مجری طرح راه‌های جايگزين کارون 3 و 4 از آغاز ساخت پل بر روی درياچه کارون خبر داد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، رامين شيروي گفت: با مشخص شدن پيمان‌کار پروژه پل سه بلوطک و ابلاغ قرارداد، عمليات اجرايي اين پل آغاز و قرار شد در مدت 27 ماه آينده به بهره‌برداري برسد.

وي اظهار داشت: پس از آبگيري و بهره‌برداري از سد کارون 3، ارتباط ساحل جنوبي و روستاهاي واقع در آن با ساحل شمالي و جاده ارتباطي با مرکز شهر دهدز يا بايد از جاده بارز که فاصله زيادي با دهدز داشت، انجام مي‌گرفت و يا با ترابري دريايي؛ لذا حمل‌ونقل و جابجايي اهالي و احشام به‌وسيله ترابري دريايي که به اين منظور طراحي، ساخته و به آب انداخته شده بود، صورت مي‌گرفت.

وي با بيان اينکه سامانه حمل‌ونقل دريايي درياچه کارون 3 از نهم آبان 91 به آب و برق خوزستان واگذار شده است، ادامه داد: در بازديد وزير نيرو در سال گذشته از محل سد و نيروگاه کارون 3 و به‌منظور برآورده ساختن مطالبه‌هاي مردمي و رونق‌بخشي منطقه و حذف ترابري دريايي، ايجاد مسير ارتباطي براي رفت‌وآمد اهالي منطقه همچنين تامين زيرساخت‌هاي رشد مطلوب با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي منطقه از نظر کشاورزي و گردشگري، دستور احداث پلي بزرگ در مسير طرفين طرح جهت اتصال روستاهاي ساحل جنوبي و شمالي به راه ارتباطي شهر دهدز صادر شد.

وي افزود: بلافاصله مطالعه‌هاي پل سه بلوطک آغاز و با توجه به اهميت و خاص بودن شرايط احداث پل، انتخاب مشاور جهت انجام مطالعه‌هاي مرحله نخست آغاز شد.

پل کابلي ترکه‌اي سه بلوطک به‌طول 427 متر و عرض 12.1 متر بر روي درياچه سد کارون 3 در استان خوزستان جهت برقراري ارتباط طرفين درياچه کارون 3 درصورت تامين منابع مالي در 27 ماه آينده احداث خواهد شد.

مجري طرح راه‌هاي جايگزين کارون 3 و 4، تصريح کرد: امسال‌ با اتمام مطالعه‌ها و برگزاري مناقصه، پيمان‌کار ساخت پل انتخاب و قرارداد ساخت آن به پيمان‌کار ابلاغ شد. همزمان مطالعه‌هاي ژئوتکنيک، عمليات صحرايي و مطالعه‌هاي فاز 2 پيمان‌کار نيز آغاز شد.

وي خاطرنشان کرد: از ابتداي امسال‌ نيز عمليات احداث جاده طرفين اين پل در دو جناح درياچه سد کارون 3 در حال اجراست. طرح احداث مسير طرفين پل شامل 4.5 کيلومتر جاده با عرض 9 متر و 470 متر تونل است که با توجه به وجود زمين‌هاي کشاورزي، باغ‌ها و منابع طبيعي، نيازمند تملک زمين است که اين موضوع به موازات عمليات اجرايي در حال انجام است.

شيروي گفت: اين پل با استفاده از توان و ظرفيت‌هاي مشاوران، پيمان‌کاران و متخصصان داخلي طراحي شده و در حال ساخت است. وجود بزرگ‌ترين دهانه، قرارگيري پايه‌هاي پل در آب، معماري زيبا، عملکرد لرزه‌اي بهتر به‌دليل انعطاف‌پذيري در قياس با ساير گزينه‌ها و اقتصادي‌تر بودن پل از ويژگي‌هاي مهم پل سه بلوطک است.

وي تاکيد کرد: براي نخستين‌بار است که پلي با اين ابعاد در کشور ساخته مي‌شود و اتمام اين طرح نيازمند همکاري مسئولان محلي در جهت سهولت اجراي طرح است.

وي خاطرنشان کرد: پيش از اين طرح براي ايجاد مسير ارتباطي بين ساحل غربي درياچه کارون 3 و ساحل شرقي و به تبع آن دسترسي به استان چهارمحال و بختياري، به ايجاد مسير بارز-خرسان-چالدران مشتمل بر 20 کيلومتر جاده روستايي، 791 متر تونل و پل 94 متري اقدام شد که اين مسيرها در حال بهره‌برداري هستند.

وي گفت: چون اين پل بر روي درياچه زيباي سد کارون 3 احداث مي‌شود و منظره زيبايي را ايجاد خواهد کرد، مي‌تواند يکي از ظرفيت‌هاي گردشگري استان خوزستان باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ساخت پل ، کارون ، پاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار