پروانه برترین بازی ایرانی؛

نقد و بررسی بازی ایرانی پروانه میراث نگهبانان نور

بی شک تولید بازی پروانه انقلابی در ساخت بازی های ایرانی را پایه گذاری کرد، که جای تقدیر از تیم بازی ساز پروانه میراث نگهبانان نور دارد، اما می توان نقدهای مثبت و منفی بر این بازی وارد کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بازی پروانه توسط استدیو بازی سازی Beardedbird"" که پیش تولید آن از سال 90 و استارت ساخت آن از سال 91 بوده در اواخر سال 93 به صورت اپیزودیک منتشر گردید، بازی که موجب تحول بزرگی، در صنعت بازی سازی کشور شد تا جایی که این بازی خوب ایرانی از نمایشگاه های مختلف  صنعت بازی معتبر در دنیا سر درآورد، ازجمله در نمایشگاه بازی فرانسه که به عنوان برترین بازی در میان بازی ها شرکت کننده قرار گرفت.

بازی پروانه با یک داستان مجازی در شهری مجازی با شخصیت های مجازی شکل گرفته که گریزی بر سرگذشت اهالی گیتیما و شهر ناریا درکنار قله قاف می زند. ( پیش درآمدی بر بازی )

در این بازی فادیا نوجوانی پر شورو نشاط به عنوان شخصیت اصلی داستان متوجه تغییری عجیب در شهر خود توسط خزدک ها می‌شود. این تغییر تهدیدی خواهد بود برای همه "گیتیما". موجوداتی عجیب سراسر ناریا را تسخیر و بنا بر تخریب آن گذاشته‌اند. فادیا تمام توان خود را به کار می‌بندد تا جلوی پیشرفت آنها را بگیرد. اما چیزی که از حضور این مهمانان ناخوانده مهمتر است علت حضور آنهاست. چه چیز باعث به وجود آمدن این موجودات شده است؟

در همین لحظه ناگهان بی اختیار چند نکته به ذهنم رسید:

یکی اینکه خزدک ها که موجودات پلیدی هستند ذهن مرا به سمت زامبی ها می برند و دیگری مرا یاد فیلم نارنیا می اندازد نمی دانم که این نزدیکی و یا تشابه اسمی  در نگاه شما مخاطبان دارد یا خیر اما گاهی همین چیزهای کوچک باعث اتفاقات برزگتری خواهد شد.

در ادامه فادیا همراه رائد که یکی از ریش سفیدان و دانشمندان خوب شهر است تلاش می کنند که چرایی این موضوع را بفهمند. در باز ی پروانه مراحل نصب بسیار ساده و روان بوده و همانند بازی های حرفه ای روز دنیا است و این  بازی open word  است و گشت و گذار درآن توسط یک مسیر مشخص شده است.

در بخش مبارزات فادیا با شمشیری چوبی و پر قدرت به جنگ با خزدک های پلید می رود و علاوه بر جابه جایی جعبه ها و پریدن نیز وجود دارد.

بازی طی یک تلاش دوساله با تیمی 40 نفره متشکل ازجوان های سرزمین در حوزه های طراحی، گرافیست، گیم دیزاین، دوبلور های حرفه ای که همگی در واقع در طول ساخت این بازی هم ازدواج کرده اند، هم بچه دار شده اند و با عشق خود این بازی را تولید کرده اند، زندگی هم کرده اند.

در ابتدای بازی موسیقی بسیار ملایم و آرامش بخشی استفاده شده است اما موسیقی بعدی بسیار خشن و التهاب آور است که گاهی این تضاد مثبت و گاهی منفی است! نکته مثبتی که در این بازی دیده می شود وجود انیمیشن جذاب برای واگویه کردن خط داستانی بازی و جذابیت بخشی به بازی است. یک کلیپ از پشت صحنه و مراحل ساخت بازی توسط تیم بازی ساز گنجانده شده که دیگر بازی سازان می توانند از آن الگو بگیرند.

در محیط بازی از یک قطب نما برای تعیین مسیرو کمک به بازیکن استفاده شده، که در مراحل سخت به کاری بازی کننده خواهد آمد.


نام :پروانه:میراث نگهبانان نور                  
سبک :اکشن-ماجرایی سوم شخص
سازنده  beardedbird :
تهیه کننده :موسسه کاظمیون
موتور پایه: Unity
پلتفرم: Pc
تاریخ انتشار: ۲۲ :شهریور

ویژگی های بازی:

1- گرافیک بالا

2- شخصیت های متعدد بیش از 40 شخصیت

3- محیط فانتزی و شاد

4- دوبله خوب شخصیت ها

5- حرکت دوربین ها و توجه به نوع رنگ بندی ها

6- وجود شخصیت های طنز

از دیگر قابلیت ها این بازی :‌

قابلیت پریدن،‌ معمایی و ماجراجویانه و از همه مهمتر نبود حشونت بیش از حد در بازی و مناسب بودن آن برای تمام سنین و از +7 به بالا




اما نکات خاکستری بازی :‌

- این بازی در کنار ویژگی های مثبت زیادی که دارد اما در جاهایی بحث و گفتگو دارد، مثلا در شخصیت های بازی نام و نشانی از ایران و ایران زمین نیست که خود نقطه خاکستری بازی می تواند باشد.
- تشابه نزدیک بازی به بازی های و فیلم های سینمایی فانتزی هالیودی

- توجه نکردن به المان های ایرانی در بازی، چرا که صنعت بازی خود یک رسانه است و می توانند خورده فرهنگ ها را به راحتی هرچه تمام تر وارد فرهنگ یک جامعه (هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی) می کند
- ما این باز ی را تا مرحله دوم انجام دادیم و بقیه آن را به شما می سپاریم تا خود بازی را انجام دهید و نظرتان را بگویید، که برای ما بسیار شنیدنی خواهد بود
- در کل می توان گفت می توان این بازی را یک بازی استاندارد تمام عیار ایرانی دانست،‌ که نیازمند توجه بیشتری به بخش گیم دیزان و المان های ایرانی در تمام سطوح دارد تا به عنوان یک کالای فرهنگی در دنیا در مقابل باز یهای بزرگ حرفی های زیادی برای گفتن داشته باشد.
- امیدواریم بازی سازان خوب کشور به قدرت این رسانه فرهنگی توجه بیشتری نمایند.

گزارش از محمد الماسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۱۰:۱۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
سلام خوبه که بازی رو معرفی کردید اما نقد خوبی نکردید
این بازی کاملا فضای ایرانی اسلامی دارد و تماما استعاره هست از تهاجم فرهنگی بیگانگان به سرزمین ما اگر کمی دقت کنید
Iran (Islamic Republic of)
رامان
۱۳:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادش بخیر واقعا بازی خیلی خوبی بود وقتی کامپیوتر داشتم بازی می کردم سال 97.هرکی سوالی داشت در مورد بازی بیاد به ایدی من
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
لطفا راهنمایی کنیین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
سلام ممنونم بابت این بازی خیلی خوبه فقط خیلی جاهاشو نمیشه رفت مثلا اونجایی که دنبال کلاغ میره نمیتونم از روی جعبه تو ی اب بپرم
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۸:۳۴ ۰۹ تير ۱۳۹۸
از یک مسیر دیگه امتحان کن از مسیر جلویی یک گاری می بینی با ساخت جعبه بالای گاری برو و به مسیرت ادامه بده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۳
این بازی از نظر من از 20 نمره منفی 20 میگیره
Iran (Islamic Republic of)
سجاد جعفرزاده
۱۶:۳۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۳
ممنون از وقتي كه براي ارتقائها بازي هاي ايراني ميگذاريد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۳
سلام
نقد خوبی بود ای کاش بقیه بازی های ایرانی را هم نقد کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۳
بازی از 10 نمره -از نظر من - نمره ی 8.0 می گیرد.
در مراحل آخر بازی شما باید مسیری سخت و طولانی مانند حرکت مونوریل به سوی خودرا مشاهده می کنید که بعضی از مواقع 1 واگن و در بعضی مواقع تمامی واگن ها به سوی شما آمده و شما قطعا جانتان را از دست خواهید داد.در کل با گرافیک اما تکراری بودن در صورت از دست دادن جان و برنامه ریزی نداشتن بازی نمراتی راکم می کند.ولی از آنها باز هم ممنونم.
آخرین اخبار