عضو کمیسیون کشاورزی گفت: متأسفانه با خشکسالی‌هایی که کشور با آن مواجه است و کشاورزان با سطح کاهش تولید روبرو شده‌اند پرداخت 85 درصد تسهیلات به کشاورزان جهت آبیاری نوین باید بازنگری شود.

هدایت‌الله میر مرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر 15 درصد مبالغ را بانک‌ها بر عهده گرفته‌اند که این نسبت باید تغییر کند تا کشاورزان متحمل پرداخت سودهای کلان و ضرر و زیان نشوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه طی 17 سال گذشته بارندگی قابل توجهی در استان سیستان و بلوچستان نباریده ما طی نامه‌ای که به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو داده‌ایم خواهان بسته شدن رودخانه‌های مرزی در زمان وقوع بارندگی فصلی یا موسمی شده‌ایم تا این جمع‌آوری شود و شاهد رونق کشاورزی و بازگشت جمعیت به این استان شویم.

میر مرادزهی با اشاره به اینکه در سال‌جاری بودجه خوبی جهت آبیاری تحت فشار به کشاورزی اختصاص یافته تصریح کرد: اما متأسفانه این هزینه‌ها هنوز برای این استان تخصیص نیافته و ما شاهد کاهش سطح زیر کشت محصولات، خرما، انبه، موز و سایر محصولات کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه آب شرب باید از آب سایر مصارف بخش‌ها جدا شود اضافه کرد: این امر نیازمند عزم ملی و توجه بیشتر مسئولان ذی‌ربط است زیرا در حال حاضر عدم بی‌توجهی سبب شده تا زمینی که با آبیاری‌ غرقابی کشت می‌شود فقط یک هکتار آن در سطح زیر کشت باشد و مابقی زمین بایر بماند.

وی در پایان یادآور شد: آبیاری نوین سطح زیر کشت زمین را از یک به سه هکتار افزایش می‌دهد که همه‌ اینها نیازمند بازنگری دولت در خصوص تسهیلات بانکی در این حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار