رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد :

روند رو به رشد صنعت دارو / مشکل تخصیص ارز دارو رفع شد

رئیس سازمان غذا و دارو با تشریح چشم‌انداز صادرات یک‌ میلیارد دلاری داروی ایران، از رفع مشکل تخصیص ارز دارویی کشور خبر داد و گفت: در سال جاری صادرات دارو حدود ۱۵۰ میلیون دلار و واردات، حدود یک‌ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، رسول دیناروند اظهار داشت: با توجه به اینکه یک‌سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، طرح‌ها و فعالیت‌های بلندمدّت در سیاست‌گذاری‌ها به‌منظور جهش در حوزه دارویی صورت گرفته ولی با این وجود، طی این مدت اجرایی کردن همه امور امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی زمانی حرفی برای گفتن دارد که به صادر کننده دارو تبدیل شود، اما در کشور ما میزان واردات دارو از میزان صادرات بیشتر است؛ به طوری که در سال جاری صادرات دارو حدود 150 میلیون دلار و واردات دارو حدود یک میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: هر گاه صادرات دارویی ما از یک میلیارد دلار عبور کرد، آن زمان می‌توان ادعا کرد که کشور ما به یک بازیگر در این عرصه تبدیل خواهد شد.

دیناروند با بیان اینکه زیرساخت‌ها و سیاست‌های حمایتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: صنعت داروسازی که تولید مواد اولیه، فرمولاسیون و توزیع را در بر می‌گیرد، به‌طور کلی در ایران رو به رشد است.

وی متذکر شد: اگر صنعت داروسازی کشورمان را با کشورهای مشابه مقایسه کنیم، صنعت دارویی در ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد مواد مؤثره دارویی تولید داخل است، عنوان کرد: از نظر کمّی حدود 96 درصد داروهای مصرفی نیز تولید داخل است که این امر حاکی از آن است که بازار دارویی ما به‌طور عمده بر تولیدات داخل مُتّکی است.

دیناروند با بیان اینکه تحریم‌ها تأثیر منفی در تأمین و تدارک دارو داشته است، افزود: این تحریم‌ها موجب شد تمامی نقل و انتقالات مالی کشور را هدف و تحت‌تأثیر قرار دهد ولی بازار دارویی کشور بر تولیدات داخل مُتّکی است.

وی اضافه کرد: البته به‌دنبال مذاکرات ژنو و تفاهم‌نامه‌های به عمل آمده، از هشت ماه پیش گشایش‌هایی در این حوزه ایجاد شد؛ به این معنا که در این تفاهم‌نامه‌ها تسهیلاتی وجود خواهد داشت؛ به عنوان مثال تخصیص ازر بهتر انجام می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه دارویی کشور مشکل تخصیص ارز نداریم و در حال حاضر تأمین و تدارک دارو به روال منطقی و طبیعی انجام می‌شود و وزارت بهداشت در دولت فعلی توانسته در حوزه تأمین و تدارک دارو، کنترل قیمت و کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران تفاوت‌هایی نسبت به گذشته ایجاد کند.

دیناروند افزود: یکی از مواردی که باید در صنعت مورد توجه قرار گیرد، بر اساس محورهای اصلی که در سند سیاست کلان اقتصادی ابلاغ شده، موضوع درون‌زایی و برون‌گری است؛ یعنی کوشش درونی در اقتصاد باشد و به خارج از مرزها به عنوان بازار نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت دارویی کشور به دو بخش تقسیم می‌شود، افزود: در بخش اول صنعت داروسازی مبتنی بر دانش بومی با استفاده از دستاوردهای جهانی است، اما در بخش دوم ورود به عرصه‌های بین المللی است که ضعیف عمل شده است.

این مقام وزارت بهداشت، با تأکید بر اینکه ورود به بازارهای بین المللی ضروری است، اظهار داشت:  بازار دارویی ایران به‌طور کلی بازار محدودی است؛ به طوری که در سال 92 بازار دارویی ما حدود سه هزار و 600 میلیارد دلار انجام شد که به این معنا بود که یک‌سوم آن وارداتی و دوسوم آن تولید داخل بوده است.

دیناروند در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به بازار داخلی مُتّکی شویم و تمام واردات تبدیل به تولید داخل شود، می‌توان گفت سقف این بازار محدود و بسته است؛ بنابراین صنعت داروسازی برای اینکه از این نیروهای متخصص امکانات، تکنولوژی، زیرساخت‌های تولیدی و نیروی انسانی توانمند استفاده کند، باید به خارج از مرزهای ایران بیاندیشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.