وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی: توافقنامه ای امضا نمی شود، مذاکرات تمدید می شود

بخش تحقیقات وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شد تا ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای توافقنامه ای حاصل نمی شود اما مذاکرات تمدید می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هاآرتص؛بنا به گفته یک مقام وزارت اطلاعات رژیم اسرائیل که نخواست نامش فاش شود ، ارزیابی ها حاکی از آن است که حتی اگر تا قبل از ضرب الاجل تعیین شده 24 نوامبر توافقنامه دائمی بین ایران و شش قدرت جهان حاصل نشود  مذاکرات  شکست نخواهد خورد.بلکه به احتمال بسیار زیاد مذاکرات بازهم تمدید خواهد شد.

در ماه های اخیر وزارت اطلاعات اسرائیل پیش بینی کرده بود که دستیابی به موفقیت منجر به توافق نهایی تا24  نوامبر بسیار محتمل است. اما پس از نشست اوایل ماه جاری در عمان بین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی رئیس اتحادیه اروپا بخش ایران در دپارتمان تحقیقات،ارزیابی خود را تغییر داد.

این مقام ارشد گفت: ارزیابی جدید هفته جاری توسط وزارت  اطلاعات بیان شد. وزارت اطلاعات دو سناریوی احتمالی را ارائه کرده است. در اولین سناریو، ایران و شش کشور توافق خواهند کرد که مذاکرات را برای چند ماه دیگر تمدید کنند. در سناریوی دوم، چارچوبی ترسیم خواهد شد که در آن مسائلی که در مورد آن قبلا توافق شده است ، اقدامات خاصی که طرفین برای اجرای این توافقنامه درباره این مسائل انجام خواهند داد و تنظیم یک چارچوب زمانی جدید برای تجدید مذاکرات تا زمان حل و فصل مسائل حل نشده، مشخص خواهد شد.

این ارزیابی با اظهارات روز چهارشنبه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، که در مورد امکان انعقاد قرارداد تا دوشنبه ،ابراز تردید کرده بود، مطابقت دارد.

گاردین به نقل ازهاموند چند ساعت پس از دیدار با کری در لندن، نوشت "من خوشبین نیستم که ما بتوانیم  تا روز دوشنبه همه چیز را انجام داده باشیم،" "اما من فکر می کنم اگر ما اگر بتوانیم   پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم ممکن است قادر باشیم راهی برای تمدید ضرب‌الاجل به دست آوریم که اگر پیشرفت خوبی در مسیر درست داشته باشیم، به ما امکان بدهد به توافق نهایی دست یابیم."

موضع رسمی دولت اوباما این است که در حال حاضر تمدید ضرب الاجل روی میز نیست  و حتی در میان  گروه1+5  هم  درمورد آن بحث نمی شود. روز گذشته،کری پس از دیدار با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در پاریس گفت: "ما در مورد عناصر تمدید گفتگو نکرده ایم - ما  در مورد دستیابی به توافق صحبت می کنیم."

اما وزیر امور خارجه این  احتمال را نیز رد نکرد که در ساعات پایانی شمارش معکوس تا ضرب الاجل روز دوشنبه، ممکن است هدف تغییر کند.

کری در پاریس گفت "و ببینید، اگر به ساعت پایانی برسیم و نیاز باشد جایگزین ویا چیز دیگری را بررسی کنیم ما آنها را بررسی خواهیم کرد.". "من به شما نمی گویم  که ما قصد نداریم چیزی دیگری را بررسی کنیم. اما ما در حال حاضر آنها را بررسی نمی کنیم.". ما به سوی چیزی که معتقدیم طرح کلی توافقنامه ای است که فکر می کنیم می توانیم داشته باشیم، حرکت می کنیم. ".

از روز سه شنبه بحث های فشرده ای بین ایران و تیم های مذاکره کننده گروه 1+5 انجام شده است. جان کری علاوه بر ملاقات با هاموند و فابیوس در لندن و پاریس در طول دو روز گذشته، همچنین جلساتی با همتایان عربستانی و عمانی خود برگزار کرد. او در واقع دو بار با یوسف بن علوی،  وزیر امور خارجه عمان، که کشورش در حال میانجیگری بین ایران و ایالات متحده است، دیدار کرد. بن علوی در سفر چند روز پیش خود به ایران ، از ایرانیان خواست به منظور دستیابی به موفقیت در مذاکرات، انعطاف پذیری نشان دهند.

هاآرتص می افزاید کری ، به منظور پیگیری مذاکرات ازنزدیک،دیشب وارد وین شد. او به امید دستیابی به موفقیت  در مذاکرات در آخرین لحظه،در گفتگوها شرکت خواهد کرد. جان کری مدت کوتاهی پس از فرود هواپیما در اتریش ، یک جلسه مشترک با جواد ظریف و اشتون برگزار کرد، و انتظار می رود امروز جلسات بیشتری  برگزار کند. هنوز مشخص نیست که آیا کری تا روز دوشنبه در وین می ماند و یا به واشنگتن باز خواهد گشت .

وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه خواهد شد روز جمعه به مذاکرات وین بپیوندند. وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه   وارد وین خواهد شد.

انتهای پیام//
برچسب ها: اسرائیل ، ایران ، هسته ، هاموند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار