در گفتگو با الحیات

وزیر خارجه لبنان: مذاکرات هسته‌ای ایران در واقع به نتیجه رسیده است

وزیر خارجه لبنان گفت: توافقات مربوط به برنامه هسته ای ایران چه به صورت دفعی و چه به صورت مرحله‌ای باشد در واقع به نتیجه رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت متن مصاحبه ای با جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان منتشر کرده است. 

وی درخصوص مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: صرف نظر از تحولات آخرین ساعات مذاکرات باید گفت که توافقات از مدتها پیش به وجود آمده است. آمریکا حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را به رسمیت می‌شناسد و تحریم های ایران لغو خواهد شد و این کشور به جرگه بین المللی خواهد پیوست تا بخشی از تفاهمات بین المللی علیه تروریسم باشد. در توافقنامه موقت این امور حاصل شده است. ما اکنون در مرحله دوم هستیم و قطعاً شکستی در پیش نخواهد بود. توافقات فعلی چه به صورت دفعی و چه به صورت مرحله ای برسر برنامه هسته ای ایران است و پس از آن به سمت تفاهمات منطقه ای وسیع تر و موضوعاتی فراتر از برنامه هسته ای خواهند رفت. لبنان و کل منطقه می توانند از این روند سود ببرند. قاعده ما در لبنان این است که این سود به نفع گروهی و به زیان گروه دیگر نباشد.

باسیل افزود: برخی کشورهای منطقه نگرانی غیرقابل توجیهی دارند و تصور می کنند که این توافقات موجب کمرنگ شدن نقش آنها خواهد شد و برای آنها محدودیت ایجاد خواهد شد اما واقعیت آن است که چنین نخواهد شد. ایران نقش عادی خود را در منطقه خواهد یافت زیرا ایران کشور بزرگی در منطقه است. 

وی به الحیات گفته است: ما باید جدیت آمریکا را در جنگ با تروریسم بسنجیم.


وی درخصوص انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان گفت : گفتگوهای "جریان ملی آزاد"(التیار الوطنی الحر) با حزب المستقبل متوقف نشده اما در عین حال هنوز به نتیجه نرسیده است.

باسیل گفت: ما باید آزادی و استقلال و قدرت مانور گسترده داشته باشیم و این امر اقتضا می کند که در موضوعی موضع لازم را اتخاذ کنیم. به طور مثال در موضوع تروریسم ما می گوئیم در مسئله سوریه بی طرفیم. اما آیا در برابر مسائلی که لبنان مورد تعرض قرار می‌گیرد آیا می‌توانیم بی‌طرف باقی بمانیم؟ 

وی درخصوص دیدگاهش درباره طرح پیشنهادی استیون دمیستورا فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه برای ایجاد آتش بس به عنوان مقدمه ای برای حل بحران سوریه گفت: ما در ارائه این پیشنهاد مشارکت داشته ایم. این طرح منجر به ایجاد مناطق آرام می شود که دمیستورا آن را مناطق راکد توصیف کرده است. ما در برلین در جمع وزرای امور خارجه این طرح را داده ایم. اما در برابر رسانه آن را اعلام نکردیم. پیشنهاد من این بود که با ایجاد مناطق آرام و باثبات از شدت تنش در کشورهای اطراف سوریه کاسته شود تا آوارگان سوری بتوانند به کشورشان باز گردند .


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار