رییس اداره صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران:

افزایش تعداد مخازن خارک بستگی به سیاست های کشور دارد

هم اکنون چهار مخزن یک میلیون بشکه ای در خارک آماده و در آستانه بهره برداری است و افزایش تعداد این مخازن طبق طرحی که از پیش تهیه شده به سیاسیت های کشور بستگی دارد.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا غلامحسین گرامی رییس اداره صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران، با بیان این که چهار خط ٣٠ اینچ، یک خط ٤٢ اینچ و یک خط ٥٢ اینچ در جزیره خارک وجود دارد که نفت سبک و سنگین را به این جزیره منتقل می کند، تصریح کرد: اهمیت تامین امنیت برای این خطوط در خارک و نگهداری از آنها بسیار بالاست.
 
گرامی با بیان این که هم اکنون ٤٨ مخزن با ظرفیت ٢٨ میلیون بشکه نفت برای ذخیره سازی نفت سبک و سنگین در خارک وجود دارد، افزود: نفت فروخته شده ایران طبق برنامه امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، از طریق دو اسکله شرقی (T) و غربی (آذرپاد) فروخته می شود، همچنین نفت مخلوط فروزان که بوسیله شرکت نفت فلات قاره تولید و ذخیره سازی می شود، بوسیله شرکت پایانه ها اندازه گیری و بارگیری می شود.
 
وی با بیان این که اسکله شرقی توان پهلوگیری همزمان ٦ نفتکش و اسکله غربی توان پهلوگیری سه نفتکش را دارد، گفت: به جز عملیات STS که روی آب انجام می شود، دو اسکله خارک توان پهلوگیری همزمان ٩ نفتکش را دارند.
 
رییس اداره صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به طراحی که پیش از این برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی در خارک انجام شده بود، گفت: هم اکنون چهار مخزن یک میلیون بشکه ای آماده و در آستانه بهره برداری است و افزایش تعداد این مخازن طبق طرح بستگی به سیاسیتهای کشور دارد اما در هر صورت ظرفیت و شرایط احداث مخازن بیشتر در خارک وجود دارد.
 
وی گفت: هم اکنون شدت جریان انتقال نفت به نفتکشها در اسکله شرقی ٦٧ هزار و ٥٠٠ بشکه در هر ساعت برای هر نفتکش و در اسکله غربی ١٨٠ هزار بشکه در هر ساعت برای هر نفتکش است. این قابلیتها را هر پایانه ای در دنیا ندارد و سبب می شود قدرت چانه زنی ما در فروش نفت افزایش یابد.
 
گرامی با تاکید بر این که توانمندی شرکت پایانه ها در اندازی گیری کیفیت و میزان فروش نفت مثال زدنی است، گفت: آزمایشگاه شرکت پایانه ها در خارک در رقابت با پژوهشگاه نفت و نتایج آزمایشهای این مجموعه در دنیا موثق و محکم است  و حتی از کشورهای دیگر به این آزمایشگاه ارجاع داده می شوند.
 
وی تعداد پهلوگیری نفتکشها در کنار دو اسکله خارک را بیش از ٦٠٠ فروند در سال اعلام کرد و گفت: این رقم پیش از این تا ٩٠٠ فروند نفتکش در هر سال هم می رسید.
 
رییس اداره صادرات شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که عملیات صادرات نفت در خارک ٢٤ ساعته است و توقفی ندارد، گفت: هر سال کل مجموعه اسکله ها مخازن و تجهیزات اتصال به نفتکشها ارزیابی شده و به طور متوسط هر دو کشتی یکبار بوسیله دستگاه های اندازه گیری انتقال نفت بازرسی و چک می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار