آل اسحاق در افتتاحیه دومین نشست IEU مطرح کرد :

پیشنهاد راه اندازی بورس جواهرات در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اعلام اینکه در نشست هایی که با فعالان اقتصادی ارمنستان صحبت های مبنی بر راه اندازی بورس جواهرات صورت گرفته است، پیشنهاد داد : بورس جواهرات در بورس های کالایی کشورهای عضو اتحادیه الکترونیکی راه اندازی شود و از طریق سیتم الکترونیک این کشورها معاملات آن صورت گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران؛« یحیی آل اسحاق» در دومین نشست بین المللی اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) در تهران با پیشنهاد فوق توضیح داد : کشور ارمنستان در حوزه جواهرات و الماس فعالیت اقتصادی مناسبی دارد و تمایلات برای دادوستد این کالا در قالب بورس کالا وجود دارد. همچنین، این کالا در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور ایران متقاضی زیادی دارد. از این رو، راه اندازی بازار جواهرات در بورس کالای ایران و دادوستد آن در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی منطقی به نظر می رسد.

وی در ادامه با تاکید به اینکه عضویت بورس کالای  ایران در اتحادیه بین بورسی حرکتی میمون و مبارک است، تشریح کرد : توسعه روابط اقتصادی جز از طریق توسعه روابط منطقه ای میسر نیست. کشورهایی که از توسعه منطقه ای شروع کرده اند، زمینه جهانی شدن برای آنها فراهم شده است و در اقتصاد بین المللی تاثیرگذارتر بوده اند؛ اما توسعه منطقه ای نیازمند ابزارها و بسترهایی است که یکی از آن بازار سرمایه و بورس های کالایی است.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد : بورس کالای ایران با عضویت خود در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی زمینه توسعه منطقه ای و جهانی را برای ایران فراهم می کند. در حقیقت اقتصاد کشور زمینه یک خیزش بین المللی گسترده را پیدا کرده است و تجربه بورس کالای ایران نشان می دهد که می تواند به بهترین شکل سهم خود را در این خیزش ایفا کند.
« ال اسحاق » در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای آسیای میانه و قفقاز شریک ها تجاری مناسبی هستند، گفت : اتحادیه الکترونیکی بین بورسی آینده خوبی دارد و زمینه رشد و توسعه بیشتری خواهد داشت. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمادگی همکاری با بورس کالای ایران و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی بین کشورهای عضو را دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح کرد:
بندر انزلی پلی میان مبادلات تجاری بورس های ایران و IEU
 
با توجه به  اینکه عمده معاملات آهن و چوب کشور از طریق منطقه آزاد انزلی انجام می شود، بندر انزلی آمادگی خود برای آغاز مبادلات گسترده این دو محصول میان بورس های  و اعضای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی به خصوص بلاروس اعلام می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه دومین نشست بین المللی اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU)، با بیان مطلب فوق گفت: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال ایران محسوب می شود که مساحت این منطقه با حمایت های دولت به سه برابر افزایش یافته است.

رضا مسرور با اشاره به اینکه  بیش از دو هزار میلیارد دلار ارزش مبادلات کالاهای مختلف با کشورهای اروپایی از طریق منطقه آزاد انزلی است افزود: انزلی با دارا بودن یک بندر 7 میلیون تنی و در دست احداث بودن یک بندر 15 میلیون تنی به زودی بر حجم مبدلات تجاری خود با منطقه سی آی اس می افزاید که براساس برنامه ها عمده این مبادلات از طریق دفاتر نمایندگی کارگزاران بورس کالا در انزلی انجام خواهد شد.
مسرور تصریح کرد: امید می رود با ادامه حمایت های دولت از بورس کالا و توسعه تجارت از طریق منطقه آزاد انزلی، مبادلات ایران با اتحادیه الکترونیکی بین بورسی به زودی رونق گیرد و شاهد گسترش و شفافیت هر چه بیشتر تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه مذکور باشیم.

رشد همکاری های تجاری ایران و IEU
در ادامه این نشست نایب رییس بورس کالای بلاروس گفت: ایران و بلاروس حدود 20 سال است که دارای تعاملات اقتصادی هستند که معتقدیم با عضویت ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU)، همکاری های تجاری و اقتصادی در سطح منطقه افزایش پیدا می کند.
سرگی پوپودرنکو افزود: کشورهای عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورسی، پتانسیل زیادی برای گسترش همکاری دارند که بدون شک این اتحادیه می تواند گام های زیادی را در گسترش تعاملات منطقه ایفا کند.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف مهم ما حفظ امنیت سرمایه گذاری و تسویه کالاها به صورت کاملا الکترونیکی است تا بتوانیم گام های بزرگی را در افزایش سرعت و شفافیت معاملات برداریم.


انتهای پیام/
برچسب ها: صنایع ، بورس ، معادن ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار