عضو شورای شهر گفت: مادران کارتن خواب نوزادان معتاد به جامعه تحویل می‌دهند که در حال حاضر مراکزی برای ترک اعتیاد معتادان وجود ندارد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران فاطمه دانشور یکی از اعضای شورای شهر تهران ضمن خیر مقدم به رئیس سازمان بهزیستی افزود: قانون وظیفه تامین رفاه عمومی را به دولت واگذار کرده است. همچنین دولت این وظیفه را به عهده وزارت کار و تعاون گذاشته است و در آخر سازماندهی آسیب دیدگان اجتماعی به بهزیستی داده شده است.

وی با اشاره به بحث کارتن‌خوابها و معلولین و کودکان کار و خیابان با افزایش آمار روبرو بوده است اظهار داشت: آمار نشانگر این است که در پیشگیری این پدیده ضعیف عمل شده است و برای خانواده های بد سرپرست فکر جامع و کاملی نشده به طوری که همسران و کودکان آنها از خلاء حمایت اجتماعی نهایتا به زندگی کردن در خیابان روی می‌آورند. همچنین تخصیص یارانه‌ها به این افراد به صورت منصفانه داده نمی‌شود.

دانشور با اشاره به ندادن خدمات تکمیلی به کارتن‌خوابها بیان داشت: کارتن‌خوابها زمانی در بهزیستی زندگی می‌کنند و هنگام نوجوانی به خیابان‌ها روی می‌آورند و این خدمات باید پیوسته به این افراد داده شود و عمده کارتن‌خوابها اعتیاد دارند که نوزادان مادران معتاد مکانی برای ترک اعتیاد ندارند.

این عضو شورا تصریح کرد: بسیاری از خیریه ها نمی‌توانند کودکان معتاد را یاری دهند که البته شهرداری با تصویب شورا وارد عمل برای بهبود این وضعیت کرده است که باید سازمان‌های دیگر هم وارد شوند.

دانشور با یادآوری سه ویژگی متخصص، صاحب اختیار، مداخله گر،  مدد کار اجتماعی یادآور شد: مدد کار اجتماعی باید بتواند مشکل آسیب‌ دیدگان را به طور کامل حل کند و با حکم قضایی این اختیار را داشته باشد که در سامان‌سراها حضور جدی داشته باشد.

گفتنی است، صدور حکم قضایی با تاخیر صورت می‌گیرد که حاصل عدم وجود شبکه پوشش دهنده بین سازمان‌ها است، در صورتی که دستگاه‌های مختلف باید با همکاری این شبکه را ساماندهی کنند.

وی با تاکید بر برخوردار نبودن کارکنان بهزیستی از رفاه کامل خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است تفاهم نامه جامع بین شورا و بهزیستی منعقد شود و نتیجه آن ایجاد شبکه بین بخشی باشد.

چمران نیز در ادامه جلسه گفت: شورای دور دوم شبکه‌ای ایجاد کرده است که نیروی انتظامی هم همکاری می‌کند و در حال حاضر وضعیت کارتن‌خوابها به وضعیت تقریبا متعادلی رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیب ، دانشور ، ترک ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.