تولید شده است. این برنامه كه كاری است از گروه معارف و اندیشه با كارشناسی حجج اسلام رنجبر و صادقی در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام به تبیین مقاتل عاشورایی می پردازد. این برنامه به تهیه و سردبیری علی برخورداری روزهای شنبه و یك شنبه ساعت 14:45 به روی آنتن می رود.

رادیو خانواده:

"مقتل خوانی" رادیو خانواده به مدت سیزده روز از ساعت 15:10 دقیقه از این شبكه رادیویی به روی آنتن می‌رود. این برنامه روایت مقتل امام حسین (ع) از مدینه تا مدینه را به مدت سیزده روز با محوریت روایت برای كودكان و نوجوانان تهیه و پخش می‌شود. ذكر مناقب، فضائل و خصائص حضرت امام (ع)، چگونگی بیعت گرفتن معاویه از مردم برای یزید، حركت سید مظلومان علیه‌السلام از مدینه منوره به مكه مكرمه و ماجرای مسلم بن عقیل سفیر امام (ع) به كوفه و حركت ایشان به كوفه، چگونگی و چرایی ناتمام گذاشتن حج و حركت به سمت كربلا، ماجرای حربن ریاحی از جمله بخش های این روایت است.

رادیو ایران:

"سقای آب و ادب" ویژه برنامه مقتل خوانی كه از سوم تا پانزدهم آبان ماه از این شبكه رادیویی پخش می‌شود.

"كربلاغوغاست" مقتل خوانی با صدای ماندگار كریمی كه در روز عاشورا از ساعت 9 تا 14 از رادیو ایران پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ:

"حماسه مكرر" ویژه‌ای برنامه‌ای از گروه جامعه رادیو فرهنگ است كه سه شنبه 13 آبان ماه از ساعت 9 تا 12:30 همزمان با عزاداری عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) تقدیم عزاداران حسینی می‌شود. پخش مقتل خوانی توسط رهبر معظم انقلاب و بخش هایی از مقتل خوانی به زبان عربی توسط آیت الله حكیم از جمله بخش های مهم این برنامه است. در این برنامه همچنین بخش هایی از اجرای مقتل خوانی توسط بهروز رضوی و مهران دوستی از گویندگان سرشناس رادیو پخش می‌شود. همچنین علیرضا احمدی، كارشناس علوم قرآنی در گفتگو با آیت الله محمدرضا نورالهیان، عضو خبرگان رهبری درباره زندگی و رفتار ابا عبدالله به ویژه در مدت قیام عاشورا را با آیات قرآنی تطبیق می‌دهد. این برنامه به تهیه كنندگی مهدی دادجو و با اجرای راضیه گردكاهد از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 و ای ام ردیف 558 روی آنتن می‌رود.

رادیو قرآن:

"مقتل‌الحسین (ع)" ویژه برنامه‌ای با محوریت مقتل خوانی است كه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به مدت120دقیقه از رادیو قرآن پخش می‌شود. این برنامه فاصله به تخت نشستن یزیدبن معاویه تا حضور امام حسین (ع) در صحرای كربلا و شهادت ایشان و یاران با وفایشان را در قالب مقتل خوانی به تصویر می‌كشد. این برنامه كاری از گروه اندیشه و فرهنگ قرآنی به تهیه‌كنندگی و نویسندگی بابك صفی خانی و گویندگی و روای محمدحسین نیكنان و نظارت یاسر دعاگو روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت 9 تا 11 از رادیو قرآن پخش می‌شود.

رادیو نمایش:

"نوای نینوا" این برنامه كه به صورت مسابقه برگزار می‌شود، به مقتل خوانی و تعزیه به صورت موافق خوانی و مخالف خوانی می‌پردازد. نوای نینوا به تهیه‌كنندگی حسین معصومی و با اجرای رضا خضرایی و سعید مبشری و داوری كارشناسان انجمن تعزیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز ساعت 12:30 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

رادیو نوا:

اداره كل نغمات آیینی و رادیو نوا نیز نیز در راستای پاسداشت ایام محرم و حماسه عاشورا 22 قطعه مقتل خوانی و 8 قطعه تعزیه را تأمین و آماده ارسال به شبكه های رادیویی در ایام محرم نموده است.

رادیو تهران:

"نغمه‌های عاشورایی" با هدف آشنایی با موسیقی بی كلام و فرهنگ بومی هر استان در ماه محرم از ساعت 22:45 دقیقه روی آنتن رادیو تهران می‌رود. این برنامه كاری از گروه فرهنگ و هنر رادیو تهران است كه مقتل خوانی یكی از بخش های اصلی آن را تشكیل می‌دهد. نغمه های عاشورایی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 22:45 تا 23:30 با حال و هوای ماه محرم از موج اف ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود. صادق داوری‌فر تهیه كننده، اعظم حبیبی، مهدی مجنونی و علیرضا فتحی‌پور راوی و ‌نسیم السادات صباغان نویسنده با این برنامه همكاری می‌كنند.

رادیو ایران‌صدا (نینوا):

شبكه رادیویی ایران‌صدا همزمان با ایام محرم بر روی سایت خود رادیو نینوا را بارگزاری كرده است كه در این رادیو در قسمت كتاب "كتاب آه" بارگزاری شده است كه به مقتل خوانی می‌پردازد.

رادیو صدای آشنا:

"تكیه چهارسوق" عنوان برنامه‌ای از گروه هنر و ادبیات این شبكه رادیویی است كه در دهه اول ماه محرم شنوندگان خود را با آیین های نمایشی عاشورا، مقتل خوانی و مجالس مهم تعزیه و همچنین منابع معتبر نسخ تعزیه خوانی آشنا خواهد كرد. تكیه چهارسوق با همكاری گروه شبیه خوان قصد دارد در طول دوازده روز به معرفی شش مجلس مهم تعزیه شهادت حر، شهادت دو طفلان مسلم، شهادت حضرت قاسم، شهادت حضرت ابوالفضل، شهادت امام حسین (ع) در كربلا، ورود اهل بیت به شام و وفات حضرت رقیه (س) بپردازد. این گروه همراه با اجرای موسیقی زنده به خواندن مجلس می‌پردازند. امیر بنی هاشمی سردبیر و تهیه كننده و محمدرضا محمدی نویسنده این برنامه اند. این برنامه از 4 تا 13 آبان ساعت 9:30 به وقت تهران برابر با ساعت 6:00 به وقت گرینویچ از كانال اروپای شبكه جهانی صدای آشنا بشنوید.

رادیو گفتگو:

"نینوا" برنامه‌ای از رادیو گفتگو است كه به مناسبت ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با رویكردی متفاوت به تحلیل محتوایی نغمات آیینی می پردازد. مقتل خوانی یكی از بخش های اصلی این برنامه است كه به تهیه كنندگی رضا ملكوتی، سردبیری و صدابرداری محسن فراهانی، كارشناس مجری عبدالرضا مجدی و گویندگی فاطمه ركنی تهیه و پخش می‌شود.

رادیو كتاب:

"مقتل خوانی" عنوان برنامه‌ای از رادیو كتاب است كه در ایام محرم به خوانش مقاتل لهوف و مقتل الحسین كه مرتبط با واقعه كربلا هستند می پردازد. این برنامه در ایام محرم هر شب در بازه زمانی 20:30و23:00به‌مدت‌30‌دقیقه‌به‌تهیه‌كنندگی حكیم معانی تولید و پخش می‌گردد. گویندگی این برنامه بر عهده آقایان خضرایی و بهروز رضوی است.



انتهای پیام/ اس

برچسب ها: کتاب ، رادیو ، مقتل ، محرم ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار