سرپرست دفتر انجمن سینمای جوان کرمان:

هدف اصلی آزمون سنجش خلاقیت داوطلبان است

افسانه سیفی: زمینه‌ای که به وسیله آزمون کتبی ایجادشده فرصت خوبی برای سنجش و گزینش نهایی در مرحله مصاحبه حضوری آزمون سراسری دوره جدید آموزش فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران در اختیار مربیان سینمایی دفاتر قرار داده است.

افسانه سیفی در سال 1364 به‌عنوان هنرجوی دفتر کرمان به عضویت خانواده‌ی انجمن سینمای جوانان ایران درآمد. بعد از گذراندن دوره‌ی آموزش فیلم‌سازی انجمن در مرکز آموزش فیلم‌سازی باغ فردوس در رشته‌ی سینما ادامه‌ی تحصیل داد. بعد از اتمام تحصیلات سینمایی دوباره در انجمن سینمای جوانان ایران و این بار به‌عنوان مدرس سینما در دفتر زاهدان مشغول به فعالیت شد. در نهایت  بعد از ده سال تدریس به عنوان مسئول روابط عمومی و کارشناس امور هنری اداره ارشاد شمیرانات به تهران آمد. خانم سیفی بعد از هشت سال فعالیت در این سمت درنهایت در سال 1387 به‌عنوان رئیس دفتر انجمن کرمان منصوب و تا به امروز در همین سمت در دفتر کرمان فعالیت می‌کنند.

افسانه سیفی سرپرست دفتر انجمن کرمان با اشاره به افزایش آمار متقاضیان شرکت در آزمون دوره جدید فیلم‌سازی انجمن از تعداد 53 نفر در سال قبل ، به 80 نفر در سال جاری گفت: با توجه به نظرسنجی انجام‌شده از داوطلبان شرکت کرده در آزمون سراسری روز جمعه 23 آبان ، بخش عمده‌ای از آن‌ها از طریق تیزر تبلیغاتی انجمن که در شبکه‌های استانی و سراسری پخش‌شده و نیز زیرنویس‌های صورت گرفت در خلال برنامه‌های صدا و سیما از آزمون انجمن اطلاع یافته و برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند. از این روی به نظر تصمیم برای پخش تیزر دوره‌های آموزشی حرکت بسیار جالبی از سوی انجمن بود.

وی در توضیح روش‌های تبلیغاتی دیگری که برای تبلیغ و معرفی این دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های انجمن صورت می‌گیرد گفت: پوسترهای دوره‌ آموزشی در معابر عمومی ، مراکز آموزشی و ادارات فرهنگی شهر و استان توزیع و نصب شد. همین‌طور جلسات معارفه دوره جدید آموزش فیلم‌سازی و فعالیت‌های انجمن با هماهنگی اداره آموزش و پرورش در مدارس انجام شد.

سیفی با اشاره دوباره به نظرسنجی انجام‌شده از داوطلبان شرکت کرده در آزمون سراسری افزود: طراحی سؤالات فوق‌العاده بود. تلاش برای سنجش خلاقیت و توانایی‌های ذهنی داوطلبان ازجمله ویژگی‌هایی بود که بسیار موردتوجه حاضرین در جلسه آزمون قرارگرفته بود. این در صورتی بود که در دوره‌های قبلی تمرکز سؤالات بیشتر در راستای سنجش هوش بود و چندان معیاری از میزان خلاقیت داوطلب ارائه نمی‌داد. اما در روش جدید به‌راحتی می‌شود میزان علاقه هر شخص را سنجید.

سرپرست دفتر کرمان با اشاره به مدت‌زمان بسیار کم برای تبلیغ دوره جدید آموزشی گفت: متأسفانه فرصت بسیار اندکی برای تبلیغ این دوره داشتیم. مخصوصاً با مصادف شدن این زمان کوتاه با ایام سوگواری عاشورا بخشی از این فرصت هم از دست رفت. باوجود اینکه همین میزان افزایش تقاضا برای شرکت در آزمون را مدیون تبلیغ و معرفی انجام‌شده هستیم اما تعداد کسانی که بعد از جلسه آزمون با دفتر کرمان تماس گرفتند و تقاضای شرکت در آزمون را داشتند قابل‌توجه بود. شاید اگر تبلیغات این دوره از شهریورماه آغاز می‌شد آمار شرکت‌کنندگان در آزمون بسیار بالاتر هم ‌بود.

وی در ادامه افزود: بخشی از هنرجویان با مشکل تقارن کلاس‌های درسی دانشگاه با کلاس‌های دوره آموزش فیلم‌سازی مواجه خواهند بود. این در صورتی است که اگر قبل از زمان انتخاب واحد دانشگاه‌ها موفق می‌شدیم اطلاع‌رسانی کنیم هنرجویان هماهنگی لازم بین زمان کلاس‌های دانشگاهی و انجمن را در نظر می‌گرفتند.

افسانه سیفی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نحوه ارزیابی جواب‌های داده ‌شده به سؤالات آزمون گفت: تمامی جواب‌های اخذ شده به‌صورت گروهی و با حضور و مشورت مربیان سینمایی موردمطالعه کامل قرار گرفتند. برخی جواب‌ها و ورقه‌های امتحانی حتی چندین بار مطالعه شده‌اند تا حداکثر دقت در ارزیابی جواب‌ها به کار گرفته شود. جواب‌هایی که معیار سؤال‌های مصاحبه حضوری، یعنی مرحله بعد آزمون را مشخص می‌کنند. درواقع از آنجایی که مرحله مصاحبه معیار اصلی گزینش نهایی خواهد بود آگاهی از ذهنیت تک‌تک داوطلبان فرصت خوبی برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار ما خواهد گذاشت.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار