استفاده عربستان از ذخیره پولی خود به دلیل کاهش بهای نفت

عربستان سعودی به علت کاهش بهای نفت ناچار شد 50 میلیارد ریال از ذخیره پولی خود را برای هزینه های جاری برداشت کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم؛  همزمان با اظهارات ولید بن طلال شاهزاده ثروتمند سعودی مبنی بر کاهش بهای نفت به 80 دلار حاکی از خطرناک بودن وابستگی عربستان سعودی به درآمد نفتی است حکومت عربستان سعودی تصمیم گرفت 50 میلیارد ریال سعودی از سپرده عمومی خود را برای تامین هزین های جاری برداشت کند.
زینب منعم برو گزارشگر این شبکه گفت: اقدام عربستان به برداشت این مبلغ از سپرده های خود که معادل 13 میلیارد و 300 میلیون دلار آمریکا است علامت سوالهای زیادی را درخصوص علت آن به وجود آورده است. زیرا مسئولان سعودی بارها ادعا کرده بودند که کاهش بهای نفت حداقل طی سه سال هیچ تاثیری بر اقتصاد این کشور نخواهد داشت.
عربستان سعودی اکنون 90 درصد از بودجه سالانه خود را از درآمدهای نفتی تامین می کند و به همین علت ولید بن طلال از حکومت عربستان درخواست کرده است به مانند کویت و ابوظبی و نروژ صندوقی تاسیس کند و دارائی های ارزی خود را در آن قرار دهد.
کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول نیز هشدار داده است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به درآمدهای نفتی اتکا دارند در صورت تداوم کاهش بهای نفت با کسری بودجه مواجه خواهند شد. ذخایر پولی عربستان سعودی در ماه سپتامبر به حدود 800 میلیارد ریال کاهش یافت و این درحالیست که این رقم در ماه اوت گذشته 852 میلیارد ریال بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار