قزوین؛

قلعه الموت در مسیر ثبت در یونسکو

قلعه حسن صباح به داشتن راههای صعب العبور مشهور است و این روزها خبر از همواره شده راه ثبت جهانی این اثر ارزشمند تاریخی به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان قزوین ؛ قلعه حسن صباح در هشتاد کیلومتری شهر قزوین واقع شده و به علت آنکه پایگاه اصلی حسن صباح مروج مذهب اسماعیلیه در دوره سلجوقی بوده شهرت جهانی کسب کرده است.

معاون گردشگیری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می گوید: نماینده سازمان فرهنگی و اجتماعی ملل متحد ( یونسکو) در بازدید هایی که از این قلعه داشته ، نسبت به ثبت جهانی آن اعلام آمادگی کرده است.

محمدی می افزاید : البته آقای نماینده برای ثبت جهانی این اثر تاریخی شرایطی را تعیین کرده است، بافت باستانی و طبیعی مناطق حاشیه ای قلعه نباید دستخوش تغییر شود .

قلعه الموت به وسعت سه و نیم هکتار در شمال شرقی روستای گردشگری گازرخان و بر بلندای کوهی از سنگ یکپارچه واقع شده که قلعه ای پرشکوه را به نمایش گذاشته است.

محل استقرار این قلعه طوری استادانه انتخاب شده که با برخورداری از پرتگاههای مخوف در جبهه غربی، شرقی و جنوبی، راه نفوذ به آن را غیرممکن کرده است.

تنها دروازه و یگانه راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی، چند صد متر پایین تر از پای برج شرقی واقع شده است.

قلعه الموت که به شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و دو در فهرست آثار ملی ثبت شده دو قرن مرکز فعالیت های علمی ، اجتماعی و مذهبی فرقه اسماعیلیه بوده است.

تاکنون سیزده مرحله کاوش در این قلعه صورت گرفته است که از جمله آن می توان به کشف ستون ها و سردر ورودی مسجد یا دارالعماره و همچنین شناسایی سیستم آبرسانی شگفت انگیز آن اشاره کرد.

مدیر پایگاه پژوهشی و سرپرست کاوشهای باستان شناسی قلعه الموت در خصوص مراحل ثبت این اثر تاریخی می گوید: در حال حاضر در

مرحله تهیه نقشه های لازم و مستند سازی اطلاعات از وضعیت فعلی قلعه و اطلاعات به دست آمده در سالهای اخیر به ویژه سیزده مرحله کاوش قرار داریم.

حمیده چوبک می افزاید : قرار است تمامی این مستندات تا پایان امسال به یونسکو ارسال شود و بعد از آن بازدید های دوره ای کارشناسان این سازمان را خواهیم داشت.

اما تکمیل پرونده ثبت جهانی قلعه الموت و ارسال آن به یونسکو در حالی مراحل خود را طی می کند که موانعی بر سر راه تحقق آن وجود دارد ، موانعی که شرایط اعلام شده نماینده یونسکو را نقض می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه قلعه الموت در حال حاضر در لیست موقت یونسکو ثبت شده است می گوید: تا زمانی که شرایط یونسکو برای ثبت جهانی محقق نشود ، نام قعله الموت همچنان در لیست موقت باقی می ماند.

حضرتی ها ، ساخت و سازهای غیر قانونی سودجویان در حریم قلعه تاریخی الموت در سالهای اخیر را یکی از موانع پیش روی می داند.

به گفته وی ، یکی از شرایط ثبت آثار تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی میراث بشری، رعایت چشم اندازهای پیرامون هر اثر است لذا نباید اجازه داد این گونه اقدامات ، آثار تاریخی را از فرصت ثبت جهانی محروم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همچنین اضافه کرد : در روستای گازرخان هم به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری که در حاشیه قلعه الموت واقع شده است شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستم و این مسئله تهدیدی برای گردشگری روستا و ثبت جهانی قلعه الموت است.

راه اندازی صنایع آلاینده مثل کارخانه آسفالت و احداث باغ های میوه در حاشیه قلعه الموت از دیگر موانعی است که به گفته معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان، ثبت جهانی را با مشکل مواجه کرده است .
محمدی می افزاید : اکنون فرصت ثبت جهانی قلعه تاریخی الموت فراهم شده پس دستگاهها باید همکاری کنند تا این موانع هر چه زودتر رفع شود.

وی اضافه کرد : با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تاکنون تعدادی از ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شده است اما برای موفقیت بیشتر نیازمند همکاری سایر دستگاهها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می گوید : قلعه الموت در تابستان امسال میزبان یکصد هزار گردشگر خارجی بود و درحال حاضر هم هفته ای حدود شصت میهمان خارجی از آن بازدید می کنند لذا ثبت جهانی این اثر ارزشمند به جذب هر چه بیشتر گردشگر کمک خواهد کرد .

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور و سرپرست کاوشهای باستان شناسی قلعه الموت هم می گوید : در کنار ثبت جهانی این اثر تاریخی ، کار مطالعه ساخت موزه باستان شناسی در منطقه با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگر آغاز شده است .

حمیده چوبک می افزاید : با تامین اعتبار لازم این طرح هر چه زودتر اجرایی خواهد شد.

امید است با ثبت این اثر، قزوین هم به جمع استانهای دارای آثار ثبت جهانی بپیوندد.

انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: قلعه ، الموت ، یونسکو ، ثبت ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.