در نشست فیلم "پوسته" مطرح شد؛

مصطفی آل احمد:عده‌ای با شعار دفاع مقدس بودجه‌های کلان به جیب می‌زنند/ به وسیله‌ی لابی می‌خواهند سینمای هنر و تجربه را حذف کنند

کارگردان فیلم پوسته گفت: عوامل فیلم "پوسته" با حضور در نمایشگاه مطبوعات از فضای سینما انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگارسینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست رسانه‌ای فیلم "پوسته"به کارگردانی مصطفی آل احمد صبح امروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
 
در این نشست که با حضور حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم، مصطفی آل احمد نویسنده، کارگردان و تهیه کننده و جمال ساداتیان مشاور تهیه کننده برگزار می‌شد، عوامل فیلم در خصوص فیلم‌های گروه هنر و تجربه مسائلی را مطرح کردند.
 
مصطفی آل احمد کارگردان این فیلم بیان کرد: بالاخره بعد از 6 سال طلسم اکران این فیلم شکسته شد و از فردا قرار است اکران شود.
 
وی در ادامه گفت: فیلم"پوسته" بعد از 6 سال اکران می‌شود و امیدوارم فیلم‌هایی از این جهت مسیرشان برای اکران هموار شود.
 
وی با انتقاد از وضعیت ممیزی در خصوص فیلم‌های "هنر و تجربه" گفت: فیلمنامه‌ی "پوسته" فی نفسه فیلم نامه‌ای بود که به لحاظ ساخت و اکران مشکلی نداشت و با انتخاب عوامل فیلم انتظار می‌رفت فیلم جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند. این سینما همیشه قابل تحسین بوده، چه در عرصه‌ی ملی و چه بین المللی کسانی که با این گونه فیلم‌ها مشکل دارند، سطح فرهنگی پایینی دارند و کسانی نیز که با اینگونه افراد ارتباط برقرار می‌کنند، دارای دانش ضعیفی هستند. در حال حاضر گروه هنر و تجربه نشان داده که مسیر درستی را می‌پیماید و لازم است حمایت شود.
 
وی افزود: فیلم به لحاظ تولیدی،‌ فیلمی جاده‌ای است که در شرایط سخت فصل زمستان تمام قسمت‌های فیلم به جز تعدا معدودی در لوکیشن‌های خارجی ضبط شده است.
 
آل احمد در ادامه گفت: از من خواستند که سکانس پایانی فیلم را تغییر بدهم و من این کار را انجام و فیلم را تحویل دادم اما در نهایت با لیست طولانی اشکالات مواجه شدیم. یکی از اشکالات مرگ قهرمان این داستان (فرخ نژاد) بود که از سوی وزارت ارشاد نقد شد و آن‌ها معتقد بودند که قهرمان نباید بمیرد.

این کارگردان همچنین اظهار داشت: وقتی فیلم برای جشنواره فجر می‌رفت، محدودیت‌های مختلفی را داشتیم که یکی از آن‌ها ممیزی بود اما مهمتر از ممیزی، فشار بعضی از افراد برای از رده خارج کردن این فیلم‌ها از پرده‌های سینماها و اکران نکردن آن‌ها بود که این مشکلات باعث شد 6 سال اکران این فیلم طول بکشد.
 
کارگردان فیلم" پوسته" با انتقاد از ارتباطات حاکم بر سینما گفت: به نظرم اینگونه اقدامات لابی است، برای حذف فیلم‌های دیگر و گرنه در نهایت برای فیلم‌هایی که مشکلات ممیزی مطرح می‌کنند، مشاهده می‌کنید که مسئله‌ی خاصی نیز نداشته‌اند. اینها توطئه و نقشه است که برخی افراد فیلم‌های این چنینی را حذف کنند تا فیلم‌های خودشان بدرخشد و از حمایت‌ها برخوردار شود.
 
با فیلمی که در گروه هنر و تجربه اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت می‌فهمیم که در طول این سال‌ها مسئولان فرهنگی یا اشتباه می‌کردند یا علاقه داشتند که اشتباه کنند. یکی از اشکالاتی که در جامعه‌ی ما وجود دارد، بی حوصلگی ماست. ما باید برای از بین بردن مشکلات از طریق فرهنگ اقدام کنیم.

آل احمد در پایان گفت: من دو سال تمام برای فیلمی که در حوزه‌ی جنگ بود کار کردم اما با تنگ نظری‌های کارشناسان و مسئولان ارزیابی فیلم‌ها، فیلم من توقیف است. نگاه کلیشه‌ای و شعاری را به جنگ تمام کنیم و با نگاه جدید تری به آن توجه کنیم. عده‌ای از فیلم سازان با شعار دفاع مقدس پول هنگفتی را از مدیران سینمایی دریافت می‌کنند و باید حاکمیت و صدا و سیما فرهنگ درست را رواج دهند و از مصرف گرایی به فرهنگ درست مطالعه و تحقیق تغییر دهند. در حال حاضر پیچیدگی‌های اکران بیشتر از ممیزی‌ها است.
 
حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم پوسته گفت: از آنجایی که فیلم برای 6 سال پیش بوده است چیز زیادی یادم نمی‌آید. مصطفی آل احمد بخاطر نو گرایی و تجربه گرایی در کار خود باعث شد که من این پیشنهاد کاری را بپذیرم. متاسفانه نگاه نو در سینما به ندرت دیده می شود. در واقع سیاست گذاری مدیران فرهنگی کشور و عوامل سینمایی نیز به دنبال تکرار و کلیشه هستند.

فرخ‌نژاد در ادامه گفت: همه از اینکه میزشان را از دست بدهند و یا سرمایه‌شان برنگردد نگران اند و این موجب تکراری شدن موضوعات می‌شود. چون فکر می کنند اگر کار نو انجام دهند استقبالی نخواهد شد.

فرخ نژاد با انتقاد از 6 سال انتظار فیلم برای اکران گفت: دلیل این 6-5 سال انتظار این است گه فیلم دلخواه مسئولان فرهنگی کشور نبوده است.

وی در ادامه گفت : محور فیلم پوسته سکوت و تصویر است.  این فیلم دیالوگ کمی دارد و بیشتر سکانس‌ها در سکوت  انجام می‌شود.

وی در خصوص سینمای  هنر و تجربه بیان کرد: سینمای ارزشمند و هنری ما بر عکس سینمای تجاری اوضاع سختی را پشت سر می گذارد و چون سینمایی مستقل است متاسفانه همیشه در مضان توقیف، بی‌مهری و  کم لطفی قرار گرفته است.

سینمای هنر و تجربه سینمای سختی است که هرگاه موفقیتی کسب کند حامی و پشتوانه پیدا می کند و همه خود را در موفقیت شریک می‌دانند اما همیشه آن را به سیاه نمایی متهم می کنند.

فرخ‌نژاد در ادامه گفت: مشکل از جایی آغاز می‌شود که ما نسبت به یک نوع سینما بی‌توجهی می‌کنیم به نظر من همه نوع فیلم لازم است در سینما ساخته شود. اینگونه فیلم ها که در گروه هنر و تجربه تولید می شود باید حمایت شود و حمایت‌ها مختص دوران کسب جوایز و موفقیت این فیلم‌ها در جشنواره های خارجی نباشد.

این بازیگر فیلم پوسته همچنین اظهار داشت: به نظر من همیشه نوآوری موفق نیست چون گاهی باعث سقوط فرد می‌شود و گاهی سیستم نظارت فرهنگی باعث می‌شود فیلمسازها از صراحت بیان منصرف شوند و به تکرار و کلیشه روی بیاورند.

وی ادامه داد: من هم فیلم‌های هنری را دوست دارم و هم در فیلمهای تجاری بازی کرده‌ام. بازیگر موفق بازیگری است که در هر دو نوع سینما کار کند.

جمال ساداتیان مشاور تهیه کننده فیلم پوسته بیان کرد: مسئله مهم این است که شرایط را برای اکران فیلمهای تولیدی مهیا کنیم. سینمای ایران از نظر رتبه، رتبه یازدهم است و از نظر تعداد صندلی رتبه یکی مانده به آخر را دارد.

وی در ادامه گفت: مدیریت دولتی بازخوردی ندارد. با وجود گرانی ابزار تبلیغات شاید بهتر است که صدا و سیما برای مهندسی فیلمها میز گردهمایی برگزار کند  و همچنین شهرداری نیز برا ی تبلیغات فیلم ها در سطح شهر به سینما کمک کند.

ساداتیان در خصوص شرایط فیلمهای هنر و تجربه گفت: این فیلم ها شرایط نمایش در داخل کشور را ندارند اما در سینمای بین‌الملل به خوبی دیده می‌شوند و جوایزی نیز دریافت می کنند.

وی در ادامه گفت: سینمای ما بلاتکلیف است؛ نه برنامه ریزی برای تولید داریم و نه برای پخش. 

ساداتیان در پایان گفت: ما در حوزه اطلاع رسانی با نقض و کمبود مواجه‌ایم . انشاا... اگر از فیلم‌های گروه هنر و تجربه استقبال شود ساخت و اکران این فیلم‌ها ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/ اس

برچسب ها: فیلم ، پوسته ، سینما ، فضای ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار