فرهادی در صحن علنی:

نیاز واقعی نظام دانشگاهی کشور متن است/ فتنه خط قرمز ماست/ هیچ نامه‌ای را امضا نکرده‌ام

وزیر پیشنهادی علوم در صحن گفت: بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم، بنده معتقدم فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در تشریح و دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی امروز مجلس چهارشنبه 5 آذر گفت: با درود به روح بلند امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و عرض سلام و ادب به محضر مقام معظم رهبری.
 
وی بیان داشت: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولادت محمد باقر(ع) شکافنده علم و دانش و هفته بسیج به فال نیک می‌گیرم و روز بسیح را تبریک می‌گویم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله‌های دانش که در بیان رهبری متبلور شده است محصول چنین بینش عمیق دینی یعنی در هم آمیختگی اخلاص دینی پیشرفت علمی می‌دانم.   
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: هم چنین پیشاپیش سالروز شهادت شهید مدرس که روز مجلس می‌باشد را تبریک عرض می‌نمایم.
 
وی اظهار داشت: از حسن ظن و اعتماد ریاست جمهوری در معرفی اینجانب برای وزارت علوم، تحقیقات فناوری امتنان را دارم.
 
فرهادی خطاب به نمایندگان بیان داشت: کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی شهیدان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا بسیار ناقابل می‌دانم و چیزی برای عرضه ندارم سخنان نمایندگان در مخالفت و موافقت با این انتخاب بهره‌های بسیار بردم.   
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: ترجیح من این است که به جای پرداختن به پاره ای از مسائل به متن بپردازند امروز نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی و علمی کشور متن است امروز باید دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای اصلی ما است که می‌طلبد و فردی که برای این مسئولیت برگزیده می‌شود باید چه سابقه و توانمندی و برنامه‌ای داشته باشد مد نظراست.

وی در ادامه افزود: باید به دنبال معیار باشیم تا بتوانیم معیارهای واقعی را بسنجیم اجازه می‌خواهم که به معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور و همین طور برنامه‌های خود بپردازم.  
 
فرهادی وزیر پیشنهادی علوم گفت: کم و بیش با دیدگاه‌ها و سوابق و برنامه‌های من آشنا هستید در این چند روز فرصتی نیز فراهم شد که از نزدیک در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف به گفتگو با جمع کثیری از شما بنشینم امروز هم از این تریبون که مسلما علاقه‌مندان سرنوشت این مملکت و کشور به آن گوش سپرده‌اند به رئوس این مطالب می‌پردازم.  
 
وی تاکید کرد: من به اعتبار تجربه و دانشی که دارم با صراحت می‌گویم مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی و دانشگاه است سخن حضرت امام(ره)را دوباره بخوانیم دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و به محور اصلی همه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این باب توجه کنیم که علم موجب اقتدار ملی ماست پیشرفت علمی اقتضائاتی دارد به اعتبار دو دوره مدیریت مستقیم در دو دستگاه کشور یعنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و قریب 35 سال حضور فعال در عرصه‌های جهادی، علمی و آموزشی و پژوهشی  فناوری می‌گویم اقتضائات پیشرفته علمی را از درون دانشگاه ها جامعه و جهان پیش رو استخراج کنیم.  
 
فرهادی افزود: بدون شک پیشرفت علمی محیط درک هم‌دلانه را می‌طلبد خدمت به کشور نظام و دولت را در این مسیر برمصالح و منافع شخصی ترجیح می‌دهم برای این امروز در محضر شما برای کسب رای اعتماد حاضر شدم که گره ای از این راه باز کنم.  
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: برای ارتقای همه علوم از علوم انسانی تا پایه و مهندسی به میدان مسئولیت آمده‌ام محورهای اصلی برنامه‌های اینجانب برای وزارتخانه مذکور بدین شرح است.
 
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی که این خود جای بحث دارد و حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آن‌ها از طریق اقتصاد دانش بنیان.
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: تحول و ارتقای علوم انسانی با تاسیس مراکز رشد علوم انسانی و تاسیس اتاق‌های نظریه پردازی و تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی که برای آن شیوه نامه‌های لازم آورده می‌شود.
 
فرهادی تصریح کرد: دغدغه بسیاری از دوستان تحول علوم انسانی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردند و تشکیل دادند در بازبینی رشته‌ها علوم انسانی اقدام جدی خواهد شد.  
 
وی بیان داشت: تدوین سند تحول آموزش عالی کشور،توسعه پایدار براساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه در چرخه تولید علم و فناوری از ایده تا بازار که عرصه بسیار مهم و کار جدی می‌طلبد که باید در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با هماهنگی با مراکز دیگر بتوانیم در این زمینه ورود کنیم و کار را جلو ببریم.
 
فرهادی اظهار داشت: حرکت به سوی الگوی ایرانی اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه، پژوهش‌های قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب با وجود برنامه‌هایی که است که قطعا در این زمینه مجدانه وزارت علوم درگیر خواهد شد.
 
 وزیر پیشنهادی علوم گفت: تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی جهان از طریق دیپلماسی علمی و فرهنگی. رویکرد دانشگاه‌های کار آفرین و ایجاد منطقه آزاد علمی، توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالی براساس آمایش سرزمینی و استانی و حفظ و ارتقای منزلت دانشگاه دانشجو و استاد که عناصر اصلی در محیط‌های دانشگاه‌هایی هستند.

وی در ادامه افزود: آموزش و پژوهش تقاضامحور و دانشگاه ماموریت گرا، ظرفیت‌سازی و حمایت از انواع تشکل‌های دانشجویی و اساتید در چارچوب ضوابط باشد.
 
فرهادی بیان داشت: حرکت به سمت توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پژوهشی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته یعنی همان توسعه کمی متوازن و استفاده از حداکثر ظرفیت قانونی و هیئت های امنای دانشگاه‌ها که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس است.  
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: باور عمیق من این است که برای دستیابی به برنامه‌های مذکور در درجه نخست باید از مدیرانی در وزارت آموزش عالی سود جست که علاوه بر تدین، ایمان و باور عمیق به ارزش‌های اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از تخصص‌ها و توانایی لازم برخوردار باشند مدیران آموزشی باید سرمایه‌های علمی کشور را فراتراز منابع حزبی و جناحی بدانند.
 
وی تاکید کرد: اگر همین قدر که می‌بینم ثمره و تلاش اینجانب  و همرزمان شهیدم در دوران وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در اوایل انقلاب در ستاد انقلاب فرهنگی که به دنبال تاسیس دانشگاه و دانشکده و مراکز پژوهشی راه اندازی دوره‌های دکترا بودیم اکنون به بار نشسته و پس از حدود 35 سال تلاش برای توسعه زیرساخت‌های علمی در کشور شرایط به گونه‌ای رقم خورده که بار دیگر اینجانب به کمک همکارانم باید به دنبال تحول بنیادین در نظام آموزش تحقیقات و فناوری باشم بر خود می‌بالم.
 
فرهادی بیان داشت: افتخار می‌کنم به عنوان مقلد امام (ره) و همراه و پیرو همیشگی مقام معظم رهبری از قبل انقلاب اسلامی و سپس در ستاد انقلاب فرهنگی ریاست دانشگاه تهران وزارت فرهنگ آموزش عالی هنوز از وزارت بهداشت جدا نشده بود و سپس یک دوره وزارت بهداشت و درمان و پس از آن با تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران از سال 1383 به کمک همکارانم به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها مشغول بودم و به حمدالله بسیاری از دانشمندان و مدیران ارشد کشور از همراهان و همکاران اینجانب در دو دوره وزارت هستند.
 
وی در ادامه افزود: مجلس برای ایفای این رسالت خطیر به اینجانب اعتماد کند با کمک مدیران وزارت علوم برنامه تحول بنیادی را دنبال کنیم و باز هم در مسیر تحقق اسناد بالادستی نظام و منویات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری همواره بر مشی اعتدال و تعامل بمانم.
 
فرهادی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: بنده سابقه و مواضع روشنی دارم همیشه گفته‌ام که فراجناحی بوده‌ام و خواهم بود در هر دولتی که مرا خواسته‌اند به خدمت برخواسته‌ام نگاهم جناحی نیست کشوری فکر می‌کنم و سرمایه‌های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم و اخلاق و ادب و گذشت را مهمترین نیازهای مدیریت می‌دانم .
 
وزیر پیشنهادی علوم گفت: من بیش از هر چیز خود را در محضر خدا و وام‌دار مردم می‌دانم با این باورهاست که فکر می‌کنم با رای شما و برنامه‌های من و یاری دانشگاهیان می‌تواند در این مقطع کمکی به مردم و تلاشی برای تقویت پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشم.  
 
وی بیان داشت: در رابطه با دانشجویان ستاره‌دار همان طور که گفتم ما محیط آرام و با نشاطی را در دانشگاه می‌خواهیم در مورد دانشجویان ستاره‌دار بررسی‌هایی شده مواردی مانده که با کمک کمیته‌ها در چارچوب قوانین و مقررات رسیدگی خواهد شد که مشکلی پیش نیاید.
 
فرهادی ادامه داد: در رابطه با سوال و صحبتی که شد من هیچ نامه‌ای را امضا نکردم نمی‌دانم موضوع چیست در رابطه با فتنه فصل الخطاب فرمایشات مقام معظم رهبری است فتنه خط قرمز ماست.
 
وزیر پیشنهادی علوم در پایان خاطر نشان کرد: ستاد تحول علوم انسانی تشکیل شده است از طرف شورای انقلاب فرهنگی که فعالیت خواهد کرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار